۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
رژیم برای لاغری؛ ۳ رژیم لاغری کاربردی + مزایای آن

رژیم برای لاغری؛ ۳ رژیم لاغری کاربردی + مزایای آن

انتخاب رژیم لاغری مناسب، بر مسیر کاهش وزن شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

انتخاب رژیم لاغری مناسب، بر مسیر کاهش وزن شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. امروزه با وجود چندین نوع رژیم غذایی مختلف، انتخاب بهترین و موثرترین رژیم برای لاغری چالش‌برانگیز خواهد بود. در این مقاله به معرفی و بررسی مزایای ۳ رژیم لاغری کاربردی (رژیم غذایی DASH، رژیم لاغری مدیترانه‌ای و رژیم کاهش وزن ww) خواهیم پرداخت. این رژیم‌ها علاوه‌بر کمک به کاهش وزن، مزایای بسیاری برای سلامت جسم و روح شما خواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌های علمی و کاربردی لاغری، از شما دعوت می‌کنیم با ما در این مقاله همراه باشید.

۱. استفاده از رژیم لاغری DASH برای کمک به کاهش فشار خون

رژیم غذایی DASH مخفف عبارت رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا است. همه دوست دارند که اضافه وزن نداشته باشند و اندامشان موزون باشد. انواع رژیم لاغری هم با همین منظور تعریف می‌شوند. رژیم‌های لاغری مختلف مانند رژیم مدیترانه‌ای، رژیم دانمارکی و …، معمولا با تغییر عادت‌ها و دستورهای غذایی، به ما توصیه می‌کنند که غذاهای فرآوری‌شده را کنار بگذاریم، آب بیشتری بنوشیم و به‌سراغ نوشیدنی‌های شیرین و آب‌میوه‌های مصنوعی و حتی طبیعی نرویم. ترک الکل، تمرینات ورزشی و مصرف پروتئین گوشت بدون چربی و تخم‌مرغ هم در رژیم‌های سلامت و لاغری دیده می‌شوند.

یادتان باشد که انتخاب برنامه غذایی با مطالعه و دریافت مشاوره از متخصص تغذیه مقدور است. اگر بی‌گدار به آب بزنید، نه‌تنها نتایج مطلوبی نمی‌گیرید بلکه سلامتتان به‌طور جدی به خطر می‌افتد. رژیم لاغری یکی از برنامه‌های طراحی شده کاملا علمی و تحقیق شده است که به افراد برای کنترل وضعیت فشار خون و بهبود سلامتشان کمک می‌کند. برای رژیم غذایی دش، مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

  • میوه: انواع میوه‌های تازه، منجمد یا کنسرو شده بدون شکر
  • سبزی: طیف وسیعی از سبزی‌های رنگارنگ، از جمله سبزی‌های برگ‌دار، سبزی‌های چلیپایی و سبزی‌های ریشه‌دار
  • غلات کامل: غذاهایی مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو دوسر و ماکارونی سبوس‌دار
  • گوشت بدون چربی مانند مرغ یا ماهی
  • لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی: مانند شیر بدون چربی، ماست کم‌چرب و پنیر کم‌چرب
  • آجیل، مغزیجات و حبوبات: از جمله بادام، گردو، تخمه آفتابگردان، عدس، نخود و لوبیا

این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فیبر و پروتئین هستند که برای کاهش فشار خون و سلامت کلی بدن مفید خواهند بود. همچنین در رژیم غذایی DASH باید گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، انواع شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین و نمک پرهیز کرد.

مزایای رژیم DASH برای سلامت بدن چیست؟

مهم‌ترین هدف رژیم لاغری DASH کاهش فشار خون بالا است؛ زیرا فشار خون بالا منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی خواهد شد. سایر ویژگی‌های مثبت و مزایای این رژیم غذایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: مانند دیابت نوع ۲، سکته مغزی، بیماری قلبی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی
  • مدیریت و کاهش وزن
  • بهبود سلامت روان
  • کاهش کلسترول
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌های خاص: مانند سرطان سینه و روده بزرگ

به‌طور کلی رژیم غذایی DASH انعطاف‌پذیر است و به مواد غذایی خاصی نیاز ندارد؛ در واقع شما فقط با انتخاب مواد غذایی دردسترس سالم، وضعیت جسمی و روحی خود را ارتقا می‌دهید.

رژیم برای لاغری؛ ۳ رژیم لاغری کاربردی + مزایای آن

۲. رژیم مدیترانه‌ای؛ یک روش محبوب برای لاغری

برنامه غذایی «مدیترانه‌ای» یک رژیم برای لاغری محبوب و تحقیق‌شده به شمار می‌رود که از عادت‌های غذایی سنتی مردم ساکن کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند ایتالیا و یونان، الهام گرفته شده است. در این رژیم کلیه مواد غذایی سالم با فرآوری کم وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه
  • غلات کامل: غذاهایی مانند نان گندم، برنج قهوه‌ای و جو دوسر
  • آجیل: بادام، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مغزیجات
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود و سایر حبوبات
  • روغن زیتون: روغن زیتون اصل
  • ماهی و غذاهای دریایی: ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌خالی و ساردین
  • لبنیات: پنیر و ماست به مقدار متوسط
  • مرغ و تخم مرغ: به مقدار متوسط
  • سبزی خشک و ادویه‌جات: برای طعم دادن به غذا به جای نمک (حذف نمک و سدیم)

موارد ذکر شده سرشار از مواد مغذی ضروری و چربی‌های سالم هستند که به شما برای داشتن رژیم غذایی لاغری سالم کمک خواهند کرد. در این رژیم بهتر است از استفاده از غذاها و نوشیندی‌های حاوی قندهای افزوده مانند بستنی و نان‌های شیرین را پرهیز کنید. همچنین غلات و کربوهیدارت‌های تصفیه شده مانند نان و برنج سفید را کنار بگذارید.

بررسی مزایای رژیم مدیترانه‌ای برای سلامت بدن

رژیم لاغری مدیترانه‌ای به دلیل مزایای متعددی که دارد به‌عنوان یکی از رژیم‌های غذایی سالم شناخته می‌شود. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از رژیم مدیترانه‌ای به شرح زیر است:

  • سلامت قلب: کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حملات و سکته قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: مانند دیابت نوع ۲، برخی سرطان‌ها، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر
  • مدیریت و کاهش وزن
  • بهبود سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل
  • کاهش التهاب: به دلیل تاکید این رژیم بر مواد غذایی ضدالتهابی

برای اینکه نتیجه بهتری از این رژیم بگیرید، حداقل یک وعده غذایی بدون گوشت در هفته بخورید؛ به‌طورکلی هر چه سبزی و میوه را بیشتر و استفاده از گوشت را کمتر کنید، نتیجه موثرتری خواهید گرفت.

۳. رژیم غذایی Weight Watchers برای کاهش وزن

رژیم غذایی Weight Watchers ( با ww نیز شناخته می‌شود) یکی از برنامه‌های محبوب غذایی محسوب می‌شود که بر کاهش وزن مستمر و پایدار با کمک علم تغذیه، تمرکز دارد. رژیم ww یک سیستم امتیازدهی دارد که به غذاهای مختلف براساس ارزش غذایی آن‌ها، امتیاز مشخصی داده می‌شود. افرادی که این رژیم را می‌گیرند باید به امتیاز روزانه و هفتگی تعیین شده برای آن‌ها، متعهد باشند.

در این رژیم، استفاده از هیچ غذایی ممنوع نیست؛ بلکه افراد اجازه دارند تا زمانیکه از حد امتیاز مشخص شده فراتر نرفته‌اند، از غذاهای موردعلاقه خود در حد اعتدال استفاده کنند. بااین‌حال بعضی از غذاهای خاص مانند غذاهای سرخ‌شده، چربی‌های ناسالم، انواع سس‌ها، تنقلات شیرین و نوشیدنی‌های قندی، در رژیم ww باید بسیار محدود استفاده شوند.

مزایای استفاده از رژیم ww برای سلامت جسمانی چیست؟

مهم‌ترین مزیت رژیم WeightWatchers، ایجاد شرایطی برای کاهش وزن منظم، پایدار و مداوم است که در طولانی‌مدت بهتر پاسخ خواهد داد. سایز مزایای انجام رژیم غذایی ww به این صورت تعریف شده‌اند:

  • تغذیه متعادل و بهبودیافته
  • کاهش قند و فشار خون بالا: کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی
  • کاهش کلسترول

با استفاده از این رژیم لاغری، علاوه‌بر برنامه‌های غذایی، با انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش و مدیتیشن به سلامت کلی روان و بدن خود کمک خواهید کرد.

رژیم برای لاغری؛ ۳ رژیم لاغری کاربردی + مزایای آن

برای انتخاب رژیم لاغری مناسب، به پزشکان تغذیه دکتردکتر مراجعه کنید

در این مقاله به بررسی کامل ۳ رژیم غذایی لاغری موثر و کاربردی، رژیم غذایی DASH، رژیم لاغری مدیترانه‌ای و رژیم کاهش وزن ww، پرداختیم. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. به‌طورکلی این رژیم‌ها علاوه‌بر کمک به کاهش وزن اصولی و پایدار، باعث بهبود سلامت عمومی بدن نیز می‌شوند. مهم‌ترین نکته هنگام شروع یک رژیم لاغری، استمرار، پایداری و رعایت تعادل برای دستیابی به نتایج ماندگار و بلندمدت است.

هر فرد باید براساس شرایط جسمانی و نیازها و خواسته‌های خود، مناسب‌ترین رژیم برای لاغری را آغاز کند. برای پیدا کردن این رژیم مناسب باید به پزشکان متخصص تغذیه مراجعه کنید. ارائه برنامه، مشاوره غذایی، ارزیابی تن سنجی و بررسی اختلالات تغذیه‌ای، بر عهده پزشک متخصص تغذیه و رژیم است. این پزشک، از تخصص کافی برای تجویز انواع رژیم غذایی مناسب چاقی، لاغری، تناسب اندام، بیماری‌های گوارشی، رژیم غذایی بیماری قلبی، رژیم غذایی کودکان، رژیم دیابت، سرطان و پوکی استخوان برخوردار است. متخصص تغذیه با ارائه خدماتی همچون مراقبت‌های قبل و بعد از شروع رژیم غذایی و ارائه برنامه غذایی اختصاصی، به اصلاح سبک زندگی و ارتقا کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند.

این متخصص، با دانشی که در زمینه کالری، فیبر، ویتامین‌ها، اثر گشنگی، سیری، مواد غذایی سالم‌ و برنامه رژیم لاغری دارد، تناسب اندام و سلامت مراجعین خود را تضمین می‌کند.

از طریق سرویس نوبت دهی دکتر تغذیه در سایت دکتردکتر، به متخصص مراجعه کرده و مشکلات تغذیه ای خود را مطرح کنید.

ازاین‌رو مجموعه دکتردکتر با جمع‌آوری بهترین متخصصان تغذیه ایران، آماده است تا مشاوره لازم را برای شروع رژیم غذایی مناسب به شما بدهد. برای بهره‌مندی از خدمات دکتر تغذیه و رژیم، کافی است همین حالا به https://drdr.ir/search/expertise-۱۱۶/ مراجعه کنید.

کد خبر: ۳۰۲٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha