عدم تقارن درآمد و هزینه چالش مهم شرکت مخابرات ایران

عدم تقارن درآمد و هزینه چالش مهم شرکت مخابرات ایران

مدیر عامل شرکت مخابرات گفت: روند افزایش درآمد عملیاتی رشد داشته اما روند هزینه‌ها کاهشی بوده و باوجود تلاش‌ها، هنوز شرکت در زمینه درآمد-هزینه به نقطه سر به سر در زمینه ثابت نرسیده است.

به گزارش بازار، مجید سلطانی - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گردهمایی مدیران مخابرات سراسر کشور که به منظور همیاری با دولت چهاردهم برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم بازتابی از این‌ همایش داشته باشیم چراکه این جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف در سال گذشته و آمادگی همکاری حداکثری شرکت مخابرات با دولت چهاردهم به خصوص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: مخابرات دارای نماینده در ۳۱ استان و مدیران باسابقه در این حوزه است چون ما یک خانواده بزرگ در کشور هستیم و از مراکز استان ها تا روستا گسترده شده و در نتیجه شرکت مخابرات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سرنوشت‌ساز است. این شرکت بعد از فراز و نشیب ها در سه سال گذشته با عنایت الهی تلاش کرده است.

سلطانی گفت: درآمد عملیاتی شرکت‌ها در پایان سال ۱۳۹۹ از ۸۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد ۵۰۰ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ رسید. بنابراین مخابرات منتظر تعرفه‌ای که باید برایش درنظر گرفته می‌شد نماند. اما مشکلاتی داریم که باید حل شود؛ هزینه‌ها هم اضافه می شود اما مخابرات روند افزایش هزینه‌ها را کاهشی کرده است.

وی تاکید کرد: در این شرکت دو اتفاق رخ داد؛ روند افزایش درآمد عملیاتی رشد داشت و روند هزینه‌ها کاهشی بوده اما علی رغم تلاش‌های انجام شده هنوز شرکت مخابرات ایران در زمینه درآمد-هزینه به نقطه سر به سر در زمینه ثابت نرسیده است؛ با این حال ۶۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته در بخش ثابت و سیار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: همچنین در سه سال گذشته مخابرات نزدیک ۶۰ همت به عنوان حق السهم در بخش سیار و ثابت به دولت پرداخت کردیم؛ بنابراین شرکت مخابرات ایران یک شرکت درآمدزاست. این شرکت به دلیل عدم توانایی در بخش تنظیم‌گری نتوانسته است به نقطه مطلوب درآمد و هزینه برسد.

او افزود: ما در سال ۱۴۰۲ قرار بود سه عنوان طبق قانون برای مخابرات حل شود که به دلیل عدم تنظیم‌گری حدود ۴ همت عدم النفع برای ما داشت که می توان به ابلاغ تعرفه تجاری، بحث اصلاح تعرفه LSS و نرخ‌های دیتا اشاره کرد. بنابراین بحث تنظیم‌گری مهم است و باید اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

سلطانی تاکید کرد: خدمات شرکت مخابرات از استان تا روستاها ادامه دارد اما نسبت درآمد به هزینه در این زمینه یک به ۴۰ است؛ بنابراین این موارد باید رعایت شود که به معنی تنظیم‌گری است. درباره نگاه به آینده هم باید گفت در سه سال گذشته طرحی به نام نجما را جلو بردیم که روند آن همچنان ادامه دارد اما کاری که در نظر داریم برای چهار سال آینده انجام دهیم، این است که در کشور نیاز به جهش و تحول بنیادین داریم؛ در واقع درست است که توسعه در حال انجام است اما باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد؛ چراکه کشور وسیع است و شبکه بزرگی دارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: کاری که سال گذشته انجام دادیم، طرح تحول بنیادین شبکه بود که به صورت آزمایشی در استان سمنان انجام شد و این طرح را می‌توانیم در تمام کشور اجرایی کنیم. بازسازی و نوسازی شبکه مخابرات هدف اصلی است که باید به دنبال سرمایه‌گذاری انجام شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پایان سخنان با بیان اینکه در این طرح تعهد دادیم که دو سوم اعتبار را تامین کنیم اما برای یک سوم باقی مانده نیاز به کمک مالی در ابتدای کار داریم، تصریح کرد: اگر این یک سوم کمک مالی در هر قالبی برای هر استان تامین شود، تحول بنیادین شکل خواهد گرفت. قول و عمل ما تاکنون صادقانه بوده و پس از این نیز صادقانه خواهد بود تا اتفاقات خوبی در دولت چهاردهم رخ دهد.

سلطانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با پیشبرد پروژه فیبرنوری سرقت کابل‌های مخابراتی کاهش یا افزایش یافته است، اظهار کرد: کابل های فیبرنوری که مجموع مخابرات ایران دارد، بیشتر از جنس ارتباط بین مراکز است و در نقاطی که ما دسترسی ایجاد کرده ایم، کاهش داشتیم اما با توجه به گستردگی بسیار زیاد شبکه مسی همچنان در قالب استان‌ها بحث سرقت بسیار جدی است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین گفت: درخصوص توسعه لایه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، ما در مخابرات طرح نجما و UNSP را دنبال می کنیم؛ وزارت ارتباطات نیز به هفت الی هشت شرکت دیگر مجوز لایه دسترسی داد و قطعا این طرح مزایا و معایب خود را دارد؛ یکی از مزیت های آن این بود که این اقدام بین شرکت‌های مختلف تقسیم می شد و موازی پیش می رفت تا سرعت کار افزایش یابد و همچنین تمامی بازیگران برای رقابت امکان حضور داشتند.

وی، ادامه داد: در اجرای طرح UNSP نیاز بود که از تجربه مدیران مخابراتی استفاده شود تا چالش ها کاهش یابد و بهره وری به حداکثر برسد، مخابرات در سال ۱۴۰۱ برای کمک به وزیر ارتباطات، نامه ای در جهت بیان مزایا، معایب و پیشنهادهای طرح، تهیه و ارسال کرد که به امضای تمام مدیران مخابراتی کشور رسید که البته توجهی به آن نامه نشد و حتی می توانیم آن را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، توضیح داد: شهرداری ها و فرمانداری ها همکاری خوبی در زمینه طرح UNSP با مخابرات داشته اند و در استان خراسان شمالی شاهد نتایج بسیار خوبی بودیم و هیچ مشوق و تسهیلاتی تاکنون به مجموعه مخابرات اختصاص پیدا نکرده است و با توانمندی خود و مولد سازی این طرح را پیش برده است، تا دغدغه مردم را کاهش دهد.

در ادامه داوود زارعیان- معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران- اعلام کرد: شرکت مخابرات ایران به نحوه اجرای طرح UNSP اعتراض دارد وگرنه مخالف حضور دیگر بازیگران این عرصه نیست، چراکه در حوزه ADSL بیش از ۴۰ شرکت سروکو و ۱۷ شرکت FCP فعالیت دارند.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، ادامه داد: از نظر ما تعداد بازیگران این عرصه می تواند افزایش یابد، چراکه این حجم کار عظیم نیاز به بازیگران بیشتری دارد و ۲۰ میلیون خانوار در کشور داریم اما در حال حاضر ۵۰۰ مشترک FTTH داریم، بنابراین روش و انحصار موجود، حیف و میل منابع و عدم فعالیت برخی از شرکت ها موضوع مورد اعتراض ماست.

کد خبر: ۳۰۱٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha