۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
آیا اقتصاد ایالات متحده آمریکا به سمت رکود پیش می رود؟
رقابت اقتصادی چین و آمریکا شبیه دو ۱۱۰ متر با مانع

آیا اقتصاد ایالات متحده آمریکا به سمت رکود پیش می رود؟

داده های ضعیف رشد شغلی باید فدرال رزرو را به کاهش نرخ بهره در هفته های آینده ترغیب کند، حرکتی که ممکن است به جلوگیری از رکود کمک کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «آنتونی مورتی» دانشیار دانشگاه رابرت موریس در طی مقاله ای که در سایت تحلیلی گلوبال تایمز منتشر شد نوشت بهترین کار این است که هنگام استناد به آمارهای ملی ایالات متحده آمریکا به عنوان شواهدی از اقتصاد قوی احتیاط کنیم، به ویژه در زمانی که بازار سهام قوی می تواند تضمین های نادرستی از سلامت کلی آن ارائه دهد.

اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا در ۲۱ اوت اعلام کرد که میزان کل مشاغل جدید ایجاد شده در دوره ۱۲ ماهه از مارس ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ بیش از حد گزارش شده است. این دفتر اعلام کرد که حدود ۸۱۸۰۰۰ شغل جدید اعلام شده در واقع اشتباهی محاسباتی خیره کننده است. برآوردهای قبلی حاکی از آن بود که ۲۴۲۰۰۰ شغل جدید در این بازه زمانی باید ایجاد می شد، با این حال رقم واقعی نزدیک به ۱۷۴۰۰۰ شغل جدید بود. سؤالات زیادی وجود دارد از جمله اینکه چگونه ممکن است خطایی به این بزرگی رخ داده باشد.
شکی نیست که اقتصاد ایالات متحده آمریکا آنقدر که بسیاری از سیاستمداران می خواهند و ادعا می کنند قوی نیست. به طوریکه ماه گذشته نرخ بیکاری در امریکا به ۴.۳ درصد افزایش یافت که نشانه دیگری از ضعف اقتصاد این کشور بود. داده های ضعیف رشد شغلی باید فدرال رزرو را به کاهش نرخ بهره در هفته های آینده ترغیب کند، حرکتی که ممکن است به جلوگیری از رکود کمک کند. اما کارشناسان اقتصاد معتقدند مهم نیست فدرال رزرو چه کاری انجام دهد و مهم نیست که واقعاً چند شغل ایجاد شود، ایالات متحده آمریکا در اوایل سال آینده وارد رکود خواهد شد. یکی دیگر از اقتصاددانان این موضوع را با صراحت بیشتری بیان کرد و گفت: زمانی که به نگرانی در مورد رکود فکر می کنید، معمولاً در رکود قرار گرفته اید.


مهم نیست فدرال رزرو چه کاری انجام دهد و مهم نیست که واقعاً چند شغل ایجاد شود، ایالات متحده آمریکا در اوایل سال آینده وارد رکود خواهد شد

کمتر از یک ماه پیش سی‌ان‌ان اعلام کرد که اقتصاد آمریکا با رشد ۲.۸ درصدی سه ماهه دوم و افزایش مخارج مصرف‌کنندگان در حال ثبت رکورد تاریخی است. بانک جهانی نیز در هیجان این ادعا گرفتار شد و مدعی شد که «اقتصاد تأثیرگذار» جهان را رهبری می کند.
اما واقعیت تلخ این است که به نظر می رسد اقتصاد آمریکا در ماه های آینده با موج های خشن مواجه خواهد شد. در میان این لفاظی‌ها، اعتراف به اینکه اقتصاد چین همچنان سرعت رشد تقریباً ۵ درصدی در سال جاری را دنبال می کند، گم شد. مجمع جهانی اقتصاد اخیراً چشم‌اندازهای اقتصادی چین را بررسی کرد و حداقل دو زمینه خوش‌بینی را در آن پیدا کرد: بخش در حال گسترش انرژی پاک چین حدود ۴۰ درصد از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. در همین حال در طی پنج سال گذشته هزینه‌های بخش خصوصی برای تحقیق و توسعه در چین دو برابر شده است. در همین راستا، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد چین بر پایه‌های محکمی باقی می‌ماند.

تعرفه های اعمال شده توسط رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور فعلی آمریکا به هر دو اقتصاد آسیب می زند و مردم آمریکا بدترین اثرات را احساس می کنند

چین اذعان کرده است که بادهای معکوس در اقتصاد آن وجود دارد و برآوردهای رشد کوتاه مدت و بلندمدت در سطوحی که در دهه گذشته دیده شده است، وجود ندارد. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که شک کنیم چین با سرعتی فراتر از هر کشور غربی به رشد خود ادامه خواهد داد. با این حال به جای تشخیص چگونگی حرکت چین به سمت تولید با کیفیت بالا با تاکید بر اقلامی که برای آب و هوا مفید هستند، همان گزارش های منفی قدیمی درباره این کشور در تیتر رسانه های غربی رایج است. یکی از روزنامه های آمریکایی استدلال کرد که اقتصاد چین در ماه های اخیر به شدت ضعیف شده است. در همین حال توجه کافی به این حقیقت دردناک نشده است که تعرفه های اعمال شده توسط رئیس جمهور سابق و رئیس جمهور فعلی آمریکا به هر دو اقتصاد آسیب می زند و مردم آمریکا بدترین اثرات را احساس می کنند.
مسلما گزارش ضعیف مشاغل اجازه این نتیجه گیری را نمی دهد که رکود در آمریکا قطعیتی مطلق است. با این وجود، همانطور که تحلیل اخیر فایننشال تایمز اشاره کرده است، فقیرترین مردم آمریکا همچنان برای تهیه اقلام حیاتی زندگی خود هزینه بیشتری می پردازند و این گروه همچنین نگران هر گونه رکود اقتصادی هستند که به قیمت از دست دادن شغل آنها تمام شود. احتمالاً بهترین کار این است که هنگام استناد به آمارهای ملی ایالات متحده آمریکا به عنوان شواهدی از اقتصاد قوی احتیاط کنیم، به ویژه در زمانی که بازار سهام قوی می تواند تضمین های نادرستی از سلامت کلی آن ارائه دهد. تصور کنید اقتصاد آمریکا و چین در دوی ۱۱۰ متر با مانع در حال رقابت هستند. اقتصاد ایالات متحده آمریکا همچنان به کوبیدن خود ادامه می دهد و با موانع روبرو می شود، در حالی که اقتصاد چین با موفقیت از هر مانعی عبور می کند.

کد خبر: ۳۰۱٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha