۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
اضافه کردن چند نهاد چینی به فهرست کنترل صادرات همزمان با سفر سالیوان به چین
مشاور امنیت ملی امریکا در چین

اضافه کردن چند نهاد چینی به فهرست کنترل صادرات همزمان با سفر سالیوان به چین

همزمان با تایید سفر سالیوان به چین، ایالات متحده آمریکا چندین نهاد چینی را به فهرست کنترل صادرات خود به دلیل مسائل ادعایی مرتبط با روسیه اضافه کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت: به دعوت عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و «وانگ یی» مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا (NSA) از ۲۷ تا ۲۹ اوت به چین سفر کرده و دور جدیدی از ارتباطات راهبردی بین چین و آمریکا را برگزار خواهد کرد. به گفته وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی» با سالیوان درباره روابط چین و ایالات متحده، مسائل حساس و نقاط مهم بین المللی و منطقه ای تبادل نظر عمیقی خواهند داشت.
سفر سالیوان به چین در سلسله ارتباطات اخیر چین و ایالات متحده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اولین سفر مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به چین در هشت سال گذشته و اولین سفر سالیوان به چین و گامی مهم در اجرای اجماع سران دو کشور در سانفرانسیسکو است. این سفر همچنین نشانگر نقش مهمی است که کانال ارتباطی استراتژیک بین مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی چین و آژانس امنیت ملی آمریکا ایفا می کند. با توجه به نتایج مثبتی که طی یک سال و نیم گذشته از طریق این کانال ارتباطی استراتژیک به دست آمده است، هم چین و هم ایالات متحده آمریکا انتظارات مثبت خاصی از سفر سالیوان دارند.
روابط چین و آمریکا در حال حاضر در مقطعی حساس از روند نزولی تا ثبات قرار دارد. از یک سو، هر دو طرف بیش از ۲۰ مکانیسم گفتگو و ارتباط برقرار کرده یا از سر گرفته اند. تیم های دیپلماتیک، مالی، اجرای قانون و تغییرات آب و هوایی و همچنین ارتش های هر دو کشور در حال حفظ ارتباطات هستند و تبادل افراد بین دو ملت در حال افزایش است و به طور مداوم بنیان توسعه پایدار چین و ایالات متحده آمریکا را تقویت می کنند. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا اقدامات خود را برای مهار و سرکوب چین کاهش نداده و دائماً اجماع و اعتماد متقابل بین دو کشور را که به سختی به دست آمده است، از بین می برد.

دعوت چین از سالیوان برای دیدار منعکس کننده نگرش مسئولانه و سازنده نسبت به روابط چین و ایالات متحده است

باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی راهبردی نه تنها به اطمینان از جو پایدار و انتظارات در روابط دوجانبه کمک می‌کند، بلکه به روشن شدن سوء تفاهم‌ها و جلوگیری از قضاوت نادرست در مورد برخی از موضوعات اصلی کمک می‌کند. دعوت چین از سالیوان برای دیدار منعکس کننده نگرش مسئولانه و سازنده نسبت به روابط چین و ایالات متحده است. این رویکرد نه دشواری ها و چالش های موجود در این رابطه را دست کم گرفته و نه از امید و تلاش برای تثبیت آن چشم پوشی می کند. توسعه روابط چین و ایالات متحده آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته نشان می دهد که ارتباط و گفتگو بهتر از درگیری و تقابل است و هر چه گفتگو جامع تر باشد، روابط دوجانبه بیشتر به ثبات می رسد.
با این حال، تنها تکیه بر اجماع و تمایل برای تثبیت روابط بین دو طرف برای ایجاد یک رابطه واقعا سازنده بین چین و آمریکا کافی نیست. اینکه روابط چین و ایالات متحده آمریکا می تواند روند نزولی را متوقف کند و تثبیت شود، بستگی به این دارد که آیا می توان درک استراتژیک درستی برای کشف فعالانه راه درست برای همزیستی دو کشور ایجاد کرد و آیا توانایی و اقدامات عملی برای مدیریت مؤثر اختلافات وجود دارد یا خیر. از این منظر، شکاف قابل توجهی بین اقدامات و سخنان آمریکا و تمایل اعلام شده این کشور برای حفظ روابط با ثبات آمریکا و چین وجود دارد. دقیقاً به همین دلیل است که در این ارتباط راهبردی، طرف چینی به گفتگو با همتای آمریکایی خود در مورد موضوعات مربوط به تفاهم استراتژیک بین چین و ایالات متحده، مرزهای امنیت ملی و فعالیت های اقتصادی ادامه خواهد داد و بر بیان جدی نگرانی در مورد مسئله تایوان، حقوق توسعه و امنیت استراتژیک چین، شفاف سازی موضع قاطع آن و طرح مطالبات جدی تمرکز خواهد کرد.
در واقع افکار عمومی پیرامون سفر سالیوان به چین نیز منعکس کننده ناهماهنگی اقدامات و سخنان ایالات متحده در قبال چین و همچنین سردرگمی و اختلال ناشی از موضع گیری و درک نادرست از چین است. تقریباً همزمان با تایید سفر سالیوان به چین، ایالات متحده آمریکا چندین نهاد چینی را به فهرست کنترل صادرات خود به دلیل مسائل ادعایی مرتبط با روسیه اضافه کرد. چنین اقداماتی موانعی را برای آمریکا در رسیدن به اهدافش ایجاد کرده است. ایالات متحده آمریکا باید دیدگاه خود را از چین و موقعیت استراتژیک خود در قبال چین از جمله سیاسی کردن و امنیتی کردن مسائل اقتصادی و تجاری، مداخله در موضوع دریای چین جنوبی و ممانعت از مبادلات عادی پرسنل دوجانبه از طریق ویزا و سایر ابزارها به طور اساسی تغییر دهد.

همزمان با تایید سفر سالیوان به چین، ایالات متحده آمریکا چندین نهاد چینی را به فهرست کنترل صادرات خود به دلیل مسائل ادعایی مرتبط با روسیه اضافه کرد

توجه زیادی از سوی همه بخش ها به این موضوع وجود دارد که سالیوان در سفر خود به چین به طور خاص در مورد چه چیزی بحث خواهد کرد و مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت. به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، سالیوان قبل از هر چیز، اگر می خواهد به نتایج خوبی برای ارتباطات استراتژیک در چین دست یابد، باید بداند چگونه به سخنان مقامات چینی گوش دهد. موضوع شناخت استراتژیک همیشه اولین دکمه ای است که باید در روابط چین و آمریکا روشن شود زیرا بسیاری از مشکلات کنونی بین چین و آمریکا ناشی از برداشت نادرست آمریکا از چین است. با توجه به اولین سفر سالیوان به چین، گوش دادن و درک واقعی سخنان پکن و مشارکت مناسب در ایجاد تفاهم صحیح بین چین و ایالات متحده آمریکا باید یکی از معیارهای ارزیابی موفقیت سفر وی به چین باشد.

کد خبر: ۳۰۱٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha