۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
۴۳ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای تامین شد

۴۳ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای تامین شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای را ۳ میلیون تن برای سال جاری اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۴۳ درصد برنامه تامین و تدارک شده است.

به گزارش بازار،‌ حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به رشد متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف کودهای یارانه‌ای در ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۰ کیلوگرم بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۴ کیلوگرم و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

وی برنامه ابلاغی تخصیص کودهای یارانه‌ای برای امسال را پیرو توافق با سازمان برنامه و بودجه، ۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲.۴ میلیون تن کودهای ازته، ۴۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۰۰ هزار تن کودهای پتاسه است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به آخرین وضعیت تأمین و تدارک کودهای یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: از ۳ میلیون تن برنامه ابلاغی تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن یعنی ۴۳ درصد برنامه تأمین و تدارک شده است.

رسولی بیان کرد: در حال حاضر ۴۵۲ هزار تن میزان ذخایر استراتژیک انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است که با توجه به اولویت استان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی میزان ذخایر مناطق سردسیر را ۱۶۰ هزار تن، مناطق معتدل را ۱۸۳ هزار تن و مناطق گرم را ۱۰۷ هزار تن بر اساس سهمیه‌ها اعلام و تصریح کرد: مناطق معتدل ۴۲ درصد سهمیه کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که در حوزه تأمین کود اوره نگرانی وجود ندارد، ادامه داد: بعد از ابلاغ هیأت وزیران، تأمین و توزیع کود اوره روند عادی را طی می‌کند، حداقل روزانه ۷ هزار تن کود اوره حمل می‌شود و در تلاش هستیم این میزان به ۱۰ هزار تن در روز برسد.

وی افزود: در حال حاضر تقاضا کمتر از میزان تأمین است اما در روزهای آتی تقاضا افزایش یافته و به موازات آن میزان تأمین نیز افزایش خواهد یافت.

رسولی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در حوزه کودهای فسفاته و پتاسه از ۶۰۰ هزار تن برنامه ابلاغی، ۳۰۰ هزار تن تأمین شده و در ۳۰۰ هزار تن باقی ۱۰۰ درصد قراردادها بسته و بخش زیادی تولید شده است و این شرکت به دنبال تسریع در ارسال محمول‌ها به استان‌ها است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، میزان کود پتاسه در برنامه را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در ۵ ماه گذشته حدود ۱۸۰ هزار تن کود پتاسه تأمین شده و در حال حاضر در انبارهای ذخیره‌سازی ۱۵۸ هزار تن کود نیز موجود است.

به گفته وی، بیشترین میزان مصرف کود پتاس در ۱۵ سال گذشته ۳۰ هزار تن بود، که در حال حاضر از این محصول ۱۵۰ هزار تن موجودی داریم.

رسولی همچنین با بیان این که درخواست ما برای اجرای برنامه، ۱۷ هزار میلیارد تومان (همت) بود که با ۱۰ همت آن از سوی سازمان برنامه و بودجه موافقت شد، ادامه داد: ابلاغیه وزارتخانه برای تأمین ۳ میلیون تن کود، مبنای کار ما است و اگر میزان سهمیه‌ها اصلاح شود در تأمین و تدارک کود مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، تخصیص کودهای ازته مطابق الگوی کشت و کودهای فسفاته و پتاسه بر اساس محصولات استراتژیک و اساسی است که نیاز است این پروتکل مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.

کد خبر: ۳۰۱٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha