۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
آغاز حفاری یک‌چاه جدید در عمق ۴۲۰۰ متری میدان پارس جنوبی

آغاز حفاری یک‌چاه جدید در عمق ۴۲۰۰ متری میدان پارس جنوبی

مدیرعامل پتروپارس از آغاز حفاری یک چاه جدید در پروژه مهم حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی خبر داد و گفت: با حفاری این چاه در میدان گازی پارس‌جنوبی، امکان جبران ناترازی بخشی از گاز کشور فراهم خواهد شد.

به گزارش بازار، در میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایران، همانطور که سکوی ۱۲c در فاز ۱۲ به علت کاهش ظرفیت تولید در محل این سکو، از مدار خارج شد و این سکو به محل ۱۱B انتقال یافت؛ دیر یا زود، این اتفاق برای دیگر سکوها در فازهای مختلف پارس جنوبی خواهد افتاد و تنها راهکار جلوگیری از افت فشار و کاهش تولید، حفر چاه‌های جدید برای جبران کاهش تولید و به اجرا درآمدن طرح کلان فشارافزایی است.

به‌منظور جبران کاهش تولید از پارس جنوبی، طرح مهم حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک تعریف شده که مدتها این طرح در مرحله کلیدخوردن و برگزاری مناقصات مربوطه بود؛ تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۲ حفاری ۳۵ حلقه چاه درون میدانی پارس جنوبی با اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار و با هدف افزایش بهره وری و نگهداشت تولید گاز به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد.

امروز فرخ علیخانی، مدیرعامل گروه پتروپارس که یکی از این چهار شرکتی است که این پروژه مهم را برعهده گرفته، از آغاز حفاری یکی از چاه‌های درون‌میدانی(Infill) در موقعیت SPD۱ پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: با حفاری این چاه در عمق ۴۲۰۰ متری میدان گازی پارس‌جنوبی، امکان جبران ناترازی بخشی از گاز کشور فراهم خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این پروژه ضمن جبران بخشی از ناترازی گاز کشور، فرصت‌های شغلی مناسبی برای بخش‌های مختلف صنعت اعم از سازندگان و شرکت‌های خدمات حفاری فراهم خواهد شد.

مدیرعامل گروه پتروپارس ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این پروژه که در موقعیت‌های SPD۴، SPD۱، SPD۵ و SPD۶ قرار دارد با حفاری ۸ حلقه چاه، ۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کند.

در راستای اجرای کامل پروژه حفاری چاه‌های درون‌میدانی (Infill) در میدان مشترک پارس جنوبی، این طرح به گروه پتروپارس، پتروایران، پاسارگاد و حفاری شمال واگذار شد تا ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک روزانه حدود ۳۶ میلیون مترمکعب افزایش یافته و با کاهش ناترازی گازی کشور، به توسعه صنعت گاز، حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک با قطر و رشد اقتصادی کشور کمک نماید.

کد خبر: ۳۰۰٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha