۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۸
شوک درمانی بانک مرکزی برای نجات بورس! | تزریق ۱۰ همت به بازار سرمایه در پی خروج ۱۸ همتی
«بازار» گزارش می دهد

شوک درمانی بانک مرکزی برای نجات بورس! | تزریق ۱۰ همت به بازار سرمایه در پی خروج ۱۸ همتی

بانک مرکزی در حالی قرار است با هدف حمایت از بازار سرمایه ۱۰ همت را به صندوق تثبیت بورس تزریق کند که به گفته کارشناسان چنین اقدامی هرچند دیر هنگام بوده ولی می تواند تا حدی رهگشا و تاثیرگذار شود.

بازار؛ اسدالله خسروی: بازار سرمایه مدتی است حال و روز خوشی ندارد، شاخص‌ها ریزشی شده و سرمایه ها به صورت گسترده در حال خروج از این بازار رسمی است تا قبای قرمز همچنان بر دوش تالار بورس سنگینی کند. در چنین شرایطی بانک مرکزی برای نجات این بازار مهم سرمایه گذاری دست به کار شده و قرار است با تزریق پول هنگفت به صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه، مسیر را برای بازگشت فعالان بورس به چنین بازاری هموار کند. صندوقی که در صورت تقویت بنیه آن در مواقع خاص مخاطرات بازار سرمایه را کنترل کرده و مانع سرازیری شاخص ها می شود.

طبق گزارش های موجود بانک مرکزی دستور داده است تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به صندوق سرمایه‌گذاری توسعه بازار سرمایه، تزریق شود. اقدامی که در راستای حمایت جدی از بازار سرمایه است تا مجموعه نظام بانکی در این شرایط خاص به یاری بورس بشتابند. این اقدام بدنبال برگزاری جلسه شورای عالی بورس و انجام مکاتبات اداری و فرآیندهای قانونی برای ورود نقدینگی مناسب به صندوق توسعه بازار سرمایه بوده است و از آنجایی که بانک مرکزی موافقت لازم را در این زمینه برای پرداخت چنین پولی کرده است، بنابراین باید منتظر ماند تا با تایید نهایی از سوی بانک مرکزی، واریزی انجام شود.

رویکرد بانک مرکزی برای سر پا نگه داشتن بورس در چنین موقتی هر چند ضروری است اما نمی تواند خیلی کارساز واقع شود چرا که پس از گذشت مدتی چنانچه بازار سرمایه با سیاست گذاری های درست تقویت نشود انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به چنین بازاری دوباره کاهش می یابد، کاهش انگیزه ای که به دنبال عدم اعتماد است

اعتماد را به بازار سرمایه برگردانید، تزریق پول برای نجات بورس مقطعی است

رویکرد بانک مرکزی برای سر پا نگه داشتن مقطعی بورس در چنین موقتی هر چند ضروری به نظر می رسد اما به گفته کارشناسان نمی تواند خیلی کارساز واقع شود چرا که پس از گذشت مدتی چنانچه بازار سرمایه با سیاست گذاری های درست تقویت نشود انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به چنین بازاری دوباره کاهش می یابد. کاهش انگیزه ای که به دنبال عدم اعتماد و وجود تلاطمات در این بازار همراه با نبود مدیریت اصولی اقتصاد کشور برای پویایی این بازار است. با این وجود توجه به چنین مسئله ای بایستی ریشه ای حل شود آنطور که خود بورس جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد کند وگرنه توانمند کردن این بازار از بیرون ره به جایی نمی برد.

برزو حق شناس، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به اقدام بانک مرکزی برای حمایت از بورس با تزریق ۱۰ همت به صندوق سرمایه گذاری توسعه بازارسرمایه، گفت: ورود بانک مرکزی به بورس برای فعال کردن این بازار مهم اقتصادی را باید به فال نیک گرفت اما چنانچه این پول یکجا واریز نشود و به صورت خردخرد تزریق گردد خیلی نمی تواند تحولی را در بازار سرمایه ایجاد کند.

نقدینگی فراوانی هم اکنون در دست مردم وجود دارد اما از آنجایی که اعتماد به بورس کم رنگ شده است بنابراین چنین پولهایی جذب بازار سرمایه نمی شود، با این وجود تنها راه نجات بورس اعتماد سازی است تا مردم با خاطری آسوده به این بازار روی آورند

مشکل بورس کمبود نقدینگی نیست بی اعتمادی مردم به این بازار است

وی مشکل بازار سرمایه را کمبود نقدینگی نداست و افزود: نقدینگی فراوانی هم اکنون در دست مردم وجود دارد اما از آنجایی که اعتماد به بورس کم رنگ شده است بنابراین چنین پولهایی جذب بازار سرمایه نمی شود. با این وجود تنها راه نجات بورس اعتماد سازی است تا مردم با خاطری آسوده به این بازار روی آورند. اینکه نقدینگی زیادی در دست مردم است و آنها حتی حاضرند سرمایه هایشان در بانکها حتی بدون سود بماند ولی آنرا به بازار سرمایه نمی آورند، بیانگر بی اعتمادی به بازار سرمایه است. به طور مثال با پهن شدن بساط لاتاری خودرو و ظهور این پدیده فقط طی چند روز بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد پول متقاضیان در طرح فروش خودرو بلوکه شده است این نمونه ای از وجود حجم بالای نقدینگی ویلانی است که به دلیل بی اعتمادی جذب بازار سرمایه نمی شود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه افزود: بورس همچنان بی رمق است و برای پویای به جایی اینکه نقدینگی جذب آن شود، متاسفانه مدتهاست شاهد خروج سرمایه ها از این بازار هستیم، بازاری که نبض اقتصاد کشور محسوب می شود ولی وضعیت آن روز به روز به وخامت می رود. حال باید دید و منتظر ماند که با تشکیل کابینه دولت چهاردهم و مهره چینی ها برای سکانداری وزارت خانه های اقتصادی، مدیریت سازمان و نهادهایی مهم و حساسی چون بورس و بانک مرکزی، سیاست گذاری های چگونه باشد که تحولی در اقتصاد و بازار سرمایه ایجاد شود.

بانک مرکزی در راستای مدیریت بحران با تزریق پول به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت قرار است اقدام به شوک درمانی کند تا بازار سرمایه که هم اکنون در حالت محتضر است با ورود نقدینگی نجات یابد، این در حالی است که در تمام دنیا بانک های مرکزی بحران بازار سرمایه را بر خط مدیریت می کنند

شوک درمانی بازار سرمایه توسط بانک مرکزی

اسفندیار شاهمنصوری، کارشناس بازر سرمایه نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک مرکزی در راستای مدیریت بحران با تزریق پول به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت قرار است اقدام به شوک درمانی کند تا بازار سرمایه که هم اکنون در حالت محتضر است با ورود نقدینگی نجات یابد، این در حالی است که در تمام دنیا بانک های مرکزی بحران بازار سرمایه را بر خط مدیریت می کنند اما در ایران چنین مسئله ای از طریق صندوق های تثبیت انجام می شود. اقدامی که تامین کننده منابع برای نجات بورس در زمان های خاص است. در چنین شرایطی این صندوق ها باید همیشه دارای منابع باشند تا با بکار گیری آن در زمان افت شدید شاخص ها بازار سرمایه در آستانه سقوط قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه ریزش شدید شاخص ها در بازار سرمایه حاصل اتفاقات درونی و بیرونی است، افزود: رخدادها و مسائل سیاسی و بین المللی چون تنش در منطقه، شهادت اسماعیل هنیه و تصمیم تلافی جویانه ایران به تعرض رژیم صهیونیستی، بحث تشدید تحریم ها، مسئله برجام و ... از یک طرف و سیاست گذاری های ناکارآمد و ضعف مدیریتی و رکود اقتصاد و بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه که حاصل عوامل داخلی باعث شده است بورس به چنین روزی مبتلا و حالت فرسایشی به خود گیرد. در چنین شرایطی توجه به حل اساسی این بازار با ظرافت و اصول خاص ضروری است نه اینکه پولی به صندوق تثبیت واریز شود اما پس از مدتی دوباره شاهد ریزش شاخص ها شویم. با این حال زمانی که صندوق تثبیت با ضعف تامین مالی همراه باشد نمی تواند نقش خود را به خوبی برای ساماندهی بازار سرمایه به خوبی ایفا کند.

شاهمنصوری در ادامه گفت: بازار سرمایه به دلایل مختلف شرایط مطلوبی ندارد چرا که از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۸ همت از این بازار خارج شده است حال تزریق ۱۰ همت هر چند شاید تاثیر خود را بر بورس به جای گذارد اما مقطعی است چرا که هنوز ۸ همت نسبت به خروجی منابع از بازار سرمایه کسری وجود دارد، بنابراین این اقدام بانک مرکزی به نوعی نوشداروی بعد از مرگ سهراب می تواند باشد چرا که منابع باید به موقع و قبل از ریزش شاخص ها به صندوق تثبیت تزریق می شد تا اکنون شاهد بحران در بازار سرمایه نمی شدیم.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha