۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
رونمایی از ۱۲ خبر خوش در صنعت پالایشگاهی
در نشست «بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های نفتی» اعلام شد:

رونمایی از ۱۲ خبر خوش در صنعت پالایشگاهی

در نشست «بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی»، بر تولید روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۷۰ میلیون لیتر بنزین با استانداردهای یورو تاکید شد.

به گزارش بازار، در نشست «بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی» که با حضور مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، مدیران برخی پالایشگاه‌ها از ۱۲ خبر و رویداد خوش در این صنعت رونمایی کردند.

در این نشست اعلام شد؛ با توجه به پیشرفت کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی طی سه سال اخیر، در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین کشور استاندارد یورو ۴ دارد و درمجموع حدود ۷۰ میلیون بنزین کشور مطابق با استانداردهای یورو تولید می‌شود. در این جلسه همچنین بر لزوم تولید بنزین با شاخص اکتان ۹۰ به عنوان یکی از اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در برنامه هفتم توسعه تاکید شد. هم‌چنین حاضران در نشست، اعلام کردند؛ در بخش تأمین منابع مالی، باید گاز مایع (ال‌پی‌جی) در اختیار شرکت‌های داخلی قرار داده شود تا صادرات را خود پالایشگاه‌ها انجام دهند.

۱۲ پروژه‌ جدید پالایشگاهی

در ادامه، حاضران در این نشست، گزارش ضمن تحلیل عملکرد پالایشگاه‌های مختلف، ۱۲ اقدام توسعه‌ای شرکت‌های پالایشی را بررسی کردند.

خلاصه گزارش‌های ارائه شده به شرح زیر بود:

۱- کیفی‌سازی پالایشگاه شیراز در قالب دو پروژه کیفی‌سازی بنزین و گازوئیل که در حال اجرا است. پروژه کیفی‌سازی بنزین با ظرفیت روزانه ۵ هزار بشکه‌ و با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورو از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون به پیشرفت ۹۹درصدی رسیده و در حال راه‌اندازی است. بیش از ۷۳درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است.

۲-پروژه کیفی‌سازی گازوئیل از دیگر پروژه‌های پالایشگاه شیراز است. قرارداد کیفی‌سازی گازوئیل از سال ۱۳۹۸ با بودجه ۱۸۴ میلیون دلار با شرکت اودی‌سی‌سی امضا شده و بیش از ۸۰درصد کالاهای مورد استفاده در این پروژه ساخت داخل هستند. این پروژه شامل واحد دی‌اچ‌دی و واحدهای جانبی مانند واحد هیدروژن و واحد اس‌آرسی است و تاکنون به پیشرفت بالای ۹۰درصد رسیده است. انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳ همه واحدهای پروژه کیفی‌سازی گازوئیل راه‌اندازی شود.

۳ -قرارداد پروژه کیفی‌سازی نفت کوره و تولید ۹۵ هزارتنی کک‌سوزنی پالایشگاه شازند نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شده و هم‌اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.

۴ -راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان در مدت ۱۴ ماه محقق شد. این پروژه اکنون در مرحله نهایی یعنی راه‌اندازی هایدروکراکر قرار دارد، همچنین تفاهم‌نامه بخش دوم با شرکت ملی و مهندسی امضا شده است و به‌محض تأمین مالی پروژه آغاز به‌کار می‌کند.

۵ -طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس هم با هدف کاهش نفت کوره و گوگرد و حرکت به‌سوی تولید فرآورده‌های پتروپالایشگاهی با ارزش افزوده بالا در حال انجام است. در این طرح، حجم نفت کوره تولیدی پالایشگاه بندرعباس به حداکثر ۱۰درصد کل محصولات می‌رسد و حجم گوگرد آن نیز به نیم‌درصد کاهش‌ می‌یابد، طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین در سه بخش احداث واحدهای فرایندی، واحدهای جانبی و احداث مجتمع روغن‌سازی گروه ۲ و۳ طراحی شده است که هم‌اکنون پیشرفت ۱۴درصدی دارد.

۶ -پروژه کیفی‌سازی بنزین از پروژه‌های شرکت پالایش نفت تهران با هدف افزایش کمّی و کیفی بنزین تولیدی این پالایشگاه است. با اتمام این طرح ظرفیت تولید پالایش نفت تهران یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز افزایش می‌یابد و بنزن موجود در آن کاهش می‌یابد، به این ترتیب شرکت مزبور می‌تواند محصولی منطبق بر استاندارد یورو ۵ تولید کند. این طرح با بیش از ۸۷درصد پیشرفت تا تابستان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

۷ -پروژه کیفی‌سازی نفت کوره، پروژه تولید هگزان خوراکی و صنعتی، طرح احداث پست ۶۳ کیلو ولت و پروژه بازیابی گازهای ارسالی به سیستم مشعل از پروژه‌های دیگر انجام‌شده در پالایشگاه تهران است.

۸ -اقدام‌های عملیاتی پروژه احداث واحد تصفیه، تبدیل و تفکیک نفت کوره و تصفیه نفت‌گاز در پالایشگاه کرمانشاه آغاز شده است. این پروژه را دو شرکت دانش‌بنیان آذر انرژی و مبتکران طراحی کرده‌اند. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پالایشگاه کرمانشاه را در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخت. در این پروژه تاکنون ۱۸۵ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و ۱۹۱ مدرک طراحی مهندسی پایه واحدهای فرایندی و مخازن صادر شده است.

۹ -پروژه‌های مکمل طرح تولید نفت گاز یورو ۵ نیز در شرکت پالایش نفت تبریز به‌منظور افزایش ارتقای کیفی نفت و گاز تولیدی تا روزانه ۵ میلیون لیتر هم‌سو با تحقق اهداف زیست‌محیطی اجرا شده است. تاکنون بیش از ۴ هزار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت نیروی انسانی در این پروژه به‌ کار گرفته شده و مبلغ اجرای این طرح ۵۰ میلیون یورو و هزار میلیارد ریال است.

۱۰ -پروژه برج خنک‌کننده جدید با اعتبار ۶ میلیون یورو، پروژه احداث واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت روزانه ۱۱۰ تن با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورو و پروژه خالص‌سازی هیدوروژن نیز از پروژه‌های انجام‌شده در پالایشگاه تبریز هستند.

۱۱ -پالایشگاه لاوان نیز هم‌سو با الزام قانونی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ پروژه‌هایی در زمینه کیفی‌سازی فرآورده با هدف اولویت کاهش نفت کوره را انجام داده که ۲ زیرپروژه احداث واحد تقطیر و واحد تولید قیر و پروژه گوگردزدایی از نفت کوره ازجمله این پروژه‌هاست.

۱۲ -اجرای طرح های‌تک، اجرای الگوی ای‌پی‌سی‌ام برای اجرای قراردادها برای نخستین بار در ایران، اتصال به شبکه ریلی سراسری به‌منظور تسهیل صادرات، تأمین و ارسال سوخت به ۱۷ استان، پایش برخط آلایندگی‌ها، احداث مخازن راهبردی آب با ظرفیت ۳۰۰ هزار مترمکعب هم به عنوان اقدام‌های انجام شده پالایشگاه اصفهان معرفی شد.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha