۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
مطالبات اوره سازان از دولت به ۲ میلیارد دلار رسید

مطالبات اوره سازان از دولت به ۲ میلیارد دلار رسید

داده‌های آماری نشان می‌دهد: مطالبات پتروشیمی‌های اوره‌ساز از سال ۹۸ تاکنون با رشد بسیاری مواجه بوده به طوری‌که مجموع مطالبات اوره سازان بورسی تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش بازار، تازه‌ترین محاسبات آماری نشان می‌دهد: مجموع مطالبات اوره سازان بورسی تا پایان سال ۱۴۰۲ به محدوده ۲ میلیارد دلار نزدیک شده است.

بنابر این گزارش؛ اوره یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات شیمیایی تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی است که به دلیل وجود نیتروژن در آن به عنوان پر مصرف ترین کود شیمیایی جهان معرفی شده است. به دلیل وجود منابع عظیم گاز، در ایران، برخی پتروشیمی‌ها به تولید اوره می‌پردازند.

در حال حاضر ۶ شرکت تولید کننده اوره در ایران وجود دارند که از این تعداد، ۵ شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس)، پتروشیمی شیراز (شیراز)، صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی خراسان (خراسان) و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) فعالیت خود را در بازار سرمایه انجام می‌دهند و به عنوان شرکت‌های بورسی تولید کننده اوره شناخته می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد: مطالبات پتروشیمی‌های اوره‌ساز از سال ۹۸ تاکنون با رشد بسیاری مواجه بوده به طوری‌که پتروشیمی پردیس به عنوان بزرگ‌ترین طلبکار در میان اوره‌سازان، در سال ۹۸، حدود ۹۳۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه داشته که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان رسیده است.

این گزارش می افزاید؛ مطالبات دلاری پتروشیمی‌های اوره‌ساز نیز از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ رشد فزاینده‌ای داشته است به طوری‌که پتروشیمی پردیس در سال ۹۸ معادل ۱۴ میلیون و ۶۹۴ دلار از دولت مطالبه داشته که این رقم در سال گذشته به ۲۷۵ میلیون و ۴۱۹ دلار رسیده و با رشد ۲۰ برابری مواجه شده است. به این ترتیب مجموع مطالبات شرکت‌های اوره‌ساز تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم حدود ۲ میلیارد دلار رسیده است.

مطالبات اوره سازان از دولت به ۲ میلیارد دلار رسید

میزان فروش اوره کشاورزی هم در این دوره تحت تاثیر برخی تصمیمات با کاهش مواجه بوده است. به طوری‌که پتروشیمی پردیس فروش ثابتی داشته اما پتروشیمی لردگان با افزایش میزان فروش مواجه بوده است.

مطالبات اوره سازان از دولت به ۲ میلیارد دلار رسید

کد خبر: ۳۰۰٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha