۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
حذف مشاوران املاک غیرمجاز در یزد با اجرای قانون الزام ثبت رسمی معاملات
مدیرکل ثبت اسناد یزد خبر داد؛

حذف مشاوران املاک غیرمجاز در یزد با اجرای قانون الزام ثبت رسمی معاملات

یزد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به لازم اجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سال جاری، از حذف مشاوران املاک غیرمجاز استان با اجرای این قانون خبر داد.

مهدی اقبال در گفت و گو با خبرنگار بازار هدف از اجرای این قانون را ایجاد آرامش در بازار مسکن انجام شده که ثبت‌نام در مدارس، تعویض پلاک، دریافت دسته چک و سایر خدمات وابسته به ثبت معاملات در سامانه اعلام کرد و افزود: بر اساس ماده ۳ این قانون، بنگاه‌های مشاور املاک موظفند همه قراردادهای خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کنند.

وی با بیان اینکه بنگاه های مشاور املاکی که پروانه کسب دارند اما فاقد پروانه تخصصی هستند باید هرچه سریع‌تر نسبت به حضور در کلاس‌ها و گذراندن آزمون اقدام کنند، اضافه کرد: بر اساس ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

اقبال با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام، دلالان فاقد مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، امکان ثبت و دریافت نسخه پیش نویس قراردادها و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی را نخواهند داشت، افزود: لیست تمام مشاوران املاک دارای مجوز در پلتفرم کاتب بارگذاری شده است. تنها کدملی مشاوران املاک دارای مجوز در این سامانه تعریف و صرفا این افراد امکان دسترسی به سامانه ثبت معاملات را خواهند داشت.

به گفته مدیرکل ثبت اسناد یزد ، سامانه کاتب به نشانی kateb.ir ذیل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با همکاری سازمان ثبت، کانون سردفتران و مشاوران املاک راه‌اندازی شده و مرتبا در حال به‌روزرسانی است ؛ در حال حاضر امکان ثبت قرارداد اجاره، سرقفلی، پیش‌نویس و مشارکت در سامانه کاتب وجود دارد و تا قبل از پایان مردادماه، مبایعه‌نامه نیز به این موارد اضافه می‌شود.

کد خبر: ۳۰۰٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha