۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
کمبود و گرانی سیمان در مازندران| بازار سیاه گرم شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود و گرانی سیمان در مازندران| بازار سیاه گرم شد

رامسر- کمبود و گرانی سیمان درپی افزایش مصرف برق و کاهش تولید، بازار مصالح ساختمانی را در مازندران راکد و پرتلاطم کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: قطع و خاموشی برق و در نتیجه کاهش تولید سیمان، اثر آن را بر بازار و صنعت ساختمان در مناطق مختلف مازندران برجای گذاشت و گلایه فعالان این حوزه را درپی داشته است.

طی هفته های گذشته افزایش مصرف برق و اعمال محدودیت فراروی صنایع سبب شد تا فعالیت صنایع سیمان و دیگر بخش های مرتبط با آن محدودتر از قبل شود و این مساله منجر به کاهش تولید شده است.

کمبود سیمان و محدودیت در عرضه افزایش این کالا را در بازار درپی داشته و حتی به ایجاد بازار سیاه نیز دامن زده است، در حال حاضر نرخ سیمان از پاکتی ۱۵۰ تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است.

کارخانه سیمان مازندران در نکا فعال است و ظرفیت تولید سیمان این استان بیش از دو میلیون تن است و هر ماه بخشی از تولیدات نیز به کشورهای مختلف صادر می شود.

احمد معارفی رییس اتاق اصناف رامسر با اظهار این که کمبود سیمان سبب رکود اقتصادی در بازار و گله‌مندی و نارضایتی کسبه رامسر شده است، افزود: مشکل کمبود سیمان در شهرستان رامسر با توجه به گسترش ساخت و سازها، یکی از بزرگترین چالش‌ها و معضلات در رکود در این حوزه بوده که کسبه با مشکل مواجه شده‌اند.

کمبود سیمان سبب رکورد بازار شده است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که کمبود سیمان سبب رکود اقتصادی در بازار و گله‌مندی و نارضایتی کسبه این شغل شده و نیازمند تامین سهمیه مناسب با روند مصرفی آن است، افزود: کرایه بار، گاها تا دو برابر تا دو و نیم برابر حالت عادی بالا رفته و کرایه ها پشت بارنامه ای شده است.

کمبود و گرانی سیمان در مازندران| بازار سیاه گرم شد

رییس اتاق اصناف رامسر خواستار تامین فوری سیمان با نرخ مصوب قانونی و عرضه در بازار شد.

کمبود سیمان در پی کاهش آن سبب خالی شدن بازار از این کالا و رواج بازار سیاه و پشت فاکتوری شده است، محمد جواد حلاجیان رییس اتحادیه مصالح ساختمانی شهرستان رامسر، افزود: زمینه بازار برای سیمان خالی شده و خرید های پشت فاکتوری که قیمت گزافی دارد سبب نارضایتی کسبه و مردم شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار تصریح کرد: کمبود سیمان سبب شده دلالان در این حوزه سیمان را به قیمت بالاتر و همچنین برخی رانندگان کرایه بار را بالاتر از نرخ بارنامه از کسبه دریافت می کنند.

رییس اتحادیه مصالح ساختمانی رامسر: مصالح فروشان شهرستان رامسر نیز خواستار تامین سیمان با قیمت مصوب و عرضه آن جهت رضایتمندی مشتریان شدند

وی تصریح کرد: مصالح فروشان شهرستان رامسر نیز خواستار تامین سیمان با قیمت مصوب و عرضه آن جهت رضایتمندی مشتریان شدند، همچنین با اداره صمت و اداره تعزیرات و اتحادیه مصالح ساختمانی تفاهماتی در راستای حمایت از مصرف کننده و جلوگیری از زیان وارد شدن به فروشندگان سیمان انجام شد.

حلاجیان گفت: از اداره صمت شهرستان رامسر تقاضا می شود که با اداره کل خود درخواست سیمان را ارائه داده و برای شهرستان رامسر فراهم آورند.

کمبود سیمان در شهرهای مازندران، مردم و سازندگان را برای تامین کالاهای ساختمانی با مشکل روبرو کرده است و بر فعالیت استادکاران و شاغالان این حرفه نیز تاثیرگذاشته است. محمدرضا که به حرفه کاشی کاری مشغول است، افزود: طی هفته گذشته به دلیل آن که صاحبکار نتوانست سیمان تهیه کند، چند روزی را تعطیل کردیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار کمیاب بودن سیمان را دلیل گرانی آن ذکر کرد.

به سراغ تولیدکنندگان و مصالح فروشان که می رویم، قطع و افت برق را دلیل کاهش تولید و کمیاب شدن سیمان بیان می کنند. طی هفته های اخیر، خاموشی برق در مازندران به دلیل ناترازی تولید و مصرف بیشتر شد و حتی خاموشی های برق به بخش خانگی نیز سرایت کرد.

شرکت توزیع برق مازندران یک میلیون و ۶۱۰ هزار مشترک در ۱۲ شهرستان مازندران از گلوگاه تا فریدونکنار را زیر پوشش دارد که ۷۵ درصد خانگی هستند و ۵۰ درصد برق مصرفی این محدوده را استفاده می‌کنند. کمتر از یک درصد مشترکان این شرکت نیز صنعتی هستند که حدود ۲۰ درصد برق مصرفی استان را به خودشان اختصاص می‌دهند.

کمبود و گرانی سیمان در مازندران| بازار سیاه گرم شد

بخش صنعت مازندران یک درصد مشترکان برق استان را تشکیل می دهد ۲۰ درصد برق و انرژی را مصرف می کند اما جوز ۹۹ درصد مشترکان را می کشند و این بخش در فصل‌های گرما و تابستان مجبور است ظرفیت تولید را کاهش دهد تا به نوعی از بار پیک برق کاسته شود.

یک درصد مشترکان صنعتی هستند

سید کاظم حسینی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار شمار مشترکان برق استان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: یک درصد مشترکان در بخش صنعت و ۷۵ درصد آن در بخش خانگی هستند.

وی با بیان این که متوسط مصرف برق استان در زمان غیرگرم سال ۸۰۰ مگابایت است، افزود:اما در ماه های گرم سال و با روشن شدن کولر ها و ورود تجهیزات سرمایشی میزان مصرف به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

حسینی افزود: امسال هر دستگاهی که به مقررات مصرف برق بی توجهی کند برق آنها قطع می‌شود.

وی به طرح تعطیلی نیم روز در هفته کارخانه ها و واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: کارخانه ها و واحدهای تولیدی می توانند با تغییر شیفت و یا ساعت کاری و خاموشی به مدت نیم روز در هفته مدیریت انرژی ها اعمال کنند و تا بتوانیم از بار پیک تابستان بدون خاموشی عبور کنیم.

وی گفت: صنایع اگر یک نصف روز از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب کار را تعطیل کنند پاداش دریافت می کنند.

بیش از دو هزار واحد صنعتی و تولیدی در مازندران وجود دارد و ۱۰۰ هزار نفر در این کارخانه ها مشغول کار هستند.

کد خبر: ۳۰۰٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha