۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
بازار خاموش لوازم خانگی اصفهان| فروشگاه های بزرگ مقصرند
گزارش بازار؛

بازار خاموش لوازم خانگی اصفهان| فروشگاه های بزرگ مقصرند

اصفهان-بازار لوازم خانگی اصفهان در فصل داغ تابستان سرد و یخ زده است؛خیابان حافظ به عنوان یکی از مجراهای اصلی خرید جهزیه و لوازم منزل،دیگر به اندازه قبل خریدار ندارد و فروشنده ها هم چندان راضی نیستند.

عارف اصفهانی؛ بازار: بورس لوازم خانگی اصفهان در فصل داغ تابستان سرد و یخ زده است؛ به گفته فروشندگان بازار حافظ، این قضیه نه به گرانی اجناس مربوط است و نه بالا رفتن دلار بلکه این بار موضوع دیگری باعث شده که این بازار خلوت و سوت و کور باشد یعنی فروشگاه های حجیم و بزرگی که باعث شده فروشندگان خرد دیگر نتوانند مثل قبل کاسبی کنند و در نتیجه چراغ بازار لوازم خانگی اصفهان کم سو شده است.

نباید از نظر دور داریم که گرانی دلار و زدن برچسب گرانی بر روی لوازم خانگی از چند سال قبل وضعیت خرید و فروش لوازم خانگی را رو به افول برده بود؛ برندهایی که گاهی این قدر گران می شوند تا رونق خرید را از دست بدهند و مشتریان خاص خود را می طلبند که این در مورد جنس های با تولید ایران به خوبی صدق می کند.

گرچه همواره مردم به دنبال اجناسی می گردند که در عین داشتن قیمت مناسب خدمات پس از فروش هم داشته باشد اما وقتی گرانی یقه این خیابان را بگیرد، مغازه ها تقریبا ساکت و بی عبورند.

وقتی قدم به خیابان حافظ می گذارم، ساعتی از بعدازظهر گذشته و خیابان ها پر شده از آدم و ماشین اما فروشگاه های این خیابان همچنان خالی از مشتریانی است که قرار است جهیزیه شان را دو برابر قیمت دو سه ماه پیش بخرند.

اولین مغازه نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی های معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده می گوید: این مارک از ابتدا ۱۵ درصد از سایر مارک ها گران تر بوده است اما در چند ماهه اخیر رشد بسیار بالایی یافته است.

در این میان او از گسترش فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی گلایه مند است و می گوید مکان هایی که برای فروش لوازم خانگی ایجاد شده باعث شده اند که مغازه دارانی که به شکل خُرد خرید و فروش دارند دچار ضرر و زیان زیادی شوند.

فروشندگان خُرد چشم انتظار دختران دم بخت

اما در کنار گلایه فروشندگان، شهروندانی هم هستند که می گویند این فروشگاه ها کمک زیادی به آنها کرده و به واسطه اینکه این فروشگاه ها معمولاً اجناسشان را به شکل قسطی می دهند و مردم می توانند خرید بیشتری بکنند.

البته این گفته به درد کسانی می خورد که دستشان به دهنشان می رسد. این را خانمی می گوید که ترجیح می دهد در این گرانی ها قیمت پایین تر را انتخاب کند تا بتواند اقلام بیشتری را در سبد جهیزیه اش جا دهد.

فروشنده اصفهانی: هنوز هم باید دلار را با نرخ آزاد خریداری کنیم و این صرفه اقتصادی ندارد که کالا را با قیمت سابق عرضه کنیم، حتی اگر خرید قبلی باشد

قیمت ها یکدفعه سر به فلک کشیده و متهم اصلی دلار است؛ در این میان فروشنده ها ککشان هم نمی گزد؛ آنها می گویند اگر خریدار هم نباشد جنس ها نه می گندد نه از بین می رود بلکه کنار انبارها می ماند تا چند ماه دیگر باز با قیمت بالاتری فروخته شود.

علی یکی دیگر از فروشندگان در بازار عمده‌فروشان و واردکنندگان از عدم دریافت ارز دولتی و بروکراسی‌های پیچیده آن شاکی است و به بازار می گوید: هنوز هم باید دلار را با نرخ آزاد خریداری کنیم و این صرفه اقتصادی ندارد که کالا را با قیمت سابق عرضه کنیم، حتی اگر خرید قبلی باشد.

اما این هزینه ها کمر خانواده هایی که دختر دم بخت دارند را می شکند و آرزوهای چشم به راه پدر و مادرها را تبدیل به غم می کند؛ «سعادت» از کسانی است که این مقوله را از نزدیک لمس کرده است؛ او سه دختر دارد که هر کدامشان خواستگاران جورواجور دارند و یکی از آنها در آستانه ازدواج است، گرهی به ابرو می اندازد آهی می کشد و به بازار می گوید: پدر دخترانم یک کارمند ساده است؛ از قدیم رسم بوده که خانواده دختر جهیزیه بدهند، نمی توانیم که دست خالی بفرستیمشان اما از کجا باید این هزینه های کمرشکن جهیزیه را تامین کنیم؟!

رکودی که یقه بازار را گرفته است

پیچ خیابان حافظ را که طی کنی بسیاری مغازه ها از خلوت هم خلوت تر هستند. از اولین مغازه دار که می پرسی قیمت لوازم خانگی در این چند ماه چقدر تغییر کرده و یک خانواده چقدر باید برای خرید یک جهیزیه بپردازد، می گوید: خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست وقتی تمامی کالاهای ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند دیگر مردم ترجیح می دهند از جهیزیه های سنگین بپرهیزند.

گرچه اکنون بازار لوازم خانگی تنها با کسانی که مشتریان همیشگی هستند و جهیزیه می خرند رونق دارد و گرنه در بازار به این علت که مردم منتظر کاهش قیمت ها هستند رکود زیادی مشاهده می شود؛ رکودی که حالا باید در جیب های خالی مردم از آن سراغ گرفت که گاهی ترجیح می دهند عطای جنس گارانتی دار با خدمات پس از فروش آن را به لقایش ببخشند و سر از شهرهای مرزی ایران برای خرید لوازم خانگی دربیاورند تا جنس ارزانتری بخرند بدون اینکه خدماتی در پی آن باشد.

قندی: تولید کنندگان این روزها با مشکلات جدی اعم از نیروی انسانی، تأمین مواد اولیه و واردات روبرو هستند و این موارد از چالش های اصلی این قشر به شمار می رود

تولیدکنندگان لوازم ‌خانگی اصفهان، از تأمین مواد اولیه گرفته تا فروش تولیدات خود، با انواع مسائل دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، در این ارتباط رئیس اتحادیه لوازم‌ خانگی اصفهان در گفت و گو با بازار می گوید: این قشر با چالش های زیادی روبرو هستند.

وی در تشریح چالش‌های صنعت لوازم‌خانگی اظهار می کند: تولید کنندگان این روزها با مشکلات جدی اعم از نیروی انسانی، تأمین مواد اولیه و واردات روبرو هستند و این موارد از چالش های اصلی این قشر به شمار می رود.

علیرضا قندی، وابستگی کشور به خارج را از عوامل اصلی دانسته و می گوید: بخشی از مواد اولیه تولید کنندگان باید از خارج از کشور وارد شود و این مساله با توجه به نوسانات دلار برای این قشر گران تمام می شود.

وی از دیگر مشکلات این قشر را حضور فروشگاه های بزرگ مانند سرای ایرانی و شهر فرش در سال های اخیر دانست و تصریح کرد: این فروشگاه ها عملا بازار لوازم‌ خانگی راکد کرده اند و این بازار دیگر رونق ندارد.

فروشنده های کوچک، قربانیان بزرگ

به گفته رئیس اتحادیه لوازم ‌خانگی اصفهان یکی از دلایل اصلی این رکود خرید مردم به‌صورت اقساطی است چراکه قدرت خرید به‌صورت نقدی را ندارند و همکاران زیرمجموعه ما فروش اقساطی را نمی‌توانند به‌صورت گسترده انجام دهند و همین مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

قندی تاکید می کند: در حال حاضر فروش داخلی ما با توجه به اینکه انگیزه‌ای برای خرید مصرف ‌کننده وجود ندارد و دلیل دیگر اینکه قیمت کالاها بسیار افزایش پیدا کرده، با رکود مواجه است، این در حالی است که کالاهای مشابه خارجی با قیمت مناسب ‌تری در بازار کم ‌و بیش وجود دارد که در این صورت مصرف‌کنندگان راغب هستند محصول با یک برند خارجی را تهیه کنند؛ حتی اگر فاقد گارانتی نیز باشد.

قندی: در حال حاضر نزدیک به هزار و ۵۰۰ فروشنده لوازم‌ خانگی فقط در اصفهان وجود دارد که اگر این تعداد برای هر فروشگاه پنج تا ۱۰ نفر باشد، فروشندگان زیادی هستند که با فروش کالا امرار معاش می‌ کنند

وی اضافه می کند: باید به این نکته توجه کنیم که کالای باکیفیت داخلی اگر قیمت مناسبی داشته باشد، مصرف‌کنندگان برای حمایت از تولید داخل نیز کالای ایرانی خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه لوازم ‌خانگی اصفهان تصریح می کند: در حال حاضر نزدیک به هزار و ۵۰۰ فروشنده لوازم‌خانگی فقط در اصفهان وجود دارد که اگر این تعداد برای هر فروشگاه پنج تا ۱۰ نفر باشد، فروشندگان زیادی هستند که با فروش کالا امرار معاش می‌کنند.

به عقیده وی با توجه به این حجم از اشتغالزایی، نباید به ‌یک ‌باره بازار سنتی خودمان را فدای فروشگاه‌ های بزرگ کنیم.

تا این زمان دستورالعملی در زمینه نحوه واردات لوازم خانگی با شرایط جدید قیمت گذاری دلار اعلام نشده است این در حالی است که لوازم خانگی کوچک هنوز نیازمند واردات است و به نظر می رسد که در شرایط فعلی با ورود لوازم خانگی می توانیم رقابت بهتری بین تولید کنندگان ایرانی ایجاد کنیم تا جایی که خریداران دیگر رغبت به خرید کالای خارجی نداشته باشند.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha