۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
اتابک حاضر به پاسخگویی سوالات خودرویی «بازار» نشد| مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت رای اعتماد می دهد؟
گزارش اختصاصی بازار از خانه ملت؛

اتابک حاضر به پاسخگویی سوالات خودرویی «بازار» نشد| مجلس شورای اسلامی به وزیر صمت رای اعتماد می دهد؟

خبرنگار این رسانه همزمان با دفاعیات سید محمد اتابک از برنامه های خود در صحن علنی خانه ملت، با نامبرده جهت پاسخ به چند پرسش «خودرویی» تماس گرفت، اما وی پاسخ به سوالات را به زمانی دیگر موکول کرد.

امید محمدی؛ بازار: صبح امروز «سید محمد اتابک» وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم با حضور در صحن علنی خانه ملت از برنامه های خود برای سکان داری وزارتخانه مذکور به دفاع پرداخت. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تخصص اتابک برای مدیریت وزارت معادن و رشد این صنعت در کشور بسیار کارآمد است. اما در زمینه بازرگانی و صنعت «سید محمد اتابک» وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم اگر از کارشناسان متخصص، دلسوز، باتجربه و دردآشنا دو حوزه مذکور استفاده نکند، ابرچالش های فعلی به مساله لاینحل تبدیل خواهد شد. کارشناسان وزرای صمت دولت های پیشین (به جز عباس علی آبادی) را وزیر خودرویی معرفی می کردند، ظاهرا این بار قرعه سکان داری وزارت صمت به نام «سید محمد اتابک» وزیر معدنی زدند.

«سید محمد اتابک» از حدود ۳۰ دقیقه سخنرانی خود در مورد برنامه های مهم وزارت صمت در صورت دریافت رای اعتماد از خانه ملت، فقط چند جمله فوق را در مورد صنعت خودرو بیان کرد

پاسخ یا کلی گویی اتابک؟

«سید محمد اتابک» وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم در پایان دفاع از کلیات برنامه های معدنی، صنعتی و تجاری خود در پاسخ به سوال خودرویی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: واردات خودرو قانونی مصوب توسط خانه ملت است، برای اصلاح خودروسازی نیز راهی جز ایجاد رقابت نداریم. رقابت می تواند منجربه رشد ایمنی و بهبود مصرف سوخت شود؛ بنابراین با واردات خودرو می توانیم این مهم را انجام دهیم.

وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم با اشاره به چالش های خودروسازی در خانه ملت بیان کرد؛ خودروسازان باید به بخش خصوصی واگذار شوند و جز این مساله راهی دیگر وجود ندارد.

«سید محمد اتابک» از حدود ۳۰ دقیقه سخنرانی خود در مورد برنامه های مهم وزارت صمت در صورت دریافت رای اعتماد از خانه ملت، فقط چند جمله فوق را در مورد صنعت خودرو بیان کرد. برنامه ای که وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم در خصوص صنعت خودرو دنبال می کند، نیازمند کارشناسی و اصلاح است.

مزید اطلاع «سید محمد اتابک» باید اشاره داشت که رقابت در شرکت های بخش خصوصی سازنده خودرو در حال حاضر فقط منوط به مونتاژ خودروهای چینی شده است. صنعت خودرو کشور با عقب گرد به نیم قرن پیش و سابقه طولانی در امر تولید و مونتاژ خودرو، در حال حاضر ضعف های مانند؛ فقدان پلتفرم، فقدان گیربکس، عدم تدوین استراتژی، عدم ارتباط با زنجیره تامین جهانی و نفوذ چینی ها مواجه است.

وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم مدعی است که سال ها مدیرعامل هلدینگ های بزرگ اقتصادی بوده است، اتابک باید مطلع باشد که ۲۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشت صنایع خودروسازی را با تجربه مدیریت هلدینگ نمی توان ظرف مدت یک یا ۴ سال کاهش داد.

جهت اطلاع «سید محمد اتابک» باید یادآورد شد که زیان انباشت خودروسازان سبب افت ارزش سهام و دارایی های آن ها شده، بنابراین در زمان واگذاری شرکت های خودروساز گرفتار زیان انباشت، قیمت آن ها به ثمن بخس خواهد بود، از همین رو در صورتی که رای اعتماد از خانه ملت دریافت کند، چگونه ارزش حقیقی شرکت های خودروساز را مجدد احیا خواهد کرد؟

مخاطبان عزیز رسانه «بازار»، خبرنگار این رسانه همزمان با دفاعیات «سید محمد اتابک» از برنامه های خود در صحن علنی، ظهر امروز با نامبرده جهت دریافت پاسخ برای سوال مطرح شده و بررسی جزئیات تماس گرفت، اما اتابک حاضر به «پاسخگویی» نشد و وعده تماس در زمانی دیگر را به این رسانه داد.

شاید بهتر باشد «مشاورین» وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم پیش از دریافت رای اعتماد «سید محمد اتابک» از خانه ملت، نشست خبری جهت پاسخگویی و آشنایی وی با صنایع خودروسازی برگزار کنند.

«سید محمد اتابک» باید بداند که وزاری صمت پیشین به علت عدم آشنایی با «استراتژی صنعتی» نتوانستند راهبرد یا سند بالادستی برای بهبود ساختار صنعت خودرو ارائه کنند

اتابک، استراتژی صنعتی را باز تعریف کرد

«سید محمد اتابک» در خانه ملت مدعی اداره ۱۶۵ شرکت و فراهم سازی بستر اقتصادی مطلوب برای آن ها شده است. همچنین نامبرده اعلام کرد که سال ها مدیریت هلدینگ های را عهده دار بوده است، بنابراین ایشان معتقد به خروج «استراتژی صنعتی» از داخل «بنگاه داری» است.

جهت یادآوری به وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم و مشاورین ایشان، باید گفت: «استراتژی صنعتی» و «مدیریت بنگاه اقتصادی» دو مفهوم «مرتبط» اما «متفاوت» از یک دیگر هستند. استراتژی صنعتی دارای عناصر کلیدی و مهم مانند؛ «تحلیل بازار، مدیریت ریسک، تعیین اهداف، شناسایی فرصت ها و تهدیدها، توسعه منابع و نوآوری است.» اما چنین تعاریفی در عملکرد بنگاه های اقتصادی با تفاوت های کلان اجرا یا با تغییراتی تنها بخشی از آن استفاده می شود.

«سید محمد اتابک» باید بداند که وزاری صمت پیشین به علت عدم آشنایی با «استراتژی صنعتی» نتوانستند راهبرد یا سند بالادستی برای بهبود ساختار صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت مهم کشور ارائه کنند.

توجه و پرداختن «سید محمد اتابک» به صنایع معدنی و احیا آن ها برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، اما وزارت صمت تنها در حوزه معدن خلاصه نمی شود. از همین رو در صورتی که نامبرده موفق به اخذ رای اعتماد از خانه ملت جهت سکان داری وزارت صمت شود، باید از معاونین بسیار باتجربه در سایر صنایع (به جز معدن) استفاده کند.

شنیده ها در راهروهای خانه ملت حاکی از آن است که بیشتر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، با سکان داری «سید محمد اتابک» در وزارت صمت موافقت دارند

پاسخ کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به «بازار»

اعضای کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر موفقیت «سید محمد اتابک» به عنوان وزیر صمت پیشنهادی دولت چهاردهم گفتند: باتوجه به اینکه وزیر صمت پیشنهادی برنامه ایجاد رقابت در بازار خودرو به کمک انتقال تکنولوژی و کیفیت بخشی را دنبال و به واردات خودرو قوت می دهد، مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفته است.

شنیده ها در راهروهای خانه ملت حاکی از آن است که بیشتر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، با سکان داری «سید محمد اتابک» در وزارت صمت موافقت دارند.

کد خبر: ۳۰۰٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha