۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
از کاهش صادرات در نفت پاسارگاد تا افت ۹۳ درصدی سود سهامداران فن آوران
افت سودآوری شرکت های زیر مجموعه تاپیکو

از کاهش صادرات در نفت پاسارگاد تا افت ۹۳ درصدی سود سهامداران فن آوران

بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای حضور حسن شاه ولدی در معاونت امورشرکت ها تاپیکو از نیمه دوم ۱۴۰۲، کلیه شرکت های تابعه این هلدینگ با افت سنگین سودآوری و افزایش هزینه های اداری مواجه شده اند.

بازار، گروه آب و انرژی: بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای حضور حسن شاه ولدی درمعاونت امورشرکت ها تاپیکو از نیمه دوم ۱۴۰۲، کلیه شرکت های تابعه این هلدینگ با افت سنگین سودآوری مواجه شده اند. مقایسه عملکرد نیمه دوم توابع این ابرهلدینگ در سال ۱۴۰۲ با عملکرد شش ماهه اول همان سال حاکی از آن است که پتروشیمی فارابی با افت ۱۹۰ درصدی، نفت پاسارگاد با افت ۸۵ درصدی، پتروشیمی غدیر با افت ۷۴ درصدی، پتروشیمی فن آوران با افت ۶۶ درصدی، نفت ایرانول با افت ۴۶ درصدی، پتروشیمی خراسان با افت ۲۴ درصدی، پتروشیمی آبادان با افت ۱۲ درصدی در عملکرد سود خالص خود مواجه بوده اند.

بازدهی منفی نفت پاسارگاد نمی توان حاصل حال و هوای این روزهای بورس دانست چرا که این شرکت در ۶ ماهه گذشته هم بازدهمی منفی داشته است. بازدهی و نقد شوندگی این شرکت در ۶ ماه گذشته منفی ۱۷.۵ و در ۹ ماهه گذشته منفی ۲۲.۱۵ و در یک سال گذشته منفی ۳۴.۹۹ بوده است. همچنین طبق گزارش های منتشر شده در کدال جمع فروش داخلی نفت پاسارگاد از ابتدای سال مالی تا پایان تیر امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان بوده که نشان دهنده افت حدود ۳۰۰ میلیاردی است

بازدهی منفی نفت پاسارگاد در یک سال گذشته

نفت پاسارگاد یکی از زیر مجموعه های تاپیکو است که بازدهی ۳ ماهه آن منفی ۱۳.۴۵ اعلام شده است. البته این بازدهی منفی را نمی توان حاصل حال و هوای این روزهای بورس دانست چرا که این شرکت در ۶ ماهه گذشته هم بازدهمی منفی داشته است. بازدهی و نقد شوندگی این شرکت در ۶ ماه گذشته منفی ۱۷.۵ و در ۹ ماهه گذشته منفی ۲۲.۱۵ و در یک سال گذشته منفی ۳۴.۹۹ بوده است.

جالب است که بدانید فروش داخلی این شرکت هم از ابتدای سال تا حالا کاهش چشم گیری داشته است. طبق گزارش های منتشر شده در کدال جمع فروش داخلی نفت پاسارگاد از ابتدای سال مالی تا پایان تیر امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که مجموع فروش داخلی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۸۰۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بوده است. به عبارت دیگر می توان گفت که فروش داخلی این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قیر در کشور است چیز یحدود ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

فروش صادراتی خراسان نزولی شد

پتروشیمی خراسان از دیگر زیر مجموعه های تاپیکوست که فروش صادراتی آن از ابتدای سال مالی تا پایان تیر امسال روند کاهشی به خود گرفته است.

گزارش های کدال حاکی از آن است که صادرات پتروشیمی خراسان از ۱۲۴ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۱۵ هزار تن کاهش یافته است. ارزش فروش صادراتی پتروشیمی خراسان هم از یک هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان به یک هزار و ۵۴۲ میلیارد افت کرده است

گزارش های کدال حاکی از آن است که صادرات این مجتمع از ۱۲۴ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۱۵ هزار تن کاهش یافته است. ارزش فروش صادراتی پتروشیمی خراسان هم از یک هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان به یک هزار و ۵۴۲ میلیارد افت کرده است.

این مجتمع که در ۹ ماهه گذشته بازدهی منفی ۱۰.۷ درصدی را به ثبت رسانده بود توانست در ۳ ماهه گذشته از بازدهی منفی خارج شده و بازدهی مثبت ۱.۵ درصدی را ثبت کند.

پتروشیمی فن آوران با نماد شفن در سال گذشته نتوانسته رضایت سهامداران خود را جلب کند. صورت های مالی کدال حکایت از این دارد که این سهم در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۶۹ ریال سود شناسایی کرده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳ درصد کاهش داشته است. «شفن» با سرمایه ثبت شده ۳۰,۹۵۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۲,۱۳۵,۲۸۴ میلیون ریال سود شناسایی کرده است.

پتروشیمی آبادان در ۴ ماهه ابتدای امسال ۲۳۶ میلیارد تومان سود کسب کرده این در حالی است که مقدار سود آوری این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۷ میلیارد تومان گزارش شده بود. عملکرد شفن در تیر امسال هم افت ۷۰ درصدی را نسبت به تیر سال گذشته داشته است

پتروشیمی آبادان هم در ۴ ماهه ابتدای امسال ۲۳۶ میلیارد تومان سود کسب کرده این در حالی است که مقدار سود آوری این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۷ میلیارد تومان گزارش شده بود. عملکرد شفن در تیر امسال هم افت ۷۰ درصدی را نسبت به تیر سال گذشته داشته است. در حالی این مجتمع سود ۲۳ میلیاردی را در چهارمین ماه سال داشته که سود آن در تیر سال گذشته حدود ۷۹ میلیارد تومان اعلام شده بود.

افت تولید فارابی همراه با افزایش ۱۳۵ درصدی هزینه ها!

صورت‌های سود و زیان شرکت پتروشیمی فارابی هم نشان می دهد که سود هر سهم آن در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۹۵ درصد کاهش یافته است، بدین شکل که از رقم ۵۷ ریال بهار گذشته به ۳ ریال رسیده است. عمده دلیل این اتفاق به خاطر سومدیریت در تولید و افزایش هزینه‌های جاری است.

به نظر میرسد کاهش حاشیه سود فارابی موجب شده که برای جلوگیری از زیان بیشتر در این دوره زمانی، مقادیر تولید خود را به شدت کاهش دهد. به طور کل تولید محصولات فارابی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه ۲۳ درصد افت کرده که بیشتر مربوط به کاهش تولید دی اکتیل فتالات می شود که حجم تولید آن ۵۵ درصد کاهش یافته است.

پتروشیمی فارابی با وجود کاهش تولیدات به شکل ناباورانه‌ای هزینه‌های فروش، اداری و عمومی بالایی برای خود تراشیده است. این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۳۵ درصد افزایش یافته و به رقم ۵۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. این رقم معادل حدود یک چهارم درآمد عملیاتی یک بنگاه اقتصادی است

علت اصلی و قابل تامل این است که شرکت مذکور به شکل ناباورانه‌ای هزینه‌های فروش، اداری و عمومی بالایی برای خود تراشیده است. این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۳۵ درصد افزایش یافته و به رقم ۵۳.۳ میلیارد تومان رسیده است. این رقم معادل حدود یک چهارم درآمد عملیاتی یک بنگاه اقتصادی است.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha