۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
با علائم خرابی تسمه تایم خودرو آشنا شوید

با علائم خرابی تسمه تایم خودرو آشنا شوید

بعضی‌از رانندگان تصور می‌کنند که وضعیت تسمه تایم از دو حالت خارج نیست؛ یا تسمه تایم به درستی کار خود را انجام می‌دهد و یا این‌که ناگهانی پاره می‌شود و باید آن را تعویض کرد.

به گزارش بازار، بعضی‌از رانندگان تصور می‌کنند که وضعیت تسمه تایم از دو حالت خارج نیست؛ یا تسمه تایم به درستی کار خود را انجام می‌دهد و یا این‌که ناگهانی پاره می‌شود و باید آن را تعویض کرد. اما ماجرا همیشه این‌طور نیست. شرایطی نیز وجود دارد که در آن تسمه تایم به درستی کار نمی‌کند و همچنین ممکن است پیش‌از پایان عمر خود و پاره‌شدن به شما هشدار بدهد. عملکرد تاثیرگذاری که تسمه تایم در موتور خودرو دارد باعث می‌شود که حالت سوم ماجرا را هم در نظر بگیریم. در ادامه علائم خرابی تسمه تایم را به تفصیل شرح می‌دهیم تا به‌واسطه آشنایی با آن‌ها بتوانید مشکلات تسمه تایم را تشخیص دهید و پیش‌از واردشدن آسیب‌های جدی به موتور خودرو از آن‌ها پیش‌گیری کنید.

خرابی تسمه تایم چه خطری دارد؟

برای این‌که ببینیم مشکلات مربوط به تسمه تایم چه خطراتی می‌توانند برای خودروی ما داشته باشند بد نیست کارکرد تسمه تایم را به‌طور خلاصه مرور کنیم. تسمه تایم یک تسمه لاستیکی که ضرباهنگ موتور خودرو را تنظیم می‌کند. تسمه تایم درواقع چرخش میل سوپاپ و میل لنگ را هماهنگ می‌کند که اولی مسئول بازوبسته‌کردن به‌موقع سوپاپ‌هاست و دومی با حرکت پیستون‌ها می‌چرخد و نیروی موتور را به بخش‌های دیگر منتقل می‌کند. اگر به هر دلیلی تسمه تایم نتواند چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را با زمان‌بندی حساسی که لازم است باهم هماهنگ کند، موتور شما در خطر خواهد بود. خرابی تسمه تایم می‌تواند به پیستون‌ها، سوپاپ‌ها، میل‌لنگ، محفظه سیلندر و... آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. پس عواقب بی‌توجهی به وضعیت تسمه تایم فقط به پاره‌شدن خود تسمه محدود نمی‌شود و می‌تواند موتور خودرو را به‌صورت جدی در خطر بیندازد.

۱۰ تا از علائم خرابی تسمه تایم ماشین

همانطور که اشاره کردیم، مشکلات تسمه تایم فقط محدود به پاره‌شدن تسمه تایم نیست. تسمه تایم ممکن است به هر دلیلی از تنظیم خارج شود یا دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شود که عملکردش را تحت تاثیر بگذارند. به‌همین خاطر آشنایی با نشانه‌های خرابی تسمه تایم برای اطمینان از سلامت موتور خودروی شما اهمیت پیدا می‌کند. علائم خرابی تسمه تایم ماشین عبارت‌اند از:

۱. خاموش شدن ناگهانی خودرو

اگر برای‌تان پیش آمد که ماشین‌تان در حال حرکت بدون دلیل خاصی و بی‌هیچ هشداری خاموش شد، حواستان باشد که این یکی از شایع‌ترین علائم پارگی تسمه تایم است. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای تسمه تایم بیفتد پاره‌شدن ناگهانی آن است. در این حالت به‌هیچ عنوان دوباره استارت نزنید! ابتدا با یک آزمایش ساده از سلامت تسمه تایم ماشین مطمئن شوید. ماشین را در دنده بگذارید و آن را هل بدهید؛ اگر خودروی شما در این حالت شروع به حرکت کند متاسفانه حکایت از پاره شدن تسمه تایم شما دارد و حتما باید تعویض شود. در غیر این صورت خیال‌تان از بابت تسمه تایم راحت خواهد بود و می‌توانید دوباره استارت زدن را امتحان کنید.

۲. صداهای عجیب از موتور

اگر موتور خودرو به هر دلیلی مثل همیشه کار نکند و صداهای غیرعادی از خود بیرون بیاورد، راننده آن اولین کسی است که متوجه این صدا می‌شود. اگرچه همیشه می‌توان دلایل فراوانی برای این صداها حدس زد اما باید توجه کنید که هرگونه صدای غیرعادی‌ (مخصوصا صدای تیک تیک) از سمت موتور خودرو می‌تواند از علائم خرابی تسمه تایم، فرسودگی و یا پوسیدگی آن باشد. در این شرایط بهتر است در اولین فرصت نسبت به عیب‌یابی خودرو توسط یک مکانیک متخصص اقدام کنید.

۳. بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم بالا رفتن محسوس مصرف سوخت خودرو است. بالا رفتن مصرف سوخت خودرو اگر مربوط به تسمه تایم باشد معمولا ناشی‌از تنظیم نبودن گام‌های تسمه تایم است. با توجه به حساسیت عملکرد تسمه تایم تعویض و نصب این قطعه نیاز به تنظیم دقیق یا به اصطلاح تایم‌گیری دارد. گاهی اوقات ممکن است این زمانبندی تحت تاثیر عوامل مختلف از حالت عادی خود خارج شود و در نتیجه آن فرایند احتراق و تنظیمات موتور تا مقداری به‌هم بریزد. در مواقعی گزارش شده که مصرف سوخت خودرو به‌خاطر تنظیم نبودن تسمه تایم حتی در مواقعی تا نزدیک یک و نیم برابر بالا حالت عادی بالا برود. بهتر است در این وضعیت از یک متخصص ECU برای عیب‌یابی خودرو کمک بگیرید.

۴. کاهش قدرت موتور

اگر احساس می‌کنید خودروی شما کمی از شتاب و قدرت همیشگی‌اش را از دست داده، ممکن است اشکالی در تسمه تایم خودرو وجود داشته باشد. در این حالت با وجود اینکه ماشین شما گاز می‌خورد و دور موتور هم تا اندازه‌ای که می‌خواهید بالا می‌رود، اما شما شتاب همیشگی را در رانندگی احساس نمی‌کنید. این اتفاق می‌تواند از نشانه‌های خرابی یا شل شدن تسمه تایم ماشین باشد.

۵. لرزش خودرو

لرزش خودرو می‌تواند دلایل مختلفی مثل ایراد در پایه‌های موتور داشته باشد یا ناشی‌از احتراق ناقص در موتور داشته باشد. احتراق ناقص یا میس فایر در اغلب مواقع با لرزش و سر و صدا همراه است. این اتفاق به حالتی گفته می‌شود که فرایند احتراق به صورت کامل انجام نمی‌شود و ترکیب سوخت و هوا به طور کامل مصرف نمی‌شود. اگرچه دلیل میس فایر در بیشتر مواقع خرابی تسمه تایم نیست اما هشداری‌ست که باید حواس شما را به سوی قطعات موتور و به‌خصوص تسمه تایم بکشاند.

۶. داغ شدن بیش از اندازه موتور

داغ کردن بیش‌از حد ماشین یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد. اولین دلیلی که در اکثر مواقع برای این اتفاق به ذهن می‌رسد ایراد در سیستم خنک‌کننده ماشین و قطعاتی مثل ترموستات و فن رادیاتور است. اما در بعضی‌از مواقع این مشکل عمقی‌تر از این حرف‌هاست و مساله مربوط‌به کم‌کاری سیستم خنک‌کننده موتور نیست. ممکن است ایرادی در تسمه تایم باعث ناهماهنگ شدن زمانبندی احتراق در موتور و در نتیجه آن بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده باشد. قطعا به همین سادگی نمی‌توان این اتفاق را از نشانه‌های خرابی تسمه تایم در نظر گرفت اما بد نیست در عیب‌یابی داغ شدن موتور ماشین به این قطعه نیز نگاهی داشته باشیم.

۷. مشکل در روشن شدن ماشین

ایراد در روشن شدن ماشین نیز یکی دیگر از نشانه‌های خرابی تسمه تایم است. همانطور که گفتیم تسمه تایم از طریق قرقره‌ها به میل لنگ متصل شده و آن را به حرکت درمی‌آورد. اگر تسمه تایم دچار خرابی یا فرسودگی شده باشد، سرعت استارت و روشن شدن ماشین کند خواهد شد. معمولا این اتفاق زمانی می‌افتد که دندانه‌های تسمه تایم به دلیل کشیدگی یا به واسطه یک نیروی خارجی یک یا چند گام جابجا شده باشد. در این حالت تسمه تایم خودروی شما نیاز به تنظیم و احتمالا تعویض توسط تعمیرکار دارد.

۸. صدای جیر جیر از سمت موتور

علاوه بر صدای تیک تیک موتور که به آن اشاره کردیم، یکی از دیگر صداهایی که می‌تواند نشانه خرابی تسمه تایم باشد صدای جیر جیر تسمه است؛ صدایی که به وضوح نشان از ایراد در یک نوار در حال چرخش دارد. این صدا ممکن است به شکل جیغ کشیدن یا مالش تسمه نیز شنیده شود. در صورتی که صدای جیر جیر تسمه به گوش‌تان خورد در اولین فرصت ابتدا تسمه دینام و بعد حتما تسمه تایم ماشین خود را بررسی کنید.

۹. دود بیش از اندازه

با اینکه این مورد معمولا با بالا رفتن مصرف سوخت خودرو همراه است اما همیشه این‌گونه نیست. اگر بر خلاف معمول دود زیاد و غلیظی از اگزوز خودروی شما خارج می‌شود بهتر است به عنوان یکی از علائم خرابی تسمه تایم به آن نگاه کنید. خروج دود بیش از حد از اگزوز خودرو نشان‌دهنده عملکرد نادرست فرایند احتراق در موتور است و احتمالا سوخت بیش‌از اندازه وارد محفظه احتراق می‌شود. در چنین موردی تسمه تایم یکی‌از مضنون‌هاست و حتما باید سلامتی‌اش را بررسی کنید.

(جاعکسی)

۱۰. عملکرد نادرست موتور

هرگونه عملکرد نادرست و غیرعادی موتور می‌تواند از علائم خرابی تسمه تایم باشد. گاهی این کارکرد نادرست آن‌قدر محسوس نیست که بتوانیم مانند مواردی که در این فهرست بررسی کردیم اسم مشخصی روی آن بگذاریم. گاهی ما به عنوان راننده خودرو فقط می‌دانیم که چیزی سر جایش نیست و موتور مثل همیشه کار نمی‌کند. بدون‌شک یکی از اصلی‌ترین مواردی که حتما در چنین شرایطی باید آن را بررسی کرد تسمه تایم خودرو است.

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده؟

اگر موتور خودروی شما ناگهان خاموش شد و شک داشتید که تسمه تایم پاره شده یا نه، با یک آزمون بسیار ساده می‌توانید از این مسئله اطمینان پیدا کنید. البته‌که اگر جای تسمه تایم را در خودروتان بلد باشید و به آن دسترسی داشته باشید می‌توانید به‌صورت چشمی نیز سلامت آن را بررسی کنید. در غیر این صورت فقط کافی است ماشین را در همان حالت خاموش در دنده بگذارید و هل دهید. اگر تسمه تایم سالم باشد طبیعتا خودرو در این حالت حرکت نخواهد کرد. اما اگر خودرو در حالت خاموش در دنده حرکت کرد مطمئن باشید که تسمه تایم پاره شده است.

هشدار: در صورتی‌که از سالم‌بودن یا پاره‌شدن تسمه تایم مطمئن نیستید به هیچ‌عنوان با استارت‌زدن مکرر تلاش نکنید که خودرو را روشن کنید. این کار می‌تواند آسیب‌های سنگینی مثل خم‌شدن سوپاپ‌ها، شکستن پیستون‌ها و آسیب‌دیدن سیلندرها شود.

کلام آخر

درست است که در بیشتر مواقع تسمه تایم یا کار خود را به درستی انجام می‌دهد و یا این‌که ناگهانی پاره می‌شود، اما حالت دیگری نیز وجود دارد. تسمه تایم خودروی شما ممکن است دچار خرابی و فرسودگی شود و یا حتی با خارج‌شدن از تنظیم عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین مواقعی می‌توانید با بررسی نشانه‌های خرابی تسمه تایم از این اتفاق آگاه شوید. در این مقاله علائم خرابی تسمه تایم از جمله لرزش موتور،‌ افزایش مصرف سوخت، سروصدای موتور، کاهش شتاب خودرو و... را به تفصیل توضیح دادیم.

لینک: اتوموبی

کد خبر: ۳۰۰٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha