۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
منابع آبی سمنان با مشکل جدی روبرو است | روایت خشکسالی در «سومین استان خشک ایران»
مدیرعامل آب منطقه ای سمنان تاکید کرد؛

منابع آبی سمنان با مشکل جدی روبرو است | روایت خشکسالی در «سومین استان خشک ایران»

سمنان- مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه سمنان به لحاظ کم آبی سومین استان خشک ایران است، گفت: منابع آبی استان سمنان به دلیل کاهش بارش‌ها و منابع تامین، با مشکلات جدی روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، حمید احسانی پیش از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی آب منطقه ای سمنان ضمن بیان اینکه استان سمنان با خشکسالی شدید روبرو است، بیان کرد: علیرغم بارش هایی که شاهد بودیم و عوام این نظر را ممکن است داشته باشند که بارش ها نسبت به سال های قبل بهتر بوده، بر اساس داده ها همچنان ما دچار مشکل جدی خشکسالی هستیم.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام این بارش ها هنوز یک درصد از بارش های سال قبل نیز عقب تر هستیم، تاکید کرد: این در حالی است که سال قبل، خودش یکی از خشک ترین سال های اخیر بوده و همین امر نیز باعث بروز نگرانی هایی در زمینه منابع آبی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه به لحاظ میانگین بارش ها ۱۲ درصد عقب ماندگی را در سال آبی جاری شاهد هستیم، بیان کرد: این آمارها سال آبی یعنی مهرماه هر سال تا مهرماه سال آتی را شامل می شود.

احسانی با بیان اینکه احتمال دارد که این یک درصد عقب ماندگی در شهریورماه جبران شود، ابراز کرد: نکته دیگر اینجا است که ما در بلند مدت نیز ۱۱ درصد کمبود بارش ها را در استان سمنان داریم و این نشان می دهد که منابع آبی ما هم دچار حالتی وخیم هستند.

وی با بیان اینکه آمارها بر اساس داده هایی است که سازمان آب منطقه ای دارد، گفت: ممکن است برخی این تصور را داشته باشند که چون ما برای مثال بارش های بهاره خوبی را داشته ایم پس سال آبی خوبی را هم خواهیم داشت که این چنین نیست و آمارها هم این موضوع را ثابت می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه این استان در زمره سه استان خشک کشور است، بیان داشت: نوع بارش ها نیز به واسطه تغییر اقلیم تغییر پیدا کرده و این هم خود، یک نوع مشکل برای ما ایجاد کرده است.

احسانی با بیان اینکه برای تامین آب، نیازمند بارش برف هستیم، تاکید کرد: برف زمستانه خوب تضمین کننده بهبود منابع آبی ما است ولی متاسفانه دو سال است که به لحاظ آماری سال به سال بارش برف هم کمتر می شود.

وی با بیان اینکه اگر سال های قبل منابع آبی نسبتاً خوبی داشتیم هم به واسطه بارش همین برف ها بود، گفت: امسال (مقصود سال آبی است) پائیز و زمستان بسیار خشکی را شاهد بودیم و در نتیجه شرایط منابع آبی ما بسیار بد است.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه باران های بهاری شاید برای کشت مقطعی برخی محصولات خوب باشد اما برای منابع آبی ما عمدتاً موثر نیست، بیان کرد: آمار منابع آبی سمنان نیز به همین دلیل نسبت به سال آبی گذشته افت بیشتری داشته است.

احسانی با بیان اینکه رودخانه حبله رود که منبع اصلی تامین آب آن ارتفاعات فیروزکوه در استان تهران است نیز چنین وضعیتی دارد، ادامه داد: ذخیره برف ما در ارتفاعات استان سمنان تقریباً به صفر رسیده و این به شدت منابع آبی را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین منابع آبی به شدت به بارش ها نیازمند هستیم، افزود: ۷۵ درصد از تامین آب ما در استان از آب های زیرزمینی و ۲۵ درصد از منابع آبی سطحی است که این منابع آبی نیز عمدتاً حبله رود گرمسار و سد مجن و شاهچراغی را شامل می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان گفت: در زمینه منابع آب سطحی طی سال جاری (سال آبی) نسبت به سال قبل با کاهش جدی روبرو هستیم و از آنجا که ما بارش برف را شاهد نیستیم، این منابع آبی به شدت دچار مشکل هستند.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha