۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲
هوش مصنوعی بیشتر شغل ها را تغییر می دهد تا حذف| باز تعریف کار ضروری است؛ غفلت نکنید!
هر چه سریعتر آموزش های نوین نیروی کار را کلید بزنید

هوش مصنوعی بیشتر شغل ها را تغییر می دهد تا حذف| باز تعریف کار ضروری است؛ غفلت نکنید!

نحوه توسعه، استقرار و تنظیم فناوری‌های هوش مصنوعی در آینده نزدیک، تأثیر آن‌ها را بر نیروی کار شکل خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی عرب نیوز اخیرا مقاله ای با قلم «محمد ع القرنی» در مورد هوش مصوعی و تغییرکسب و کار منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
تصور کنید وارد رایانه کاری خود شده اید و متوجه می شوید که نیمی از کارهای روزانه شما به طور یکپارچه خودکار شده اند. پاسخ‌های ایمیل شما پیش‌نویس می‌شود، داده‌های شما تجزیه و تحلیل می‌شوند و گزارش‌های شما خلاصه می‌شوند - همه توسط هوش مصنوعی.

بر اساس مطالعه ای که در ماه ژوئن در Science منتشر شد، پتانسیل تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر بازار کار نشان می دهد که این سناریو نه تنها امکان پذیر بلکه برای تقریبا نیمی از مشاغل ما در آستانه رخ دادن است.
محققان مرکز مدیریت هوش مصنوعی و مدرسه وارتون، آینده نزدیک مبتنی بر هوش مصنوعی را بررسی کردند که یافته های آنها شگفت‌آور است. بر اساس این مطالعه حدود ۱.۸ درصد از مشاغل می توانند بیش از نیمی از وظایف خود را تحت تأثیر هوش مصنوعی با استفاده از مدل های زبان بزرگ فعلی انجام دهند.

مشاغلی مانند وکلا، داروسازان و مدیران پایگاه داده - بیشتر از مشاغلی که موانع ورود کمتری دارند، در معرض تاثیر هوش مصنوعی هستند

اما نکته مهم اینجاست: زمانی که پیشرفت های نرم‌افزاری در کوتاه‌مدت - که تکمیل کننده قابلیت‌های زبان بزرگ هستند - محاسبه می‌شود، این میزان به ۴۶ درصد می‌رسد. این پیشرفت‌ها شامل نرم‌افزار تخصصی است که می‌تواند بین مدل های زبان بزرگ و ابزارهای خاص، دستیاران کدنویسی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تولید و اشکال‌زدایی نرم‌افزارهای پیچیده و ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها که مجموعه داده‌های بزرگ را بر اساس درخواست‌های زبان طبیعی تفسیر و تجسم می‌کند، ارتباط برقرار کند.
این بحث در مورد آینده های دور یا پیشرفت های فرضی نیست. ما در حال بحث در مورد ادغام فناوری‌های هوش مصنوعی موجود با پیشرفت‌های نرم‌افزاری هستیم که در حال حاضر در حال پیشرفت یا در افق فوری هستند. این مطالعه نشان داد که مشاغلی مانند وکلا، داروسازان و مدیران پایگاه داده - بیشتر از مشاغلی که موانع ورود کمتری دارند، در معرض تاثیر هوش مصنوعی هستند. این مهم تصور رایجی که هوش مصنوعی در درجه اول افراد در مشاغل کم مهارت را تهدید می کند به چالش می کشد.
با این حال، قرار گرفتن در معرض تاثیر هوش مصنوعی لزوما به معنای از دست دادن شغل نیست. این مطالعه تأکید می کند که تأثیر هوش مصنوعی بیشتر در مورد تغییر است تا جایگزینی. وقتی می گوییم یک شغل در معرض تاثیر هوش مصنوعی قرار دارد، منظور ما این است که بسیاری از وظایف در آن شغل ممکن است افزایش یافته یا به طور خودکار انجام شوند. این امر اغلب منجر به جابجایی در نقش های شغلی به جای حذف کامل آنها می شود. سوال مهم این است که این تغییرات با چه سرعتی رخ خواهند داد و ما چقدر برای سازگاری آماده هستیم.
برای کارگرانو کامرندان ساده، سازگاری بسیار مهم است. صرف نظر از رشته شما، توسعه مهارت هایی که مکمل هوش مصنوعی هستند به جای رقابت با آن ضروری است که می تواند شامل تمرکز بر قابلیت‌های منحصر به فرد انسانی مانند خلاقیت، هوش هیجانی و حل مشکلات پیچیده باشد.

نحوه توسعه، استقرار و تنظیم فناوری‌های هوش مصنوعی در آینده نزدیک، تأثیر آن‌ها را بر نیروی کار شکل خواهد داد

کسب‌وکارها باید از هم‌اکنون نه در آینده‌ای دور، برای هماهنگی با هوش مصنوعی برنامه‌ریزی کنند. این فقط به معنای پذیرش فناوری‌های جدید نیست، بلکه بازنگری در کل فرآیندهای کسب‌وکار و نقش‌های شغلی برای استفاده از نقاط قوت انسان و هوش مصنوعی است.
سیاستگذاران با یک چالش فوری روبرو هستند. این مطالعه خواستار سرمایه گذاری عمومی فوری برای ردیابی پذیرش هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر بازار کار است. ما به سیاست‌های قوی نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که مزایای هوش مصنوعی به طور گسترده توزیع می‌شود و از کارگران از طریق انتقال‌های سریع حمایت می‌کنیم که ممکن است شامل اصلاحات در آموزش، برنامه های ارتقاء مهارت و شبکه های ایمنی اجتماعی باشد.
ماهیت ۵۰/۵۰ تأثیر بالقوه هوش مصنوعی بر مشاغل بر یک نکته مهم تأکید می کند: در حالی که اختلال قابل توجهی محتمل به نظر می رسد، نتایج خاص از قبل تعیین نشده است. نحوه توسعه، استقرار و تنظیم فناوری‌های هوش مصنوعی در آینده نزدیک، تأثیر آن‌ها را بر نیروی کار شکل خواهد داد. ما قدرت – و مسئولیت – داریم که بر این آینده تأثیر بگذاریم.
از آنجایی که میلیون‌ها نفر از ما با این تحول در زندگی کاری خود مواجه می‌شویم، واضح است که باید به طور اساسی در آینده کار تجدید نظر کنیم. این امر فقط مربوط به انطباق با هوش مصنوعی نیست، بلکه در مورد مفهوم کار در دنیای تقویت شده با هوش مصنوعی است. باید از خود بپرسیم: چگونه می توانیم بهره وری و ارزش آفرینی را بازتعریف کنیم؟ چه اشکال جدیدی از کار ممکن است پدیدار شود؟ چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که مزایای هوش مصنوعی به طور عادلانه در سراسر جامعه توزیع می شود؟

چالش و فرصت ما این است که از پتانسیل قریب‌الوقوع هوش مصنوعی برای ایجاد دنیای کار سازنده‌تر، عادلانه‌تر و رضایت‌بخش‌تر برای همه استفاده کنیم

این بازاندیشی باید در همه سطوح رخ دهد. افراد باید در نظر بگیرند که نقش‌هایشان چگونه ممکن است تکامل یابد و در یک محیط غنی از هوش مصنوعی به چه مهارت‌هایی نیاز دارند. شرکت ها باید ساختارهای سازمانی خود و اینکه چگونه می توانند به بهترین نحو از همکاری انسان و هوش مصنوعی استفاده کنند، تجدید نظر کنند. سیاست گذاران و مربیان باید سیستم های آموزشی را اصلاح کنند تا مردم را برای این دنیای جدید کار آماده کنند.
سوال این نیست که آیا هوش مصنوعی شغل ما را تغییر می دهد یا خیر، بلکه این است که این تغییر تا چه حد سریع و چشمگیر است. چالش و فرصت ما این است که از پتانسیل قریب‌الوقوع آن برای ایجاد دنیای کار سازنده‌تر، عادلانه‌تر و رضایت‌بخش‌تر برای همه استفاده کنیم. این مهم نه تنها به انطباق نیاز دارد، بلکه نیاز به بازاندیشی جسورانه از خود «کار» دارد. زمان این بازاندیشی اکنون است، قبل از اینکه تغییر ما را فرا گیرد. باید از این لحظه استفاده کنیم تا آینده کاری را شکل دهیم که به نفع همه باشد و نیازها و آرزوهای انسانی را در مرکز آینده تقویت‌شده با هوش مصنوعی قرار دهیم.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha