۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
بازار سرمایه دیگر پیوندی با تولید ندارد| رشد ۱۰ درصدی صادرات از ابتدای سال
مدیرعامل پترول در گفتگو با بازار:

بازار سرمایه دیگر پیوندی با تولید ندارد| رشد ۱۰ درصدی صادرات از ابتدای سال

قانعی مدیرعامل پترول با بیان اینکه در صورت تامین خوراک تولید ما امسال ۳۰ درصد رشد می کند، گفت: متاسفانه بازار سرمایه دیگر پیوندی با تولید و پروژه های تولیدی ندارد و از شاخص های دیگری تبعیت می کند.

بازار، گروه آب و انرژی: رشید قانعی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس در گفتگو با بازار می گوید: در سال ۱۴۰۲ مجموع تولیدات ما یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. امیدواریم که امسال تولیدات ما حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شود. البته باید توجه داشت که این رشد تولید مستلزم تامین خوراک و کاهش قطعی گاز است.

او با بیان اینکه با با راه‌اندازی طرح‌های جدید، ظرفیت تولید پترول حدود ۷۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: مجموع تولید گروه پترول از ۹۷۵ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۰ به‌ترتیب با ۳۰درصد و ۳۸درصد افزایش به یک‌میلیون و ۳۰۷ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۱ و یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال مالی ۱۴۰۲ رسید که امیدواریم این افزایش تولید برای امسال نیز محقق شود.

در حال حاضر وضعیت تولیدات ما خیلی متفاوت با وضعیت سهام و بورس دارد. متاسفانه بازار سرمایه دیگر پیوندی با تولید و پروژه های تولیدی ما ندارد. حتی این پیوند به نوعی در حال قطع شدن بوده و بازار از فاکتورها و شاخص های دیگری تبعیت می کند

او در ادامه سخنان خود نوسانات بازار سرمایه در هفته های گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر وضعیت تولیدات ما خیلی متفاوت با وضعیت سهام و بورس دارد. متاسفانه بازار سرمایه دیگر پیوندی با تولید و پروژه های تولیدی ما ندارد. حتی این پیوند به نوعی در حال قطع شدن بوده و بازار از فاکتورها و شاخص های دیگری تبعیت می کند.

قانعی ادامه داد: البته به نظر من اگر بازار به حالت عادی بازگردد سهامداران ما شیرینی بهره برداری از پروژه های جدید را خواهند چشید.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین گریزی هم به ۶ طرح اصلی این هلدینگ زد و گفت: یکی از طرح های اصلی ما مربوط به پروژه PAC (پلی آلومینیوم کلراید) در پتروشیمی ارومیه است. این طرح هم اکنون آماده‌ افتتاح بوده و منتظریم با استقرار وزارت نفت جدید، تاریخی جهت بهره برداری به ما اعلام شود. همچنین پروژه‌ درون مجتمعی نیتروژن گوگردی پتروشیمی ارومیه‌ به زودی به اتفاق مدیران هلدینگ خلیج فارس به بهره برداری خواهد رسید که این محصول جدیدی سبد محصولات پترول در پتروشیمی ارومیه کامل خواهد زد.

بهره برداری از فاز دوم واحد پلی پروپیلن در اواخر تابستان امسال
قانعی افزود: پروژه‌ دوم که پروژه‌ بسیار مهم و اولین واحد پلی پروپیلن در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پترول است، فاز اولش را خودمان در واقع پیش راه اندازی کردیم و البته به خاطر انجام تست‌های عملیاتی اطلاع‌رسانی نشد. فاز دومش هم با استقرار وزارت نفت جدید تا اواخر تابستان یا نهایتاً اوایل فصل پاییز افتتاح خواهد شد.

این مقام مسول در صنعت پتروشیمی درباره نحوه تامین خوراک این طرح نیز گفت: دراین باره قراردادی با پتروشیمی گچساران منعقد شده که بر اساس آن C۳+ را از آنجا دریافت کرده و به پتروشیمی ایلام خواهیم آورد تا اینگونه پروپیلن تولیدی اش را افزایش دهیم تا در ارغوان گستر ایلام مشکل خوراک نداشته باشیم.

مدیرعامل پترول ادامه داد: یک طرح دیگر هم پتروشیمی صدف است که مهمترین تجهیزش فینیشینگ بود که خوشبختانه بعد از ۸ سال، مشکلات قرارداد به نتیجه رسید و وارد سایت پتروشیمی شد.

او همچنین درباره زمان راه اندازی این طرح نیز گفت: امیدواریم که پتروشیمی صدف در پاییز راه‌اندازی شود.

رشد ۱۰ درصدی صادرات از ابتدای سال تا حالا

مدیرعامل پترول اظهار داشت: همچنین در مورد سه طرح سنقر، آرمند و پتروپرک پویا، طرحهای سنقر و آرمند که به ۷۰ درصد پیشرفت رسیده، امیدواریم با تامین مالی به نتیجه برسانیم و پروژه‌ های مان را تکمیل کنیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین از رشد حدود ۱۰ درصدی صادرات پترول از ابتدای امسال تا حالا خبر داد و افزود: پترول برنامه ای برای ورود به حوزه تولید بنزین ندارد.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha