۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
وبینار آنلاین توسعه صادرات با محوریت فرصت‌های بازار افغانستان برگزار شد
در قالب رویدادهای توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد؛

وبینار آنلاین توسعه صادرات با محوریت فرصت‌های بازار افغانستان برگزار شد

یزد- وبینار معرفی فرصت‌های بازار افغانستان از مجموعه رویدادهای توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، هفتمین رویداد از سلسله رویدادهای توسعه صادرات با حضور مشاور وزیر تجارت افغانستان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی یزد، ده‌ها نفر از تجار و بازرگانان یزد به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در این وبینار مشاور وزیر تجارت افغانستان و معاون اقتصادی سفارت افغانستان در ایران با اشاره به برقراری امنیت کامل در افغانستان گفت: مسائل تجاری و اقتصادی باید از مسائل سیاسی دور شود؛ زیرا مسائل تجاری بین دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است.

روحانی افزود: در حال حاضر بهترین بستر برای ورود شرکت‌های بزرگ ایران در افغانستان فراهم شده است در تمام زمینه‌ها مجوز سرمایه‌گذاری وجود دارد. تمام قوانین و آیین‌نامه‌های وزارت صنعت و تجارت به‌خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی بازنگری شده است.

وی تصریح کرد: با قوانین جدید تفاوتی بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود ندارد و سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند سود حاصل از کار خود را به‌صورت ارزی و قانونی از افغانستان خارج کند. در بحث تعرفه‌ها نیز، در طرح حمایت از تولید داخلی، ماشین‌آلات از تعرفه گمرکی معاف هستند و مواد اولیه و خام نیز یک درصد تعرفه دارد.

روحانی همچنین تأکید کرد: افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است و ایران می‌تواند از این فرصت برای ورود به بازارهای جهانی استفاده کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با تأکید بر اینکه افغانستان دچار تحولات شگرفی در حوزه تجارت است گفت: توسعه کشور افغانستان بر مبنای اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده است و شاهد رشد اقتصادی این کشور هستیم. بیش از یک‌چهارم واردات افغانستان از ایران است البته کشورهای جدید از جمله چین و قطر و ترکیه نیز وارد بازار این کشور شده‌اند.

سیادت ادامه داد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان آماده همکاری با صنعتگران یزدی است و امیدواریم بتوانیم شعبه اتاق مشترک را در یزد نیز دایر کنیم.

وی نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان را مهم ارزیابی کرد و گفت: افغانستان ارتباطات تجاری زیادی با ایران دارد و ترجیح می‌دهد این ارتباطات را گسترده‌تر کند. این نمایشگاه به افزایش مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

نمایشگاه افغانستان، بستر خوبی برای نمایش ظرفیت‌های یزد است

شیرآقا حبیبی مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات راه ابریشم نیز در این وبینار به ظرفیت‌های تجاری یزد اشاره کرد و گفت: در صنایعی مانند کاشی و سرامیک، نساجی و صنایع غذایی افغانستان بازار خوبی برای یزد است و این نمایشگاه می‌تواند به شناخت این ظرفیت‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: بیشتر محصولات ایران در افغانستان بازار خوبی دارد، با برقراری امنیت سراسری، بستر همکاری بیشتر نیز فراهم است.

پیدا کردن شریک تجاری در نمایشگاه‌ها

سید علیرضا صدرزاده مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی نیز با اشاره به نمایشگاه‌های برگزار شده گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها سبب شد تا تجار ایرانی بتوانند شریک تجاری مناسبی در افغانستان بیابند.

وی تأکید کرد: در خلأ برگزاری رویدادهای تجاری بین‌المللی در افغانستان، این نمایشگاه‌های اختصاصی تنها راه ورود به بازار افغانستان است.

این نشست که مورد استقبال تعداد زیادی از تجار یزدی قرار گرفته بود در پایان با پرسش‌وپاسخ همراه بود.

گفتنی است؛ وبینارهای آنلاین توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد توسط واحد بین‌الملل اتاق به‌صورت منظم و برخط در حال برگزاری است و تاکنون با کشورهای عراق، کنیا، قزاقستان، بلاروس و روسیه برگزار شده است.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha