۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
قطعی برق استان سمنان به گردن «رله‌ها» افتاد| مسئولان از تولید می‌گویند مردم از خاموشی!
بازار گزارش می‌دهد؛

قطعی برق استان سمنان به گردن «رله‌ها» افتاد| مسئولان از تولید می‌گویند مردم از خاموشی!

شاهرود- مسئولان استان سمنان در حالی از افزایش تولید برق در نیروگاه‌های استان خبر می‌دهند که هم‌زمان مردم به خصوص در شاهرود و سمنان از قطعی‌های مکرر برق شکایت دارند. 

بازار، گروه استان‌ها: قطعی‌های برق باز هم به سراغ مردم آمده است آن هم درست از روزی که پزشکیان رئیس جمهور شد؛ یک چیزی در این بین نمی خواند مردم با تعجب می پرسند چطور قبلش برق قطع نمی شد! مگر تا همین سه هفته قبل همین نیروگاه ها و همین خطوط انتقال و همین رله های موجود برق را به خانه مردم استان سمنان نمی آوردند؟ این یکی از سوالات عجیب مردم این استان است.

مسئولان به خصوص در مجموعه تامین و توزیع برق استان سمنان در تلاشی جهادی سعی دارند که اولاً تولید را در دو نیروگاه شهید باکری سمنان و شهید بسطامی شاهرود ارتقای بدهند و در ثانی بلافاصله مشکلات خطوط انتقال را حل کنند تا مشکلات قطعی برق برای مردم دست کم کمتر پیش بیاید اما زور این تلاش ها هر قدر هم که جهادی باشد، به حجم عملیات در استان پهناور سمنان نمی رسد. از طرف دیگر مسئولان استان سمنان اذعان دارند که قطعی برق برنامه ریزی شده در این استان وجود ندارد و اگر قطعی صورت می گیرد به‌واسطه عملکرد رله های حفاظتی است!

قطعی ها یکباره افزایش یافت!

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که در نیمه اول تیرماه سال جاری دو قطعی برق (بدون اعلام خرابی یا تعویض خطوط و مسائل فنی که از سوی روابط عمومی برق استان سمنان اعلام می شود) در استان سمنان صورت گرفته و در نیمه دوم ۱۲ مورد! یعنی رشد شش برابری و از مرداد ماه هم که یکباره وضعیت برای مردم تغییر کرد. قطعی های مکرر برق به خصوص در شاهرود و سمنان صدای اعتراض همگان را بلند کرده است.

ماجرا وقتی عجیب تر می شود که در شهری مانند شاهرود قطعی برق آن قدر مکرر می شود که به قطعی های روزمره تبدیل شده و اعتراض مردم را به دنبال دارد برای مثال در خیابان امام (ره) شاهرود در ۱۵ روز اخیر بیش از نیمی از روزها برق قطع بوده و قطعی ها هم عمدتا بین دو الی سه و نیم ساعت است.

اداره برق استان سمنان چرا یکبار برای همیشه موضوع قطعی ها را به صورت صادقانه با مردم در میان نمی گذارد تا مردم قانع شوند که مشکل از کجا است؟

نکته دیگر اینکه در هفته گذشته طی ۲۴ ساعت برق مناطقی از شاهرود سه بار قطع شد! قطعی که روی هم شش ساعت را شامل و مردم را واقعاً کلافه کرده است همچنین برق در برخی مناطق مانند خیابان ایستگاه شاهرود تقریبا به صورت روزمره و روتین قطع می شود و کسبه نه می توانند کاسبی کنند و درب ها کرکره های برقی هم برایشان دردسر شده است. این مشکل البته در دیگر شهرهای استان سمنان نیز وجود دارد و شاهرود تنها به عنوان یک مثال بیان شد.

قطعی برق استان سمنان به گردن «رله‌ها» افتاد | مسئولان از تولید می‌گویند مردم از خاموشی!

مشکل یکی دوتا نیست

مشکل اما فقط قطعی برق نیست بلکه بخش قابل توجهی از مردم در آپارتمان هایی زندگی می کنند که با این وضعیت آب استان سمنان مجبور به استفاده از پمپ نیز هستند چون فشار آب در استان سمنان حتی برای طبقات دوم و سوم هم کفایت نمی کند چه برسد به آپارتمان های بلند مرتبه‌تر؛ لذا وقتی برق نیست مردم آب هم ندارند!

از سوی دیگر سمنان نخستین استانی بود که اینترنت فیبرنوری و نسل جدید در آن اجرا شد و کاربران قابل توجهی در صورتی که برق قطع می شود حتی تلفن ثابت خانه و اینترنت هم ندارند! این شاید برای یک خانه مهم نباشد اما صحبت سر کسبه، بانک ها، بیمه ها، ادارات دولتی و غیر دولتی و خدمات رسان است! به عبارت دیگر موارد بسیاری برای نارضایتی مردم پدید می آید که زنجیر وار به هم وصل هستند.

اما آنچه مردم را بیشتر کلافه می کند دو چیز است نخست اینکه اداره برق استان سمنان چرا یکبار برای همیشه موضوع قطعی ها را به صورت صادقانه با مردم در میان نمی گذارد تا مردم قانع شوند که مشکل از کجا است؟ دوم نکته اینکه اداره برق از اساس قطعی برق برنامه ریزی شده و همه روزه را منکر می شود در صورتی که برای مثال در شهری مانند شاهرود در برخی مناطق هفته ای چهار مرتبه برق قطع می شود. یا در برخی مناطق شهر سمنان به همین نحو در نتیجه قطعی برق به روتین روزمره بدل شده است.

رله ها مشکل دارند!

مرتضی پرنیخ روابط عمومی شرکت توزیع برق سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره قطعی برق ضمن عذرخواهی از مردم می نویسد: چیزی به نام قطعی برنامه ریزی برق در بخش خانگی در استان نداریم و این قطعی‌های مقطعی به واسطه عملکرد رله‌های حفاظتی است.

مدیرنیروگاه شهید باکری سمنان: هیچ گونه قطعی برقی را در ایام پیک مصرف در سمنان شاهد نبودیم

این یعنی چه؟ یک کارشناس برق در گفتگو با خبرنگار بازار توضیح می‌دهد: خط انتقال برق بر اثر برخی کمیت‌ها مانند فشار بار برق روی خط، گرمای هوا، ضربه و ... ماندن کلیدهای خودکاری هستند که جریان را قطع می کنند تا آسیبی به خط نرسد به عبارت دیگر رله‌ها محافظت کننده از جریان برق در برابر نوسان‌ها هستند.

مرتضی نیک نظر که خود ساکن سمنان است با بیان اینکه در واقع این دستگاه‌ها با بررسی مشکلاتی که در سیستم های برقی وجود دارد، دستگاه‌های معیوب را از مدار خارج می‌کنند و موجب از کار افتادن آنها می‌گردد، تاکید کرد: اگر رله ها نباشند و برق نوسان پیدا کند تجهیزات دچار خرابی خواهند شد و در نتیجه رله ها نیاز هستند که وجود داشته باشند تا در صورت بروز مشکل عمل کرده و از بروز خسارات جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا رله های حفاظتی فقط در یک نقاطی از سمنان و شاهرود عمل می کند و در مناطق دیگر مثلا قزوین و یزد خیر؟ تاکید کرد: این موضوع را باید اداره برق توضیح دهد ولی ممکن است که در این مناطق مصرف برق بیشتر بوده و بر خط فشار آمده باشد اما به نظر هم می‌رسد که مشکل از رله ها باشد یا حتی رله‌ها خودشان خراب بوده باشند و باید آن‌ها را تعویض کرد.

قطعی برق استان سمنان به گردن «رله‌ها» افتاد | مسئولان از تولید می‌گویند مردم از خاموشی!

چرا اطلاع رسانی نمی شود؟

موضوع بعد اما این است که مردم درخواست دارند که هر قطعی برقی و هر مشکلی اطلاع رسانی شود هرچند کارشناسان عقیده دارند که قطعی برق توسط رله غیر قابل پیش بینی است ولی آنطور که کارشناس برق قدرت می گوید: از روی بار منتقل شده روی خط، تجربه خط بانان و سن خطوط انتقال و ده‌ها عامل دیگر می توان تا ۶۰ درصد حدس زد که برق چه منطقه‌ای در صورت بروز گرمای شدید بیشتر قطع می شود زیرا اداره برق به خوبی می داند که چه خطوطی در چه مناطقی با چه سن و شرایطی وجود دارد.

مدیر نیروگاه شهید باکری سمنان: این نیروگاه به زودی یک هزار و ۱۰۰ مگاوات بر ساعت تولید برق خواهد داشت

محسن شریفی با بیان اینکه اداره برق در این زمینه به راحتی می‌تواند اطلاع رسانی کند از سوی دیگر فقط بحث اطلاع رسانی نیست بلکه مردم نیازمند توضیح هم هستند تا شرایط را درک کنند، تاکید کرد: وقتی مردم می بینند که برق منطقه آنها چهار روز در هفته قطع می شود ولی مثلا خانه خواهرشان چند خیابان آنطرف تر یا شهر دیگر قطع نمی شود برایشان سوال می شود اما اینکه بگوییم اینها سازماندهی شده است که فقط برق یک شهر قطع شود به نظر نمی رسد اصلا این مسائل مطرح باشد زیرا در سمنان در بسیاری نواحی هفته ای دو الی سه روز برق قطع است و مردم کلافه شده اند.

تولید را افزایش دادیم

حالا مسئولان از ارتقای تولید برق در این استان خبر می دهند تا بتوانند بخشی از مشکلات را حل کنند نیروگاه ۷۳۲ مگاواتی شهید باکری سمنان و نیروگاه شهید بسطامی شاهرود دو نیروگاهی هستند که در زمینه تولید برق در استان سمنان فعالیت دارند اما آنطور که کارشناسان می گویند تولید و توزیع برق به صورت کشوری است در نتیجه قطعی و وصلی آن هم از سوی کشور مدیریت و برنامه ریزی می شود حالا اما مدیر نیروگاه ۷۳۲ مگاواتی شهیدباکری سمنان درباره افزایش ظرفیت تولیدی نکات مهمی را بیان می کند.

داود غلامی مدیر نیروگاه ۷۳۲ مگاواتی شهیدباکری سمنان در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه هیچ گونه قطعی برقی را در ایام پیک مصرف در سمنان شاهد نبودیم، گفت: این نیروگاه با بالاترین ظرفیت خود نسبت به تولید برق مورد نیاز مردم اقدام کرده است.

غلامی با بیان اینکه این نیروگاه دارای فاز توسعه ای در چهار واحد یا همان دو یلوک ۳۶۶ مگاواتی است که ۸۰ میلیون یورو برای آن سرمایه گذاری شده است، بیان کرد: این نیروگاه از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون در راستای جبران ناترازی های تولید برق فعالیت خود را ادامه داده است همچنین در این ایام طرح های افزایش توان و ارتقای واحد ها در این نیروگاه رقم خورده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات سبب شده تا در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۵درصد افزایش تولید برق را در نیروگاه ۷۳۲ مگاواتی شهید باکری سمنان داشته باشیم، افزود: طرح مدیای این نیروگاه نیز با سرمایه گذاری دو میلیون یورویی اجرایی شده و ۳۰ مگاوات بر صاعت از تاریخ اول خرداد ۱۴۰۳ به تولید این نیروگاه افزوده شده است لذا تمام تلاش مان را می کنیم که بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.

قطعی برق استان سمنان به گردن «رله‌ها» افتاد | مسئولان از تولید می‌گویند مردم از خاموشی!

طرح‌های توسعه‌ای ارزشمندی داریم

مدیر نیروگاه باکری سمنان با بیان اینکه طرح توسعه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در کنار نیروگاه ۱۴ مگاواتی نیز در دست اجرا است، گفت: تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی بزرگترین طرح توسعه ای است که در نیروگاه شهید باکری سمنان در دست اجرا قرار دارد.

غلامی با بیان اینکه بخش بخار نیروگاه سمنان از توربین های تولید داخل ۱۸۰ مگاواتی برای نخستین بار به همت کارشناسان داخلی، بهره خواهد گرفت، گفت: تسطیح، خاک برداری و موضوع عمرانی این طرح از دو هفته قبل با سرمایه گذاری دلاری و ارزی شروع شده و با بهره برداری از این طرح حدوداً ۳۶۰ مگاوات بر ساعت دیگر برق در نیروگاه شهید باکری سمنان تولید خواهد شد این نیروگاه با اجرای این طرح جمعاً یک هزار و ۱۰۰ مگاوات بر ساعت تولید برق خواهد داشت.

گلایه‌های مردم

تمام این توضیحات نشان می دهد که مسئولان تلاش خود را در راستای کاهش قطعی برق به کار بسته اند اما مشکل آنطور که مسئولان محلی می گویند فرسودگی خطوط و رله های حفاظتی و همچنین سن و سال خطوط انتقال است یک شهروند شاهرودی با بیان اینکه ۲۰ روزی می شود که قطعی برق به یکباره بدون هیچ مقدمه و اطلاع رسانی گریبان ما را گرفته و تا جایی که سه روز الی چهار روز پشت سر هم برق قطع می شود.

یک شهروند: مشکل اینجا است که برق منطقه ای وسیع از شاهرود یکباره به مدت سه ساعت قطع می شود و وقتی با اداره برق تماس می گیرید نفر چهلم و سی ام در صف انتظار خواهید بود و نهایتاً هم می گویند مشکل داریم! لذا سوال ما است که نقص فنی را چرا درست نمی کنند؟

محمد رضا حسینی نژاد که ساکن خیابان امام (ره) شاهرود است، می افزاید: مشکل اینجا است که برق منطقه ای وسیع از شاهرود یکباره به مدت سه ساعت قطع می شود و وقتی با اداره برق تماس می گیرید نفر چهلم و سی ام در صف انتظار خواهید بود و نهایتاً هم می گویند مشکل داریم! لذا سوال ما است که نقص فنی را چرا درست نمی کنند؟ اگر عملکرد رله های حفاظتی است چرا در دیگر نقاط این رله ها حفاظت نمی کنند اینها سوالاتی است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

همسر این مرد نیز با اذعان به مشکلات قطعی برق شامل از کار افتادن پمپ های آب، آسانسور، تلفن های ثابت و کرکره مغازه ها و بانک ها و... بیان کرد: هفته گذشته در خیابان ایستگاه شاهرود کار بانکی و متعاقب آن کافی نت داشتیم آنقدر معطل شدیم که آن روز به کلی تمام شد همچنین نانوایی ها با مشکل روبرو هستند و مغازه دارها و .. همه ناراضی هستند در صورتی که دیگر شهرهای کشور که ما تلفنی صحبت می کنیم چنین چیزی نیست برای مثال مشهدی ها یک سعت قطعی برق نداشتند.

در خاتمه باید گفت موضوع ابدا نگاه حمایتی از یک شهر و خاموشی در شهرهای دیگر نیست زیرا در مناطق گسترده ای از سمنان شاهد خاموشی های مکرر هستیم پس این مشکل اساساً استانی است و باید به صورت استانی نیز پیگیری شود تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که اگر تولید برق استان توسط مسئولان حتی ۵۰ درصد دیگر هم بیشتر شود فرسودگی خطوط، مشکلات رله ها و تجهیزات و ... بازهم سبب قطعی برق خواهد شد لذا باید قدری از این اعتبارات را با تجهیز و نوسازی خطوط اختصاص داد. در گزارش های بعدی به عملکرد نیروگاه شهید بسطامی شاهرود نیز خواهیم پرداخت موضوعی که به دلیل طولانی شدن گزارش، فرصت آن میسر نشد.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha