۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
ثبت رکورد تاریخی قیمت طلا| نرخ طلا از ۲۵۰۰ دلار عبور کرد!
تحلیل بازار جهانی طلا؛

ثبت رکورد تاریخی قیمت طلا| نرخ طلا از ۲۵۰۰ دلار عبور کرد!

همانطور که پیش بینی میشد، طلا موفق به شکستن رکورد تاریخی خود در روز جمعه و عبور از قیمت ۲۵۰۶ دلار شده و صبح روز شنبه نیز این قیمت به ۲۵۰۸ دلار افزایش یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: همانطور که پیش بینی میشد، طلا موفق به شکستن رکورد تاریخی خود در روز جمعه و عبور از قیمت ۲۵۰۶ دلار شده و صبح روز شنبه نیز این قیمت به ۲۵۰۸ دلار افزایش یافت. قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با انتشار اخباری مبنی بر احتمال آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر افزایش یافته و روز چهارشنبه به بالای محدوده ۲۴۵۰ دلار رسید. همانطور که پیش بینی می شد، انتشار آخرین داده های آماری مربوط به نرخ تورم ماه جولای آمریکا توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بار دیگر امید سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا و ورودی سرمایه نقدی آنها به بازار طلا را افزایش داده است.

شکل گیری ثبات نسبی در نرخ تورم آمریکا

همانطور که پیشتر نیز در گزارش های خبرگزاری تحلیل بازار پیش بینی شده بود، انتشار آمار تورمی فدرال رزرو در روز چهارشنبه منجر به ایجاد شوک مثبت به بازار طلا شد. بر اساس خروجی جلسه مهم فدرال رزرو، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان هسته اصلی سنجش تورم برای ماه جولای نشانگر ایجاد ثبات در روند نزولی تورم آمریکا بوده و اکنون، احتمال کاهش نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر افزایش یافته است. افزایش نرخ بهره بانکی به محدوده ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد در بانک های آمریکا که فدرال رزرو در راستای کاهش نرخ تورم و جمع آوری نقدینگی در گردش بازار طی بیش از دو سال گذشته اعمال کرده بود، عامل اصلی ریزش قیمت ها و عدم رشد بازارهای مهم مالی به ویژه بازار طلا شده بود.

بر اساس آخرین داده های فدرال رزرو، میزان رشد تورم ماهانه در بخش های انرژی و مواد غذایی برای ماه جولای ۳.۲ درصد بوده و این در حالیست که آمار ماه قبل، نشانگر عدد ۳.۳ درصد بوده است. در حقیقت، فدرال رزرو موفق شده با اعمال سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود، روند افزایش تورم را ابتدا مهار کرده و سپس به سمت کاهش آن حرکت نماید.

پیشروی قیمت از روز جمعه

قیمت طلا پس از یک تلاش ناموفق از روز چهارشنبه برای افزایش، از روز جمعه مجددا روند صعودی روزانه خود را آغاز نموده و تا نهایتا تا پایان روز به رقم ۲۵۰۶ دلار افزایش یافت. به گفته بسیاری از تحلیلگیران شکسته شدن قیمت تاریخی طلا و ورود آن به کانال ۱۵۰۰ دلاری می تواند آغازگر روند صعودی جدید برای قیمت این فلز گرانبها محسوب شده و به احتمال زیاد، روند صعودی آغاز شده طی روزهای آتی هفته معاملاتی جاری نیز ادامه خواهد داشت.

ثبت رکورد تاریخی قیمت طلا| نرخ طلا از ۲۵۰۰ دلار عبور کرد!

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می فرمایید، قیمت طلا موفق به شکست مثلث متقارنی شده که طی یک ماه اخیر، در محدوده داخل آن قرار داشته است. با اینحال باید در نظر داشت که قیمت به احتمال زیاد پیش از ثبت پیک های جدید، شاهد یک اصلاح قیمت خواهد بود که معمولا این اصلاح قیمت تا حمایت مهم طلا روی ضلع بالایی مثلث رخ خواهد داد.

نکته بعدی برآمده از نمودار بالا اینکه، هدف بعدی بلند مدت قیمت طلا روی ۲۶۰۵ دلار خواهد بود و با اینحال، هدف میان مدت سرمایه گذاران روی ۲۵۴۳ دلار قرار خواهد داشت. پس از آن، مقاومت بعادی طلا روی ۲۵۹۵ دلار مورد آزمایش قرار گرفته و نهایتا در صورت موفقیت در عبور از مقاومت های یاد شده، باید منتظر افزایش قیمت تا محدوده ۲۵۰۶ دلار باشیم. اساس این محاسبه بر این مبنا است که با در نظر گرفتن یک الگوی قیمت چهار بخشی (ABCD) که فاز نخست آن از کف قیمت سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شده، می توان به این نتیجه رسید که بخش CD این الگو در کف قیمت اکتبر ۲۰۲۳ تعریف شده است.

بر اساس آخرین داده های تکنیکال قیمت طلا و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آمریکا به عنوان مهمترین فاکتور تاثیرگذاری بر قیمت این فلز گرانبها، می توان انتظار ثبت رکوردهای جدید برای طلا طی ماه های باقی مانده از سال ۲۰۲۴ را داشت. اما همچنان، نرخ بهره بانکی و زمان آغاز کاهش آن، مهمترین موضوع در تحلیل قیمت طلا به حساب آمده که باید آن را مد نظر قرار داد.

کد خبر: ۳۰۰٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha