۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
مقدمات تاسیس سومین بانک قرض الحسنه فراهم شد| تشویق 6 میلیاردی بانک مرکزی برای یک صندوق قرض الحسنه
گزارش «بازار» از نحوه فعالیت نهادهای مالی درکنار بانکها

مقدمات تاسیس سومین بانک قرض الحسنه فراهم شد| تشویق 6 میلیاردی بانک مرکزی برای یک صندوق قرض الحسنه

عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: این صندوق شرایط برای بانک شدن را دارد، مقدمات لازم نیز برای تبدیل به سومین بانک قرض الحسنه فراهم شده است و منتظر مجوز بانک مرکزی برای بانک شدن هستیم.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه بانک مرکزی در راستای چابک سازی نظام بانکی، ارایه خدمات متنوع بصورت الکترونیکی با هدف کاهش میزان شعب همچنین خروج بانک های ناتراز از چرخه فعالیت، حرکت می کند اما نهادهای مالی منضبط با عملکرد مثبت و قابل قبول همچنان در کشور وجود دارند که قابلیت تبدیل شدن به بانک را دارا بوده و می توانند به عنوان یک بانک جدید در قالب بانک قرض الحسنه، اقدام به خدمت رسانی به مردم کنند. به طور مثال صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یکی از صندوق هایی است که عملکردی مناسب تحت نظر بانک مرکزی دارد و خدمات دهی آن حتی از جامعه هدف که افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند فراتر رفته و به سایر نیازمندان جامعه نیز وام و تسهیلات بدون سود ارایه می کند.

صندوقی که برخلاف برخی بانکها در ارایه خدمات و جذب منابع، ولی روز به روز بر منابع و مشتریان سپرده گذار آن افزوده تر می شود و خدمات دهی آن نیز به مردم بخصوص قشر نیازمند آنگونه که نیاز آنها برای رفع مشکلات یا توانمند سازی باشد، بیشتر خواهد شد. صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت هم اکنون با هدف تجهیز منابع قرض‌الحسنه و استفاده از آن برای کمک به افراد کم‌درآمد و نیازمند، فعالیت‌های خود را همانطور که گفته شد گسترش داده و در تلاش است تا با جذب خیران و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه، به بهبود وضعیت معیشتی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و نیازمندان جامعه به خوبی کمک کند.

برخی بانک هایی که طی چند دهه گذبشته ابتدا در قالب صندوق و موسسات مالی و اعتباری قارچ گونه سبز شدند اما پس از مدتی مجوز بانک شدن را گرفتند این بانک ها قرار بود با هدف ایجاد رقابت سالم در کنار سایر بانکها به ارایه سرویس رسانی بپردازند اما به بنگاهداری و سفته بازی روی آورده اند

بانک هایی که ابتدا موسسه مالی یا صندوق بودند اما با بانک شدن از رسالت کاری خود خارج شدند

البته این روزها برخی بانک ها به جای خدمات رسانی به مردم برای تامین نیازهای مالی، توسعه فضای کسب و کار همچنین رونق بخش تولید، متاسفانه فقط به فکر سودآوری خود از طرق مختلف هستند و با فاصله گیری از رسالت کاری خود حتی به قواعد و مقررات بانک مرکزی نیز خیلی تمکین نمی کنند، در چنین شرایطی بانک مرکزی مدتی است برای محدود کردن فعالیت چنین بانکهایی به آنها فرصت داده است تا خود را با شرایط قواعد و قوانین این بانک منطبق کنند، به طوری که اگر بانکی مسیر ناترازی را همچنان ادامه دهد و یا دارای مشکل باشد مجوز آن لغو و یا در بانکی دیگر ادغام کند.

بانک هایی که طی چند دهه گذشته ابتدا در قالب صندوق و موسسات مالی و اعتباری قارچ گونه سبز شدند اما پس از مدتی مجوز بانک شدن را گرفتند این بانک ها ابتدا قرار بود با هدف ایجاد رقابت سالم در کنار سایر بانکها به ارایه سرویس رسانی و خدمات دهی گسترده به مردم بپردازند اما اکنون آنگونه که مشخص است فعالیت آنها برخلاف ایده و رسالتی بوده که از ابتدا مد نظر داشته اند بلکه منابع جذب شده مردمی را برای کسب سود حداکثری به بنگاهداری، سفته بازی و پروژه سازی و ... تخصص داده اند، در این میان بانک مرکزی نیز در راستای ساماندهی نظام بانکی در صدد خروج این گونه بانک ها از چرخه فعالیت هایی که به زیان اقتصاد کار می کنند است و همه آنها را ملزم به ترازمند کردن عملکرد خود نموده تا بانکهای مشکل دار و ناترازی که کارکرد مناسب و مطلوبی ندارند با لغو مجوز، از سیستم بانکی حذف کند.

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت از لحاظ زیرساختی امکان بانک شدن را داراست و می توان گفت که بانک سوم قرض الحسنه در کشور شود اما با توجه به سیاست های بانک مرکزی مبنی بر محدود سازی فعالیت برخی بانک های مشکل دار معطل دستور این بانک برای ارایه مجوز برای تبدیل شدن به بانک است

صندوقی که آماده بانک شدن است

علی عاشوری، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت طی گفتگویی به خبرگزاری «بازار» گفت: این صندوق از لحاظ زیرساختی امکان بانک شدن را داراست و می توان گفت که بانک سوم قرض الحسنه در کشور شویم اما با توجه به سیاست های بانک مرکزی مبنی بر محدود سازی فعالیت برخی بانک های مشکل دار به دلیل نا ترازی و عملکرد نامناسب هنوز مجوز بانک شدن را به ما نداده است. البته تعاملی که با بانک مرکزی داریم و عملکرد مثبتی که این صندوق در ارایه خدمات دارد و بانک مرکزی به کارکرد چنین صندوقی به خوبی آگاه بوده، قول هایی داده است تا در کنار دو بانک قرض الحسنه دیگر در آینده به بانک تبدیل شود.

وی با بیان اینکه صندوق امداد ولایت فقط با هدف خدمت به مردم بخصوص افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد کار می کند، افزود: این بانک حتی ریالی را در قالب وام و تسهیلات به کارمندان خود ارایه نمی کند و منابعی که دارد از طریق خیرین تامین می شود. شکر خدا به دلیل استقبال مردم از فعالیت این صندوق روز به روز بر منابع آن نیز اضافه می شود. به طوری که هم اکنون منابع ثبت شده برای پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومان است که مربوط به سرمایه اصلی صندوق می باشد و با توجه به سپرده گذاری مردم برای ترویج امر خیر قرض الحسنه این منابع همچنان با رشد قابل توجهی همراه شده است به طوری که سرمایه این صندوق به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و همه این امور در قالب یک صندوق یک شعبه است.

این صندوق نقش کلیدی در حمایت از نیازمندان دارد. عدم دریافت کارمزد و اقساط بلندمدت ویژگی‌های تسهیلات صندوق امداد ولایت است که می تواند الگویی اثر گذار باشد. علاوه بر این گردانندگان چنین صندوقی اجازه هیچگونه سرمایه‌گذاری یا فعالیت اقتصادی را ندارد

نقش کلیدی صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در تامین نیازهای خرد مالی نیازمندان

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در ادامه افزود: از آنجایی که این صندوق فعالیت خود را بر مبنای ترویج کارخیر یعنی ارایه وام و تسهیلات به صورت قرض الحسنه گذاشته است، بنابراین خواستار ایجاد مراکز نخبگانی قرض‌الحسنه در کشور و راه‌اندازی معاونت قرض‌الحسنه در مجموعه بانک مرکزی است چرا که این صندوق نقش کلیدی در حمایت از نیازمندان و توانمندسازی آنان دارد. عدم دریافت کارمزد و اقساط بلندمدت ویژگی‌های تسهیلات صندوق امداد ولایت است که می تواند الگویی شاخص و اثر گذار باشد. علاوه بر این گردانندگان چنین صندوقی نه تنها اجازه هیچگونه سرمایه‌گذاری یا فعالیت اقتصادی را ندارد بلکه حتی یک ریال وام یا تسهیلات را به کارمندان خود نمی دهد. وی در ادامه گفت: یکی از شاخص های این صندوق آن است که معوقه چندانی ندارد آنگونه که معوقات صندوق امدادولایت زیر یک درصد است که این موضوع بیانگر متشرع بودن و پایبند بودن وام گیرندگان از این صندوق است که عموم وام گیرندگان افراد نیازمندی هستند اما در پرداخت به موقع اقساط هیچ کوتاهی ندارند.

بنا به این گزارش، یکی از اقدامات و مسائل مهم صندوق‌های قرض‌الحسنه، تامین منابع برای وام‌های خُرد است چابکی و حذف فرایندهای وقت‌گیر و پرداخت وام تا حداکثر ۴۸ ساعت، عدم سپرده‌گذاری برای دریافت وام، رضایت‌مندی وام‌گیرنده و خیران، شفافیت در عملکرد به اذعان دستگاه‌های نظارتی، پرداخت وام در اقساط طولانی‌مدت، حذف کارمزد، ارائه خدمات غیر حضوری و اتصال به شبکه سراسری بانکی از ویژگی‌های مهم صندوق امداد ولایت است. طبق گزارش های موجود تاکنون صندوق امداد ولایت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه با اولویت کارگشایی اعطا کرده است و سال گذشته نیز به دلیل عمکلرد مطلوب، این صندوق ۷ مرتبه مورد تشویق قرار گرفت که بانک مرکزی ۶میلیارد تومان جایزه تشویقی را به این صندوق داد.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha