۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۷
این بار نوبت چشم انتظاری کلزاکاران است | طفره مدیران گلستانی از پاسخ شفاف
بازار برررسی کرد؛

این بار نوبت چشم انتظاری کلزاکاران است | طفره مدیران گلستانی از پاسخ شفاف

گرگان- سه ماه از تحویل کلزای کشاورزان به بخش خصوصی می گذرد اما کلزای تحویل داده شده در انبارها مانده و هنوز به فروش نرفته است و کشاورزان نگران این هستند که آیا به مطالبات خود خواهند رسید؟

هنگامه خاندوزی، بازار؛ امسال دولت تصمیم گرفت که به منظور کوچک سازی و واگذاری امور، خرید محصول تضمینی مانند کلزا را به بخش خصوصی واگذار کند و کشاورزان محصول خود را به این بخش تحویل دادند تا در اولین فرصت وارد کنندگان دانه های روغنی، اقدام به خرید این محصول کنند.

اما با وجود اینکه دولت به وارد کنندگان این وعده را داده بود که به ازای خرید هر یک کیلوگرم کلزا داخلی می توانند ۴۸ کیلوگرم کلزای خارجی وارد کنند، با این اوصاف هنوز بخش خصوصی که متعهد به خرید کلزا بود تاکنون ورود پیدا نکرده و بعد از گذشت سه ماه از تحویل هیچ کسی پاسخگوی پرداخت مطالبات کلزاکاران نیست.

داستان از آنجا بغرنج تر می شود که ۹۰ درصد این مطالبات مربوط به استان گلستان است، اما متاسفانه مسئولان رده بالا و نمایندگان مجلس هیچ کدام آنچنان که باید پاسخگوی این مسئله نبودند.

یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان: علی رغم تولید حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا در استان؛ متاسفانه تا کنون کمتر از ۴۰ درصد بهای آن به کشاورزان استان پرداخت شده است

کسی پاسخگوی پرداخت مطالبات کلزاکاران نیست

برای اطلاع از پیگیری هایی بخش خصوصی گفت و گویی با رئیس اتاق بازرگانی گرگان داشتیم. امیر یوسفی با اشاره به عدم پرداخت مطالبات کلزاکاران گلستانی اظهار کرد: علی رغم تولید حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا در استان؛ متاسفانه تا کنون کمتر از ۴۰ درصد بهای آن به کشاورزان استان پرداخت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: پیگیری های به عمل آمده از بخش های مختلف تا این تاریخ بدون نتیجه و کسی در خصوص پرداخت مطالبات پاسخگو نبوده است.

وی با اشاره به اینکه از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید و تجارت محصولات اساسی انتظار داریم به این چشم انتظاری پایان دهد، بیان کرد: کشاورزان حدود سه ماه است که محصول خود را تحویل داده اند اما موفق به دریافت مطالبات خود نشده اند.

یوسفی تاکید کرد: در همین مقطع بانک ها برای دریافت اقساط تسهیلات به کشاورزان فشار وارد کرده و جریمه و دیرکرد دریافت می کنند که به هیچ وجه عادلانه نیست.

کشاورزی گلستان حال خوبی ندارد، افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های تولید و از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزانی که سیب زمینی، جو، گندم و کلزا کشت کرده اند، شرایط را به گونه ای رقم زده که اکثر زارعان مقروض هستند و برای تامین معیشت و همچنین کشت محصولات پاییزه با مشکل مواجه شدند.

بازرگانی دولتی در حوزه پرداخت مطالبات موفق نبوده است

ایمانی، دبیرخانه کشاورز گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار در این خصوص اظهار کرد: کشاورزان از سه ماه گذشته کلزای خود را به بخش خصوصی تحویل داده اند اما نتوانستند مطالبات خود را دریافت کنند و افق روشنی در این خصوص وجود ندارد.

این بار نوبت چشم انتظاری کلزاکاران است | طفره مدیران گلستانی از پاسخ شفاف

علی قلی ایمانی با اشاره به اینکه گلستان استان برتر در تولید کلزا است، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در گلستان برداشت و به بخش خصوصی تحویل داده شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان این مساله که پیش بینی می شود حدود ۳۰۰ هزار تن کلزا در سطح کشور برداشت شود، خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گلستانی تا تاریخ یکم خرداد ماه پرداخت شده و با توجه به اینکه پیک برداشت کلزا در گلستان از یکم لغایت پنج خرداد ماه بوده، متاسفانه بخش اعظم مطالبات پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت مطالبات کلزاکاران افق روشنی نداشته و متاسفانه برای برخی از محصولات هنوز خریداری وجود ندارد، یادآور شد: بعضی از خریداران نقش آسیابان را دارند و منتظرند که بتوانند کلزای تحویل گرفته شده را به فروش برسانند.

ایمانی گفت: بخشی از کلزای تولیدی را نیز بخش خصوصی خریداری و از طریق چک و وجه نقد مطالبات را پرداخت کرده اما چک های داده شده هنوز وصول نشده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه پرداخت مطالبات کلزاکاران وجود دارد وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای از معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواسته روال خرید کلزا را برای سال های آینده تغییر دهد و به جای بخش خصوصی، بخش بازرگانی دولتی کلزا را از کشاورز خریداری کند.

ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان: قرار بر این بود بخش خصوصی کلزا داخلی را خریداری و به ازای خرید هر یک کیلوگرم محصول داخلی، مجوز واردات ۴۸ کیلو گرم از این محصول را دریافت کند اما متاسفانه کسانی که متعهد بودند که با این ساز و کار خرید را انجام دهند، از این کار امتناع کردند

ایمانی یادآور شد: بازرگانی دولتی نیز با عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران نمی تواند چندان در این حوزه موفق باشد.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود بخش خصوصی کلزا داخلی را خریداری و به ازای خرید هر یک کیلوگرم محصول داخلی، مجوز واردات ۴۸ کیلو گرم از این محصول را دریافت کند اما متاسفانه کسانی که متعهد بودند که با این ساز و کار خرید را انجام دهند، از این کار امتناع کردند.

بیشتر دانه های روغنی کشور از خارج و با ارز نیمایی وارد می شود تا در کارخانه ها، روغن گیری و به دست مصرف کنندگان برسد و شاید تولیدات داخلی تنها پاسخگوی ۱۰ درصد از نیاز کشور باشد اما با وجود فعال بودن همه کارخانه های روغن کشی با مواد اولیه وارداتی، کسی از خرید کلزای داخلی استقبال نمی کند، چراکه شرایط واردات و ارز تخصیصی به این حوزه بسیار هموار تر از استفاده از محصولات داخلی است.

مطالبات کشاورزان به مرور پرداخت می شود

معاون توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص زمان پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: متاسفانه کلزای تحویل داده شده به بخش خصوصی تا کنون به فروش نرفته و امید داریم با خرید بخش خصوصی مطالبات کلزاکاران به مرور پرداخت شود.

حسین پهلوانان با بیان اینکه کلزا به بخش خصوصی تحویل داده شده است و تاکنون ۳۵ درصد مطالبات پرداخت شده، تصریح کرد: پرداخت مطالبات از دست ما خارج است و وزارت خانه، استاندار و نمایندگان مجلس در حال پیگیری این موضوع هستند.

پهلوانان ادامه داد: تاریخ دقیقی برای پرداخت مطالبات کلزاکاران وجود ندارد و به مرور طبق تاریخ تحویل، مطالبات کشاورزان پرداخت می شود.

این بار نوبت چشم انتظاری کلزاکاران است | طفره مدیران گلستانی از پاسخ شفاف

پاسخ شفافی وجود ندارد

البته جای تاسف دارد که مدیران رده بالای استان و نمایندگان مجلس نیز پاسخگوی ما نبودند و پس از چندین بار تماس تلفنی و ارسال پیامک، استاندار گلستان پاسخ روشنی به خبرنگار این رسانه نداد و صرفا پیامکی با این عنوان که «ما به دولت پیشنهاد دادیم شرکت بازرگانی ایران پول کلزاکاران را پرداخت کند.» ارسال کرد اما برای این سوال که چه زمانی این مساله محقق می شود؟ پاسخی نداشت.

نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس: شاید اگر امروز ۹۰ درصد مطالبات کلزاکاران مربوط به هر استان دیکری غیر از گلستان بود شرایط به گونه ای دیگر پیش می رفت

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی نیز شماره تماس معاون وزیر جهاد کشاورزی را به خبرنگار این رسانه داد و خواست تا از ایشان پیگیر مطالبات کلزاکاران باشیم. در نهایت هیچ مسئولی در خصوص زمان و چگونگی پرداخت مطالبات کلزاکاران پاسخ روشنی نداد و این موضوع که چه کسی کلزای کشاورزان را خریداری و مطالبات آنها را پرداخت خواهد کرد نیز در هاله ای از ابهام است؟! شاید اگر امروز ۹۰ درصد مطالبات کلزاکاران مربوط به هر استان دیکری غیر از گلستان بود شرایط به گونه ای دیگر پیش می رفت.

البته مسئولان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند کلزایی که به بخش خصوصی تحویل داده شده اگر چه خشک کن رفته اما با توجه به رطوبت بالایی که دارد نمی تواند ماندگاری بالایی در انبارها داشته باشد لذا امیدواریم قبل از اینکه این سرمایه ملی رو به نابودی برود، تعیین تکلیف شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha