۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
چین قطعه ای حیاتی در پازل برق تجدید پذیر جهان| ایجاد قطب های توسعه سبز با ادغام صنایع و هوش مصنوعی
طرح گذر سبز چین چه می کند؟

چین قطعه ای حیاتی در پازل برق تجدید پذیر جهان| ایجاد قطب های توسعه سبز با ادغام صنایع و هوش مصنوعی

همکاری بین صنعت سبز چین و کشورهای جنوب جهانی می تواند به نتایج برد-برد رسیده و از درامد و معیشت مردم محافظت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای در مورد تعهد چین به فرآیند گذار سبز جهانی نوشت: در سال‌های اخیر، محصولات انرژی پاک مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت چین نه‌تنها فرصتی را برای قاره آفریقا فراهم کرده است که با کشورهای توسعه‌یافته در تحول سبز همگام شود، بلکه به کودکان روستاهای دورافتاده کمک کرده است تا نیاز خود را برای مطالعه زیر چراغ‌های برق برآورده کنند.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
درست پس از پایان بازی های المپیک پاریس، یک رسانه آمریکایی ابراز نگرانی کرد که تا سال ۲۰۵۰ اکثر مناطق جهان جهت برگزاری بازی های المپیک بسیار گرم خواهد بود. با افزایش دما و مکرر شدن رویدادهای شدید آب و هوایی، این ایده که المپیک های تابستانی آینده ممکن است در فصل زمستان نیمکره جنوبی برگزار شود، دیگر دور از ذهن به نظر نمی رسد. در پاسخ به این چالش‌های پیش روی بقای انسان، جهان به دنبال راه‌حل‌هایی است و آخرین پیشنهاد چین گذار سبز در همه زمینه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) یک سری اهداف را جهت تعمیق بیشتر اصلاحات به طور همه جانبه از جمله تسریع گذار سبز جامع در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی پیشنهاد کرد. اخیراً کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای افزایش سرعت گذار سبز در همه زمینه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی رونمایی کرده‌اند. این مهم اولین رویکرد ملی سیستماتیک چین به انتقال سبز است. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با جمعیت بیش از ۱.۴ میلیارد نفر، این انتقال سبز جامع را پس از تعیین اهداف کربن دوگانه به طور فعال پیشنهاد کرده است. در میان شکست‌های جهانی در تحول سبز، سیاسی شدن فزاینده مسائل آب و هوایی و افزایش موانع تجاری سبز، چین قطعه‌ای حیاتی برای سیاره آبی تکه تکه شده فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، چین به اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲ زیرساخت های انرژی خورشیدی را راه‌اندازی کرد

برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی، چین در سال ۲۰۲۰ متعهد شد انتشار کربن را تا سال ۲۰۳۰ به اوج برساند و تا سال ۲۰۶۰ به بی طرفی کربن دست یابد. از آن زمان چهار سال گذشته و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه رخ داده است. تا پایان ژوئن ۲۰۲۴، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر به ۱.۶۵۳ میلیارد کیلووات رسید که ۵۳.۸ درصد از کل ظرفیت انرژی تجدید پذیر این کشور را تشکیل می دهد. مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه بادی و خورشیدی چین برای اولین بار از نیروی زغال سنگ آن پیشی گرفته است. گزارش های بین المللی اخیر جایگاه پیشرو چین را در رقابت اختراع توربین های بادی نشان می دهد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی با عنوان انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۳، چین به اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲ زیرساخت های انرژی خورشیدی را راه‌اندازی کرد. چین به طور پیوسته به تعهدات خود در قبال خود و جهان مطابق با جدول زمانی خود عمل می‌کند.
دستورالعمل‌هایی که اخیراً صادر شده است؛ جدول زمانی، نقشه راه و طرح اولیه برای گذار سبز را ارائه می‌کند که مسیر توسعه چین زیبا را مشخص‌تر و جامع‌تر می‌کند. به عنوان مثال ایجاد قطب های توسعه سبز در مناطقی مانند منطقه جدید Xiong'an، منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو و دلتای رودخانه یانگ تسه را پیشنهاد می کند. این طرح همچنین با هدف ادغام صنایع سبز با هوش مصنوعی، داده های بزرگ، محاسبات ابری و اینترنت صنعتی به منظور ارتقای انتقال هماهنگ دیجیتال و سبز است. به‌علاوه با پرداختن به نقش‌های دولت، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان، رویکردی نظام‌مند به «مصرف سبز» را ترسیم می‌کند. دستورالعمل ها طرحی را برای تحول سبز چین از نظر عرضه و تقاضا ترسیم کرده اند. همچنین چین را برای ایفای نقش بیشتر در زنجیره صنعت سبز جهانی تشویق خواهد کرد.

محصولات چینی خواسته‌های تحول سبز کشورهای در حال توسعه را برآورده می‌کنند و فرصت‌های بیشتری را برای همکاری عمیق میان کشورهای «جنوب جهانی» فراهم می‌کنند

در میان دستاوردهای کنونی گذار جامع سبز چین، «ساخت بزرگترین و کامل ترین زنجیره صنعت انرژی های جدید در جهان» موضوعی است که باید به آن افتخار کرد. امروزه سه کالای جدید چین در زمینه انرژی سبز جهانی شده است و باعث تحسین مصرف کنندگان به دلیل کیفیت خوب و قیمت مقرون به صرفه آنها شده است. با این حال این پیشرفت، حسادت برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا را برانگیخته است که مکرراً از «مازاد ظرفیت» به عنوان بهانه‌ای برای فشار بر فضای توسعه صنعتی سبز چین استفاده می‌کنند. آنها نمی دانند که این نوآوری تکنولوژیکی خود چین و سیستم زنجیره صنعتی کاملی است که راه حل های سبز مقرون به صرفه را برای جهان فراهم کرده و انرژی های جدید را در دسترس تر می کند.
صرف نظر از کیفیت و خدمات محصولات انرژی نو در کشورهای اروپایی و آمریکا، هزینه های بالای آنها جهت ساختار تحول انرژی جدید برای تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه مناسب نیست. در این شرایط، محصولات چینی خواسته‌های تحول سبز کشورهای در حال توسعه را برآورده می‌کنند و فرصت‌های بیشتری را برای همکاری عمیق میان کشورهای «جنوب جهانی» فراهم می‌کنند. برای کشورهای «جنوب جهانی»، از جمله کشورهای آفریقایی، مسئله اساسی مسئله «مازاد ظرفیت» نیست که برای ایجاد موانع سبز مطرح شده است، بلکه فقدان ظرفیت یا فناوری برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا و مواجهه با تحول سبز است. داده ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۳، صادرات خودروهای با سوخت سبز چین به آفریقا در مقایسه با سال گذشته ۲۹۱ درصد افزایش یافته است.

همکاری بین صنعت سبز چین و کشورهای جنوب جهانی می تواند به نتایج برد-برد رسیده و از درامد و معیشت مردم محافظت کند

در سال‌های اخیر، محصولات انرژی پاک مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت چین نه‌تنها فرصتی را برای قاره آفریقا فراهم کرده است که با کشورهای توسعه‌یافته در تحول سبز همگام شود، بلکه به کودکان روستاهای دورافتاده کمک کرده است تا نیاز خود را برای مطالعه زیر چراغ‌های برق برآورده کنند. همکاری بین صنعت سبز چین و کشورهای جنوب جهانی می تواند به نتایج برد-برد دست یابد و در عین حال از معیشت مردم نیز محافظت کند.
ترویج توسعه سبز و کم کربن در اقتصاد و جامعه نماد مهمی از عملکرد جدید دولت چین است که شامل مشارکت و رهبری فرآیند تحول سبز جهانی است. به‌عنوان موتور و منبع نیرومند تحول سبز جهانی، برنامه‌ریزی و اقدامات منظم و قاطع چین برای تحول سبز، اعتماد سایر کشورهای در حال توسعه را در دستیابی به اهداف دوگانه صنعتی شدن و رشد اقتصادی تقویت خواهد کرد. اعتقاد بر این است که سایر کشورها نیز متوجه خواهند شد که اکتشاف و عملکرد محکم چین در گذار سبز اهمیت مثبتی دارد و ایجاد مانع در مسیر تحول سبز چین در نهایت باعث ایجاد مانع در گذار سبز جهان خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha