۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
افزایش قیمت طلا به بالای ۲۴۵۰ دلار| رکورد شکنی تاریخی قیمت طلا در راه است!
تحلیل بازار جهانی طلا؛

افزایش قیمت طلا به بالای ۲۴۵۰ دلار| رکورد شکنی تاریخی قیمت طلا در راه است!

قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با انتشار اخباری مبنی بر احتمال آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر افزایش یافته و به بالای محدوده ۲۴۵۰ دلار رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با انتشار اخباری مبنی بر احتمال آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر افزایش یافته و به بالای محدوده ۲۴۵۰ دلار رسید. همانطور که پیش بینی می شد، انتشار آخرین داده های آماری مربوط به نرخ تورم ماه جولای آمریکا توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بار دیگر امید سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا و ورودی سرمایه نقدی آنها به بازار طلا را افزایش داده است.

ایجاد ثبات در نرخ تورم آمریکا

همان طور که پیشتر نیز در گزارش های خبرگزاری تحلیل بازار پیش بینی شده بود، انتشار آمار تورمی فدرال رزرو در روز چهارشنبه منجر به ایجاد شوک مثبت به بازار طلا شد. بر اساس خروجی جلسه مهم فدرال رزرو، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به عنوان هسته اصلی سنجش تورم برای ماه جولای نشانگر ایجاد ثبات در روند نزولی تورم آمریکا بوده و اکنون، احتمال کاهش نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر افزایش یافته است. افزایش نرخ بهره بانکی به محدوده ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد در بانک های آمریکا که فدرال رزرو در راستای کاهش نرخ تورم و جمع آوری نقدینگی در گردش بازار طی بیش از دو سال گذشته اعمال کرده بود، عامل اصلی ریزش قیمت ها و عدم رشد بازارهای مهم مالی به ویژه بازار طلا شده بود.

همانطور که در نمودار بالا نیز ملاحظه می فرمایید، شاخص دلار طی بازاه یک ماهه دچار ریزش محسوس شده و از روز سه شنبه نیز وارد کانال ۱۰۲ شده که می تواند به سود بازار طلا تمام شود.

بر اساس آخرین داده های فدرال رزرو، میزان رشد تورم ماهانه در بخش های انرژی و مواد غذایی برای ماه جولای ۳.۲ درصد بوده و این در حالیست که آمار ماه قبل، نشانگر عدد ۳.۳ درصد بوده است. در حقیقت، فدرال رزرو موفق شده با اعمال سیاست افزایش نرخ بهره بانکی خود، روند افزایش تورم را ابتدا مهار کرده و سپس به سمت کاهش آن حرکت نماید.

افزایش قیمت طلا به بالای ۲۴۵۰ دلار| رکورد شکنی تاریخی قیمت طلا در راه است!

از سوی دیگر، همانطور که در نمودار بالا نیز ملاحظه می فرمایید، شاخص دلار طی بازه یک ماهه دچار ریزش محسوس شده و از روز سه شنبه نیز وارد کانال ۱۰۲ شده که می تواند به سود بازار طلا تمام شود. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا نیز به محدوده بالای ۳.۸۴ درصد رسیده اما همچنان در محدوده زیر نرخ هفتگی خود قرار دارد. کاهش بازدهی سود اوراق قرضه همواره به سود دارایی های غیربازده مانند طلا بوده و برعکس. مجموع عوامل بالا، نشانگر کاهش قدرت دلار در برابر طلا بوده و همین امر، می تواند منجر به افزایش سیر سرمایه های نقدی به سمت بازار طلا شود.

با اینحال باید توجه داشت که ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا همچنان به میزان اندک باقی مانده است. چراکه علیرغم کاهش میزان تورم ماهانه در آمریکا، تورم سالانه همچنان ۰.۲ درصد بالاتر از برآوردهای فدرال رزرو بوده و به همین دلیل، هنوز نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد که فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. با اینحال، روسای فدرال رزرو برخی ایالات آمریکا مانند رافائل بوستیک از آتلانتا معتقدند که نرخ بهره می تواند تا ۵۰ واحد پایه در ماه سپتامبر کاهش یابد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

قیمت طلا در بازه زمانی روزانه شاهد افزایش تدریجی بوده و با اینحال، طی بیش از سه ماه گذشته در حاشیه قرار گرفته است. اندیکاتور EMA۵۰ روزه طلا در محدوده ۲۳۹۰ دلار قرار دارد که قیمت فعلی، بالای محدوده یاد شده قرار گرفته است. در حال حاضر، این نقطه، مهمترین حمایت طلا به حساب می آید.

افزایش قیمت طلا به بالای ۲۴۵۰ دلار| رکورد شکنی تاریخی قیمت طلا در راه است!

اما RSI۱۴ روزه طلا در محدوده ۴۰ الی ۶۰ قرار داشته که نشانگر سردرگمی در بازار و عدم جهت گیری قطعی قیمت است. اما در صورت ادامه روند مثبت قیمت در بازار و شکسته شدن قیمت تاریخی طلا روی ۲۴۸۳ دلار، می تواند منجر به تعریف نقاط مقاومت جدید برای این فلز گرانبها شود. از سوی دیگر، در صورت نزولی شدن روند قیمت و از دست رفتن حمایت ۲۲۲۵ دلاری آن (کف قیمت ۶ اکتبر ۲۰۲۳)، امکان ریزش قیمت تا ۱۸۱۰ دلار وجود خواهد داشت. البته در حال حاضر، شواهدی مبنی بر ریزش های سنگین برای بازار طلا به چشم نخورده و احتمال افزایش قیمت بسیار بیشتر از کاهش آن است.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha