۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
تولیدات آرایشی و بهداشتی ایران قابل رقابت با نمونه‌های خارجی| به دنبال بازارهای صادراتی هستیم

تولیدات آرایشی و بهداشتی ایران قابل رقابت با نمونه‌های خارجی| به دنبال بازارهای صادراتی هستیم

فعالان صنعت آرایشی و بهداشتی ایران بر این موضوع تاکید دارند که محصولات آرایشی و بهداشتی کشور به جایگاهی رسیده که به جرئت می‌توان گفت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی خود است.

به گزارش بازار، فعالان این صنعت تاکید دارند که محصولات آرایشی و بهداشتی کشور در بسیاری موارد با کیفیت بهتری هم قابل عرضه است؛ بنابراین این صنعت توانسته با توان رقابتی محصولاتی را به کشور عرضه کند که نه‌تنها پاسخگوی نسل جوان و نیاز داخل برای خرید محصول با کیفیت ایرانی است، بلکه توان رقابت و صادرات هم دارد.

اولین نشست تخصصی آرایشی و بهداشتی در ایران تحت عنوان (کازموپرایوت یا تولیدکنندگان بدون کارخانه)، با حضور فعالان این صنعت که از صادرکنندگان به‌نام در این حوزه نیز هستنند، امروز (چهارشنبه) در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

موسی احمدزاده- موسس انجمن تولیدکنندگان‌ بدون کارخانه- با بیان اینکه تاکید ما بر اقتصاد رقابتی و بازار بین‌المللی است، اظهار کرد: کسی که واردات انجام می‌دهد و عوارض و گمرکی پرداخت می‌کند، برای دولت فرقی با تولید کننده ندارد؛ در حقیقت با عوارضی که پرداخت می‌کند، در حقیقت به بودجه دولت و درآمد کشور کمک می‌کند.

وی ضمن انتقاد از تصمیم‌های خلق الساعه، تصریح کرد: زمانی که در یک تصمیمی شبانه و بدون مشورت با اتاق بازرگانی و انجمن تخصصی، درب‌های کشور برای واردات محصولات آرایشی بسته شد، بالغ بر ۸۰۰۰ کارگر بیکار شدند؛ این درحالیست بازرگانی در ایران قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و از آن زمان، تجار ایرانی از چین کالا واردات و در رم می فروختند.

این عضواتاق بازرگانی ایران افزود: تولید محصولات آرایشی در کشور یک اتفاق جدید است و تازه وارد ادبیات اقتصادی کشور شده است.

احمدزاده ضمن اشاره به همایش تولید بدون کارخانه (کازمو پرایوت) نیز اظهار کرد: اولین همایش ۱۸ مهرماه سال گذشته برگزار شد که علیرغم اینکه گفته می‌شد کسی شرکت نخواهد کرد، بالغ بر ۸۶۰ نفر از فعالان این حوزه در این همایش شرکت کردند؛ موفقیت این همایش و استقبال گسترده از آن سبب شد که دومین همایش نیز در مهرماه امسال برگزار شود؛ بنابراین با وجود عضویت بیش از ۱۰۰ شرکت در این انجمن، انتظار داریم استقبال بیشتری نسبت به سال گذشته شکل گیرد.

وی در ادامه در رابطه با قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی، تصریح کرد: تا پیش از ممنوعیت واردات میزان قاچاق در حوزه لوازم ارایشی بهداشتی قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود اما اکنون به بیش از ٢.١ میلیارد دلار رسیده است؛ ما بارها اعلام کردیم ممنوعیت واردات باعث حمایت از تولید داخل نخواهد شد. اتفاقا ما کاملا موافق واردات هستیم چرا که به جرات می‌توانیم مدعی این باشیم که محصول تولیدی ایران، قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و چه بسا که در بسیاری موارد، کیفیت، بیشتر هم هست.

رئیس انجمن صنعت آرایشی، بهداشتی و عطریات کشور در رابطه با آزادسازی واردات بالک فله‌ای محصولات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، تاکید کرد: این مصوبه به دستگاه‌های ذی‌ربط نیز ابلاغ شده است؛ هر شرکتی می‌تواند با مدارک کامل ثبت سفارش کند؛ چنانچه مشکلی هم در این خصوص داشته باشند می‌توانند با مراجعه به انجمن، موضوع را مورد پیگیری قرار دهد و ما مشکل را حل خواهیم کرد.

احمدزاده، کازموپرایوت یا تولید بدون کارخانه را موتور پیشران حوزه آرایشی و بهداشتی دانسته و گفت: در حقیقت برای تولید، دیگر نیازی به واردات ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری سنگین نیست؛ بلکه صاحبان برند می‌توانند با استفاده از ظرفیت خالی دیگر کارخانه‌ها کالای خود را با برند و فرمولاسیون مشخص خود تولید کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با آغاز فعالیت دولت جدید و وزارتخانه‌های کشور و با توجه به اینکه رئیس‌جمهور در راس دولت چهاردهم، به صورت تخصصی دغدغه سلامت و بهداشت مردم را دارد، در این حوزه اتفاقات مثبت رقم بزنند.

حضور رقبای خارجی منجر به رشد صنعت داخلی شد

در ادامه این نشست میثم نصیری- عضو هیات رئیسه انجمن- ضمن اشاره به اهمیت مارکتینگ (بازاریابی) در حوزه آرایشی- بهداشتی ضمن یادآوری اینکه در دهه ۶۰، زمانیکه واردات ممنوع بود، تولیدکننده هیچ اهمیتی به بازاریابی، بسته بندی، کیفیت و رضایت مشتری نمی‌داد، اظهار کرد: اما با آزاد شدن واردات و حضور رقبای خارجی، تولیدکنندگان مجبور شدند برای حضور در بازار به این مولفه‌ها اهمیت بدهند.

وی افزود: از سوی دیگر نیاز بازار سبب شد تا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این حوزه شکل بگیرد؛ افزایش حضور تولیدکننده، سبب رقابت بیشتر در بازار شد؛ بطوریکه امروز تولیدات شرکت‌های ایرانی به چنان کیفیتی رسیده به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود و هیج نگرانی از آزادسازی واردات برای فعالان این صنعت وجود ندارد؛ چراکه تولیدات داخل نیاز مصرف‌کننده و حتی نسل جدید، محصول ایرانی را با همان کیفیت و حتی در بسیاری از موعرد، با کیفیت بهتر از نمونه خارجی و با قیمت ارزان‌تر تامین می‌کند.

سهم محصولات آرایشی بهداشتی زیاد نیست، اما اثرگذاری بسیاری دارد...

نصیری در رابطه با جایگاه محصولات آرایشی- بهداشتی در سبد خانوارهای ایرانی، تصریح کرد: سهم این کالاها سه تا پنج است اما با توجه به تاثیر آن در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری‌ها سهم اثرگذاری بالایی دارد؛ امروز مصرف‌کننده ایرانی با حساسیت زیاد به دنبال کالای با کیفیت است و آن‌ها را مقایسه می‌کند. در گذشته، هر فردی که از سفر خارجی می‌آمد، تعدادی محصولات آرایشی بهداشتی را هم برای مصرف خود یا سوغات می‌آورد اما امروز چنین مواردی بسیار کمرنگ شده است؛ چراکه کالاهای ایرانی با کیفیت مشابه خارجی است؛ به گونه‌ای که در جلساتی که با برخی شرکت‌های خارجی داشتیم، از کیفیت محصولات ایرانی شگفت‌زده شده‌اند.

می‌توان از ظرفیت سفارتخانه‌ها برای معرفی به بازارهای جهانی استفاده کرد

علی نقیب- رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق ایران- نیز در ادامه‌ این نشست، ضمن اشاره به نقش دولت در حمایت از صادرات تولیدات این حوزه، اظهار کرد: ما به مرحله‌ای رسیدیم که نه تشویق‌های صادراتی همانند ترکیه را می‌خواهیم و نه جوایز صادراتی؛ بلکه تنها خواسته ما از دولت این است که بروکراسی‌های اداری و بخشنامه‌های یکشبه و بدون هماهنگی و همفکری بخش خصوصی را کنار بگذارد.

وی افزود: کیفیت محصولات ایرانی به قدری بالا رفته که به دنبال بازارهای صادراتی هستیم، اما متاسفانه کم‌کاری و انفعال رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها، سبب شده که ما در رویدادها و نمایشگاه‌های بزرگ این حوزه حضور نداشته باشیم؛ با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور در ایام انتخابات که باید از مدیران، عملکرد درخواست شود. سازمان توسعه تجارت نیز بایستی از رایزن‌ها گزارش داشته باشند. با توجه به توانایی در صادرات و ارز آوری در این حوزه، وظیفه حاکمیتی دولت ایجاب می‌کند که حداکثر توان خود را به این امر اختصاص دهد.

نقیب در پایان تصریح کرد: دولت و وزیر صمت آینده بایستی انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی را به عنوان یک بازوی کمکی در تجارت و تولید در نظر بگیرد؛ بهترین راه‌ها و نظرات کارشناسی را از این تشکل‌ها می‌توانند به دولت بدهند؛ چراکه این کارشناسان و فعالان حوزه هستند که از نزدیک با گوشت و پوست خود موضوعات را لمس می‌کنند و هر روز در این حوزه فعالیت دارند و گلوگاه‌ها را به خوبی می‌شناسند.

کد خبر: ۲۹۹٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha