وزارت دادگستری آمریکا به‌دنبال تجزیه گوگل؛ احتمال جداشدن اندروید و کروم

وزارت دادگستری آمریکا به‌دنبال تجزیه گوگل؛ احتمال جداشدن اندروید و کروم

پس از تأیید انحصار گوگل در جستجوی آنلاین توسط قاضی دادگاه، وزارت دادگستری آمریکا به دنبال ارائه راهکارهای احتمالی برای تجزیه این غول فناوری است.

به گزارش بازار، پس از اینکه گوگل توسط دادگاه در بازار جستجوی آنلاین انحصارطلب شناخته شد، وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) درحال بررسی راهکارهای مختلف برای رفع این مشکل است. گزارش‌های جدید از بلومبرگ و نیویورک تایمز نشان می‌دهند که وزارت دادگستری ممکن است پیشنهاد تجزیه گوگل را مطرح کند، به ویژه تجزیه سیستم‌عامل اندروید و مرورگر وب کروم.

گوگل در آستانه تجزیه اجباری؛ اندروید و کروم ممکن است مستقل شوند

این دو محصول به دلیل نقشی که در تقویت تسلط گوگل در بازار جستجوی آنلاین ایفا می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. با پیش‌فرض قراردادن موتور جستجوی گوگل در بسیاری از محصولات، انحصار این شرکت در بازار جستجو تقویت شده است. هنوز مشخص نیست که دولت آمریکا خواهان تجزیه هر دو محصول یا فقط یکی از آن‌ها است، اما این موضوع یکی از گزینه‌های جدی است که مورد بحث قرار گرفته.

در صورت اجرای این تجزیه، اندروید و کروم ممکن است به شرکت‌های مستقل تبدیل شوند. علاوه‌براین، گزینه‌های دیگری مانند جداکردن بخش تبلیغات گوگل (به ویژه تبلیغات متنی AdWords) یا اعمال الزاماتی برای سازگاری با سایر موتورهای جستجو نیز در دست بررسی است.

یکی دیگر از گزینه‌ها مجاب‌کردن گوگل به واگذاری یا ارائه مجوز استفاده از داده‌های خود به رقبا مانند بینگ مایکروسافت یا DuckDuckGo است. راهکارهای کمتر افراطی نیز شامل ممنوعیت عقد قراردادهای انحصاری است که موتور جستجوی پیش‌فرض را تعیین می‌کنند.

همچنین دولت ممکن است به دنبال جلوگیری از مجبورکردن وب‌سایت‌ها برای دادن اجازه استفاده از محتوای آن‌ها در برخی محصولات هوش مصنوعی گوگل باشد تا در نتایج جستجو ظاهر شوند.

این راهکارها هنوز در دست بررسی هستند و هیچ‌کدام نهایی نشده‌اند. قرار است دولت و گوگل، که قصد دارد به این حکم اعتراض کند، در سپتامبر دوباره به دادگاه بازگردند. پیش‌تر در مطلبی مسیر پیش روی گوگل در پرونده ضدانحصار وزارت دادگستری را تشریح کرده بودیم.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha