۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
توانیر در پی دلالی انرژی| نیاز برق رشد 8 درصدی اقتصادی چقدر است؟
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

توانیر در پی دلالی انرژی| نیاز برق رشد 8 درصدی اقتصادی چقدر است؟

اورعی کارشناس انرژی با بیان اینکه وزارت نیرو اصرار به دلالی انرژی دارند، گفت: توانیر برق را ارزان می خرد اما گران می فروشد. این نشان می دهد که خبری از واگذاری صنعت برق بخش خصوصی و کاهش تصدی گری نیست.

بازار، گروه آب و انرژی: بر اساس هدف گذاری انجام شده در برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی کشور باید به ۸ درصد در سال برسد. این هدف گذاری در شرایطی انجام شده تامین برق صنایع در شرایط فعلی هم ممکن نیست و تعطیلی های صنایع به ۳ روز در هفته رسیده است.

بد نیست که بدانید در حال حاضر صنعت بیش از یک سومی از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است. با این اوصاف اگر مصرف برق کشور را ۸۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که حدود ۳۰ هزار مگاوات آن در بخش صنعت مصرف می شود. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که برای هر درصد رشد اقتصادی باید دست کم ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. به عبارت دیگر تحقق اهداف تعیین شده در هفتمین برنامه توسعه ای کشور مستلزم ایجاد ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی است.

اما این افزایش ظرفیت جدای از کسری برق ۱۸ هزار مگاواتی است که اقتصاد کشور با آن مواجه بوده و باید جبران شود. این همان نکته ای است که هاشم اورعی کارشناس انرژی هم به آن اشاره کرده و در ادامه می گوید: برای جبران کسری برق کشور به ۶ الی ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور نیاز داریم.

به گفته رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف، شیب رشد مصرف در کشور بیشتر شده است. طوری که با وجود تمامی برنامه هایی که توانیر برای مدیریت مصرف انرژی اجرا کرده، مقدار مصرف در کشور نزدیک به ۹ درصد افزایش یافته است.

دردسرهای تمرکز روی سوخت های فسیلی

او همچنین در پاسخ به این سوال که رشد متوسط دما در کشور تا چه اندازه در افزایش مصرف برق تاثیر گذار بوده است، ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی یک سوم کل مصرف برق در اوج گرما مربوط به وسایل سرمایشی است. به همین دلیل با اطمینان می توان گفت که ارتباط مستقیمی بین گرمای هوا و تقاضای برق وجود دارد. اما سوال من این است که مگر قرار است در تابستان هوا گرم نباشد.

اورعی افزود: بعد از انقلاب صنعتی تا حالا متوسط دمای جهان حدود ۱.۳ درجه سانتی گراد افزایش یافته است. به دنبال این افزایش دما، طبق توافق نامه پاریس کشورها متعهد شدند که رشد دما از ۱.۵ درجه فراتر نرود. اما متاسفانه باید اشاره کنم که طبق آمار اعلامی از طرف اداره هواشناسی متوسط دمای کشور ۲.۷ درجه سانتی گراد یعنی ۲ برابر متوسط جهانی بیشتر شده است. به عبارت دیگر ما با تمرکز بر سوخت های فسیلی و بی توجهی به تغییرات اقلیمی کار را خراب کردیم. اما جالب اینجاست که اصرار به سیاست های اشتباه در کشور ما همچنان ادامه دارد و همچنان روی توسعه نیروگاه های فسیلی و خودروهای با مصرف سوخت بالا تاکید می کنیم.

محرابیان در ابتدای این دولت وعده داده بود که تا پایان عمر دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیرها افزوده خواهد شد. اما حالا شاهد هستیم که کل ظرفیت منصوبه انرژی های نو از ابتدا تا حالا تنها یک هزار و ۳۵۰ مگاوات است. خیلی دردناک است که بگویم سهم انرژی های تجدید پذیر از تولید برق کشور در تیر امسال به ۰.۶ درصد کاهش یافت

رییس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه مقابله با بحران برق به شدت بد عمل کرد، افزود: محرابیان در ابتدای این دولت وعده داده بود که تا پایان عمر دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیرها افزوده خواهد شد. اما حالا شاهد هستیم که کل ظرفیت منصوبه انرژی های نو از ابتدا تا حالا تنها یک هزار و ۳۵۰ مگاوات است. خیلی دردناک است که بگویم سهم انرژی های تجدید پذیر از تولید برق کشور در تیر امسال به ۰.۶ درصد کاهش یافت.

او تفکر حاکم بر وزارت نیرو را مورد نقد قرار داد و افزود: به اشتباه می گویند برق تجدید پذیر گران است. این در حالی است ما دیگر سوختی برای سوزاندن در نیروگاه نداریم. ضمن اینکه رشد شدید دما نشان می دهد که ما چاره ای جز این کار نداریم

انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و از طرفی وزارت نیرو و توانیر به جای اینکه به دنبال افزایش انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری باشد، اصرار به دلالی انرژی دارد. طوری که شاهد هستیم توانیر برق را ارزان خریده اما گران می فروشد. این شرایط نشان می دهد که خبری از واگذاری این صنعت به بخش خصوصی و کاهش تصدی گری و دخالت های دولت در این صنعت نیست

توانیر برق را ارزان می خرد، گران می فروشد

اورعی همچنین با اشاره به کسری ۱۸ هزار مگاواتی برق در کشور، ادامه داد: امیدی برای افزایش ظرفیت برق در کشور و جبران ناترازی در کشور وجود ندارد. چرا که انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد و از طرفی وزارت نیرو و توانیر به جای اینکه به دنبال افزایش انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری باشد، اصرار به دلالی انرژی دارد. طوری که شاهد هستیم توانیر برق را ارزان خریده اما گران می فروشد. این شرایط نشان می دهد که خبری از واگذاری این صنعت به بخش خصوصی و کاهش تصدی گری و دخالت های دولت در این صنعت نیست.

او معتقد است که طرح با انرژی در بهترین حالت یک مسکن موقت است که می تواند درد کسری و بحران برق را مدتی کوتاه تسکین ببخشد و در دراز مدت نمی تواند اثر بخشی و کارایی لازم را داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین درباره راهکارهای مقابله با کسری برق در کشور، گفت: تمرکز ما در طول سال های گذشته روی افزایش تولید بوده و بخش مصرف را رها کردیم. اینکه امروز مصرف در کشور ما چندین برابر استانداردهای جهانی غیر واقعی بودن قیمت ها برمی گردد. بدیهی است که وقتی قیمت ها ارزان است، خبری از بهره وری انرژی هم نیست.

او ادامه داد: به عنوان مثال تعرفه گمرکی موتورهای الکتریکی در کشور ما بر حسب وزن آنهاست. حال آنکه با توجه به شرایط کشور و بحران انرژی که با آن دست و پنجه نرمی می کنیم باید بازدهی موتور و بهره وری آنها مبنای محاسبه تعرفه گمرکی آنها باشد.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha