۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
«قطعی برق» کارخانه‌ها را از انصاف خارج کرد | زور جبر بر دوش کارگر!
گزارش بازار؛

«قطعی برق» کارخانه‌ها را از انصاف خارج کرد | زور جبر بر دوش کارگر!

سمنان- برخی کارخانه‌های استان سمنان روزهای قطعی برق را در زمره مرخصی‌های کارگران محسوب کرده و از استحقاقی آن‌ها کم می‌کنند در صورتی که اداره برق مسئول این تعطیلی ها است نه کارگران.

بازار، گروه استان‌ها: بسیاری از کارخانه های صنعتی و تولیدی استان سمنان روزهایی که کارگاه برق قطع می شود به عنوان مرخصی کارگران حساب می کنند و از روزهای مرخصی آن‌ها کم می‌کنند و این امر به نارضایتی کارگران منجر شده است.

اعتراض کارگران به حقی است که از آنها پایمال می شود کارگرانی که روزهای گرم سال را در سختی و روزهای سرد سال را در دشواری کار می کنند و توقع دارند دست کم کارخانه از آنها به عنوان ابزار فشار آوردن روی دولت برای وصل شدن برق استفاده نکند.

تخلف واضح

از طرف دیگر کارگر گناهی ندارد که اداره برق نمی تواند برق کارخانه ها را تامین کند و در نتیجه یک روز در هفته بعلاوه جمعه ها می بایست کارخانه ها تعطیل باشند و تولیدی نداشته باشند و در نتیجه چرا تاوان این کار را باید کارگران بدهند؟

یک وکیل: هرگز هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگری را مجبور کند که جمعه سر کار حاضر شوند

البته کارفرمایان نیز عقیده دارند که وقتی تولیدی وجود ندارد درآمدی هم وجود ندارد در واقع کارگر آن روز برای من کاری را صورت نداده که در قبلاش پولی را پرداخت کنم اما مشکل اینجا است که برخی کارخانه ها به جای آن روز تعطیلی به واسطه برق، جمعه ها کارگران خود را به سر کار فرا می خوانند و با شیفت های مازاد تعریف می کنند! که این امر خودش اثر همان یک روز قطعی برق را هم از بین می برد چون به همان میزان و حتی شاید بیشتر برق دوباره مصرف می شود! از همه این‌ها گذاشته سوال اصلی اینجا است که اینها چه ارتباطی به کارگر دارد؟

مشکل دیگر اما این است که بخشی از کارخانه های استان سمنان که مثلا دوشنبه ها قطعی برق دارند کارگران را مجبور کرده اند که به جای آن روز، جمعه سر کار حاضر شوند که این امر نیز اعتراض کارگران را به دنبال دارد زیرا کارگر حق دارد برای زندگی خودش هم در روز تعطیل برنامه ریزی کند دیگر اعتراض کارگران این است که متاسفانه روز جمعه اضافه کار به آنها تعلق نمی گیرد و این امر غیرقانونی است چرا که جمعه به هر صورت جمعه است.

«قطعی برق» کارخانه‌ها را از انصاف خارج کرد | زور جبر بر دوش کارگر!

اعتراض کارگران

متاسفانه کارگران معترض به این وضعیت در استان سمنان فراوان هستند اما به محض اینکه پای مصاحبه به میان می آید، کمتر حاضر به صحبت هستند مگر با قید شروطی مانند عدم ذکر مکان کار یا نام و نام خانوادگی زیرا این کارگران در هراس هستند که اعتراض آن‌ها، به اخراج یا درگیری با کارفرما منجر و از کار بیکاری شوند. یکی از همین کارگران که در سمنان مشغول به کار است، این کارگران به خبرنگار بازار می‌گویند: کارفرما به صورت یک‌طرفه اعلام کرده که هر روزی برق قطع باشد کارگران باید جمعه سر کار بیایند.

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان: استفاده از مرخصی کارگر در روزهایی که برق قطع می شود به واسطه اینکه یکطرفه از سوی کارفرما است و کارگر در آن رضایت ندارد غیر قانونی است

علی با بیان اینکه ما هم خانواده داریم دوستان و آشنایان داریم عین بقیه آدم ها می‌خواهیم از روز تعطیل بهره گیری کنیم چرا باید یک‌طرفه و به جبر سر کار حاضر شویم و کارفرما هم تهدید کرده است، تاکید کرد: این شرایط را برای ما دشوار کرده زیرا همیشه تا کسی صحبت می کند کارفرما او را تهدید می کند و اغلب بچه‌ها هم مجبور هستند که تن بدهند و رضایت خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه کارگران پشت هم نیستند وگرنه قانون از ما حمایت می‌کند، افزود: در قانون ذکر شده که جمعه باید ۴۰ درصد روزهای دیگر بیشتر به ما حقوق بدهند در صورتی که جمعه را بدل از همان روزی که برق قطع می شود حساب می کنند و به ما اضافه کار نمی‌دهند در صورتی که جمعه جمعه است فرقی ندارد برق قطع شده باشد یا خیر؟

کارگران می توانند شکایت کنند

شریعتی وکیل کار و آشنا به مسائل قردادهای صنفی، در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه کار کارخانه ها اگر بدون توافق کارگران باشد مطلقاً تخلف و قابل رسیدگی در مراجع قانونی است، گفت: هرگز هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگری را مجبور کند که جمعه سر کار حاضر شوند.

وی با بیان اینکه مرخصی به جای قطعی برق نیز کار غیرقانونی دیگری است که به ظلم کارگران منجر خواهد شد، تاکید کرد: طبق نص صریح قانون کارگران می توانند با ادله به دستگاه های قضایی مراجعه و مستقیماً این امر را پیگیری کنند حتی اگر از اخراج و برخورد می ترسند می توانند از دستگاه قضایی درخواست کنند که پرونده را بدون نام رسیدگی کند و مطمئن باشند که با کارفرما برخورد جدی خواهد شد.

«قطعی برق» کارخانه‌ها را از انصاف خارج کرد | زور جبر بر دوش کارگر!

همه چیز باید توافقی باشد

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه در وضعیت عادی و جاری قرارداد کاری را کارگران با کارفرمایان منعقد می کنند که متضمن شرایط کار اعم از ساعات کار، مرخصی‌ها و تعطیلات است، گفت: برخی شرایط خارج از اراده طرفین امکان اجرای این قرارداد را متوقف می کند مثلا اختلالاتی که در فصل تابستان به دلیل قطعی برق و زمستان به دلیل قطعی گاز شاهدش هستیم.

علی نورانی با بیان اینکه قرارداد کار یک قرارداد لازم و توافقی است، یعنی طرفین در قبال همدیگر تعهداتی دارند که باید اجرا شود، بیان کرد: اگر فعالیت یک کارگاه متوقف شد امکان اجرای قرار داد نیز غیرممکن می شود قانون پیشنهاد می کند که در فصل هفتم مذاکراتی باید بین طرفین قرار داد صورت گیرد یا حتی نمایندگان قانونی آنها به جهت رفع مشکلات شغلی کارگران و رفع موانع تولید و ... صحبت و تصمیم گیری کنند.

سرپرست تعاون کار و رفاه اجتماعی سمنان: مرخصی به اعتبار قانون ۶۹ حقوق کار، توافقی است و تابع اراده یک طرفه کارفرما و یا کارگر نیست

وی با بیان اینکه این مذاکرات باید به اقدام در راستای تبیین شرایط جدید کار منجر شود، افزود: در خصوص ساعات کار، روزهای کار، مرخصی ها و ...می توان در این مذاکرات صحبت کرد ما این موضوع را به تشکل های کارگری استان به کرات متذکر شده ایم زیرا ظرفیت خوبی در فصل هفتم قانون کار وجود دارد تا مشکلات کارگران حل شود.

مذاکره بهتر از دعوا

سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه عمومی اجتماعی با بیان اینکه مرخصی به اعتبار قانون ۶۹ حقوق کار، توافقی است و تابع اراده یک طرفه کارفرما و یا کارگر نیست، تاکید کرد: استفاده از مرخصی کارگر در روزهایی که برق قطع می شود به واسطه اینکه یکطرفه از سوی کارفرما است و کارگر در آن رضایت ندارد غیر قانونی است و نباید صورت گیرد.

نورانی با بیان اینکه ما به کارگران سازش و مذاکره را در چنین مواردی توصیه و تاکید می کنیم اما واقعا اگر قصد پیگیری قانونی امور از سوی کارگران وجود دارد می توانند به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان مراجعه کنند، تاکید کرد: ما کارفرما را خواسته و از او توضیح می خواهیم در نهایت هم سعی می کنیم که با سازش موضوع را ختم کنیم.

وی درباره فراخواندن کارگران در روز جمعه به جای روز قطعی برق از سوی برخی کارخانه ها نیز بیان کرد: با توافق فقط می تواند روز دیگری به جای روز قطعی برق در نظر گرفته شود و کارفرما یکطرفه نمی تواند این موضوع را تکلیف کند تحت هر شرایطی ۴۰ درصد عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه به عنوان مزد بیشتر، به کارگران تعلق خواهد گرفت در واقع اگر جمعه کارگران بر سر کار حاضر شوند باید حقوق بیشتری بگیرند اگر کارفرمایی تخطی کرد می توان این امر را پیگیری کرد.

کد خبر: ۲۹۹٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha