۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
احتمال ابقا فرزین با معرفی همتی در لیست وزرای پیشنهادی، قوت گرفت!
بررسی «بازار» از چگونگی انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی

احتمال ابقا فرزین با معرفی همتی در لیست وزرای پیشنهادی، قوت گرفت!

پس از رونمایی پزشکیان از معاونین و وزرای اقتصادی خود چون معرفی دکتر همتی برای سکانداری وزارت اقتصاد، گمانه زنی ها برای ماندن احتمالی دکتر فرزین بر مسند بانک مرکزی قوت گرفته است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ازآنجایی که شعار دولت چهاردهم وفاق ملی برای آبادانی ایران اسلامی است و دکتر مسعود پزشکیان در اظهارات انتخاباتی خود بارها تاکید داشتند، کابینه ای تشکیل می دهد که افراد توانمند و با تجربه بدور از هر حزب و جناحی در آن جای می گیرند اما اکنون مشخص شده است که هر چند وزرای پیشنهادی وی اغلب اصلاحاتی هستند ولی بعضا دیده می شود که وی راضی به ماندن برخی افراد کاربلد و حرفه ای در حوزه کاری خود که به خوبی مسئولیت پذیر بوده اند و از کارنامه موفق و مثبتی برخوردارند می باشد.

رویکردی که خواسته دکتر پزشکیان بوده ولی آنگونه که معلوم است برخی از نزدیکان وی در انتخاب و چیدمان مدیران طراز اول به خوبی نقش دارند و در این زمینه تاثیر گذار هستند. البته با انتخاب دکتر حمید پور محمدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئبس جمهور مشخص کرد که در انتخاب مسئولان برای مسئولیت پذیری پست های کلیدی بر تجربه، تخصص و کارآمدی مدیران توجه دارد و خیلی خود را درگیر مسائل حزبی و جناحی نمی کند بلکه معتقد است با شایسته سالاری و انتخاب مدیران اصلح کاربلد برای آبادانی ایران اسلامی بکوشد.

اکنون نوبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده تا تکلیف کابینه پیشنهادی دولت جدید را مشخص نمایند، البته با مشخص شدن همتی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد، طبق گفته برخی کارشناسان گمانه زنی ها برای ابقای فرزین در سمت ریاست کلی بانک مرکزی دولت جدید وجود دارد

آیا فرزین در بانک مرکزی می ماند؟

حال که مسافران قطار دولت سیزدهم در حال پیاده شدن هستند و خیلی ها برای ورود به قطار دولت چهاردهم رزو شده اند و یا بلیت گرفته اما بلیت آنها هنوز مهر تائید نهایی نخورده است، حال شمارش معکوس برای مشخص شدن آنها در کابینه‌ی دولت چهاردهم آغاز شده است. و اکنون نوبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده تا تکلیف کابینه پیشنهادی دولت جدید را مشخص نمایند. البته با مشخص شدن دکتر عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد، طبق گفته برخی کارشناسان گمانه زنی ها برای ابقای فرزین در سمت ریاست کلی بانک مرکزی دولت جدید وجود دارد. چرا که آنگونه که کارشناسان و خبرگان اقتصادی می گویند؛ بعید است گزینه حرفه ای دیگری غیر از دکتر محمد رضا فرزین برای تصدی گری بانک مرکزی با توجه به عملکرد مثبت وی طی ۲ سال فعالیت در ساختمان معرف میرداماد مد نظر باشد، مگر اینکه خود فرزین نخواهد ادامه همکاری را در این عرصه داشته باشد.

این در حالی است که خیلی ها فکر می کردند با روی کار آمدن دولت چهاردهم دکتر عبدالناصر همتی چون سابقه ریاست کلی بانک مرکزی و بیمه مرکزی همچنین مدیرعاملی بانک ملی را در کارنامه خود دارد، به احتمال زیاد وی در دولت جدید در سمت رئیس کلی بانک مرکزی جای خواهد گرفت ولی اکنون که نام او در لیست وزرای پیشنهادی برای رفتن به وزارت اقتصاد مطرح است، بنابراین معلوم می شود که رئیس جمهور سعی دارد فرد دیگری غیر از همتی را مدیر و سیاست گذار نخست پولی و بانکی کشور در ساختمان میرداماد را انتخاب کند. انتخاب فردی که بی تردید باید سبقه کاری و عملکرد مطلوب و مثبتی را داشته باشد.

فردی باید فرمان بانک مرکزی را در دست گیرد که دست فرمان خوبی داشته باشد چرا که اکنون مشکلات نظیر رشد نرخ تورم، بهره بانکی و نوسان نرخ ارز در کشور بالاست و این مسائل و موضوعات مهم نیازمند اصلاحات جدی در مسیر درست و اصولی است

فرمان بانک مرکزی باید در دست مدیری قوی باشد

مهدی دارابی، اقتصاددان و کارشناس ارزی، پولی و بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به چگونگی انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی در دولت چهاردهم و شاخصه های مدیریتیی و کارآمدی که وی باید داشته باشد تا اقتصاد کشور، بازار پول و ارز در مسیر رونق سامان گیرند، گفت: وضعیت اقتصاد کشور به دلیل مسائل متعدد شرایط مطلوبی ندارد، به نظر می رسد فردی باید فرمان بانک مرکزی را در دست گیرد که دست فرمان خوبی داشته باشد چرا که اکنون مشکلات نظیر رشد نرخ تورم، بهره بانکی و نوسان نرخ ارز در کشور بالاست و این مسائل و موضوعات مهم نیازمند اصلاحات جدی در مسیر درست و اصولی است.

وی با بیان اینکه هر چند در طول سالهای اخیر اقداماتی برای اصلاح و ساماندهی نظام بانکی و مدیریت بازار ارز شده است اما آنگونه که پیداست این اقدامات معمولا در راستای ثبت نرخ ارز در بازار بوده که در چنین شرایطی همچنان شاهد رشد آن نیز بوده ایم، از طرفی با ساماندهی وضعیت نظام بانکی هم اکنون برخی بانکهای ناتراز و ناسالم همچنان فعالیت می کنند به طوری که حجم عملیات بانکی بانکهای ناسالم بالاست و ادامه فعالیت آنها بی تردید ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور می زنند. با این وجود بایستی یک اقدام جدی در این بخش انجام شود. علاوه بر این موضوع وجود ارز چند نرخی نیز آزار دهنده است زیرا تفاوت نرخ ها در بازار ارز بشدت آسیب زاست و چند نرخی بودن آن علاوه بر تبعات منفی چون کسری تجاری و ... منجر به ایجاد رانت و کاهش انگیزه فعالان اقتصادی و بازرگانی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در دور جدید بایستی با درایت اصلاحات ارزی را در بازار ایجاد کرده و با حرکت در مسیر یکسان سازی نرخ ارز تلاش نماید یک نرخ رسمی را در بازار ایجاد کند تا رانت و فسادو مشکلات مربوطه ارزی از این بازار رخت بربندند

بازار ارز نیازمند اصلاح، توجه به تک نرخی شدن ارز

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی در دور جدید بایستی با درایت اصلاحات ارزی را در بازار ایجاد کرده و با حرکت در مسیر یکسان سازی نرخ ارز تلاش نماید یک نرخ رسمی را در بازار ایجاد کند تا رانت و فسادو مشکلات مربوطه ارزی از این بازار رخت بربندند. در حوزه سیاست های پولی، کنترل نوسانات سیاستی بوده که البته موفق پیش رفته است هر چند آثار منفی را نیز داشته است در چنین شرایطی برای ساماندهی بازار ارز سیاست ها باید به گونه ای اعمال شود که چون گذشته هر از چند وقت شاهد به هم ریختگی بازار و بالا و پایین شدن قیمتها نباشیم.

دارابی خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست های پولی اصلاح کلان از سال ۹۹ شروع شد این روند بایستی ادامه یابد، به طور مثال انجام عملیات بازار باز هم اکنون در حدی نیست که اثر گذاری چندان و ابزار مناسبی در اقتصاد داشته باشد در چنین شرایطی بایستی اصلاح ساختاری در این زمینه رخ دهد و برنامه ریزی ها، تصمیم گیریها همچنین اجرای سیاست ها خرد و کلان با حفظ جوانب لازم و توجه به تبعات آن به خوبی مد نظر قرار گرفته شود.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ رئیس جمهور پس معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برای تشکیل کابینه همچنین انتخاب معاونان و مشاوران بایستی در انتخاب پست های حساس و کلیدی توجه جدی داشته باشد. پست های و جایگاههایی که به نفع اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم، تحرک بخشی تولید، رشد اقتصادی و ترقی حوزه کسب و کار و تجارت و بازرگانی منجر شود، در این میان حساسیت در انتخاب افراد اصلح، کاربلد و متخصص بایستی بسیار بالا باشد و در گزیش ها فردی انتخاب شود که کارنامه موفقی در زمان مسئولیت خود داشته و از توان بالای مدیریتی برخوردار باشد.

کد خبر: ۲۹۹٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha