۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
اصلاح قیمت جهانی طلا در آستانه برگزاری جلسه فدرال رزرو و حمله احتمالی ایران به اسرائیل!
دو عامل تعیین کننده قیمت طلا در ۲۴ مرداد

اصلاح قیمت جهانی طلا در آستانه برگزاری جلسه فدرال رزرو و حمله احتمالی ایران به اسرائیل!

قیمت طلا در آستانه برگزاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا دچار اصلاح شده و این در حالیست که حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل می تواند وضعیت را تغییر دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش تردیدها در خصوص آغاز کاهش نرخ بهره بانکی ایالات متحده از ماه سپتامبر، بازار طلا صبح روز سه شنبه دچار ریزش نسبی شده و برای کوتاه مدت در فاز خرسی فرو رفته است. میزان پیچیدگی تحلیل بازارهای مالی طی روزهای اخیر منجر به سردرگمی آنها شده است. به ویژه در بخش فاکتورهای فاندامنتال، شاهد بروز عوامل متناقض با یکدیگر به ویژه برای بازار طلا هستیم که می تواند روی قیمت این فلز گرانبها تاثیرگذار باشد.

اصلاح قیمت جهانی طلا در آستانه برگزاری جلسه فدرال رزرو و حمله احتمالی ایران به اسرائیل!

انتشار آمار جدید تورم آمریکا در روز چهارشنبه

کمیته بازار آزاد فدرال قرار است جدیدترین آمار مربوط به نرخ بهره بانکی را چهارشنبه این هفته منتشر نماید. اگرچه انتشار این آمار، امری متداول محسوب شده و هر ماه انجام می شود، اما این آمار برای ماه فعلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طی روزهای گذشته، اخبار ضد و نقیضی از فدرال رزرو و اعضای آن منتشر می شود که نشانگر ایجاد دودستگی در میان روسای فدرال رزرو ایالت مختلف آمریکا در خصوص زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی است. با اینکه بازارهای مالی از ماه ژوئن خود را برای آغاز کاهش نرخ بهره از ماه سپتامبر آماده کرده اند، اما هنوز برخی از مقام های فدرال رزرو مانند رئیس فدرال رزرو تگزاس از مخالفت با اجرای این طرح برای ماه آینده میلادی سخن گفته اند. مشخصا، مخالفین این طرح معتقدند که با توجه به عدمک کاهش نرخ بهره بانکی به زیر ۲ درصد، احتمال بازگشت موج جدید از تورم در صورت کاهش نرخ بهره بانکی وجود داشته که می تواند ضربه مهلکی به اقتصاد این کشور وارد نماید.

آمار تورم این ماه که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند تکلیف اعضای فدرال رزرو در خصوص اتخاذ تصمیم نهایی بر سر زمان کاهش نرخ بهره بانکی را مشخص نماید.

از سوی دیگر، موافقین طرح کاهش نرخ بهره معتقدند که قرار گرفتن نرخ بهره بانکی در محدوده بالای ۵ درصد منجر به کاهش جذابیت بازارهای مالی به ویژه در بخش بورس و سهام شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاران شده و آنها ترجیح می هند پول های نقد خود را به جای درگیری ساختن بازار پر ریسک این روزها، به سمت بانک ها روانه ساخته و علاوه بر تضمین اصل سرمایه، سود ماهانه خود را نیز دریافت نمایند. چنین رویکردی نهایتا منجر به کاهش توان تولید و کشش بازار برای محصولات شرکت های آمریکایی و در نتیجه قرار گرفتن در معرض فرو رفتن به رکود سنگین شده است. از سوی دیگر، آمار مربوط به شاخص بیکاری نیز برای نخستین بار طی ماه های گذشته، برای ماه گذشته بالای ۴ درصد بوده و به نظر می رسد ادامه موج تعدیل نیروی کار شرکت های بزرگ آمریکایی طی ماه های آنیده تشدید شود.

از آنجاکه طلا به شکل سنتی در کشاکش تنش های ژئوپولیتیک به مهمترین و بهترین ابزار سرمایه گذاری در سراسر جهان تبدیل می شود، هرگونه اقدام احتمالی ایران علیه مواضع تل آویو می تواند منجر به ایجاد شوک به بازارهای مالی به ویژه طلا شده و در نتیجه، قیمت طلا را تا سطح قابل توجهی افزایش دهد.

نهایتا باید به این نکته اشاره کرد که آمار تورم این ماه که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند تکلیف اعضای فدرال رزرو در خصوص اتخاذ تصمیم نهایی بر سر زمان کاهش نرخ بهره بانکی را مشخص نماید. لذا، به سرمایه گذاران بازارهای مختلف مالی به ویژه طلا و ارزهای دیجیتال اکیدا توصیه می شود اخبار مربوط به شاخص تورم آمریکا را حتما پیش از گشودن هر گونه موقعیت معاملاتی رصد نمایند. در صورتیکه آمار بالاتر از حد انتظار فدرال رزرو باشد، می توان گفت که کاهش نرخ بهره بانکی در ماه سپتامبر منتفی بوده که این امر می تواند علاوه بر افزایش شاخص دلار، منجر به ریزش های بیشتر و جدی در بازار طلا شود. اما بر عکس، در صورتیکه آمار تورم از نظر جروم پاول رئیس فدرال رزرو و سایر اعضای کمیته بازار آزاد فدرال مورد قبول باشد، احتمال کاهش نرخ بهره بانکی از ماه آینده میلادی زیاد بوده که می تواند به سود طلا باشد.

احتمال حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل

نکته دیگری که می تواند روی قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیر چشمگیری بر جای بگذارد، مساله حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل و در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه در تهران است که به گفته منابع اطلاعاتی غرب و رژیم صهیونیستی می تواند ظرف امشب یا فردا رخ دهد. هرچند، برآوردهای سرویسهای اطلاعاتی غربی در خصوص زمان دقیق حماه ایران به سرزمین های اشغالی تاکنون درست از آب در نیامده و هنوز شاهد هیچ گونه حمله مستقیم ایران نبوده ایم، اما به هر حال، فعالان بازار باید حتما این فاکتور را نیز جدی بگیرند.

از آنجاکه طلا به شکل سنتی در کشاکش تنش های ژئوپولیتیک به مهمترین و بهترین ابزار سرمایه گذاری در سراسر جهان تبدیل می شود، هرگونه اقدام احتمالی ایران علیه مواضع تل آویو می تواند منجر به ایجاد شوک به بازارهای مالی به ویژه طلا شده و در نتیجه، قیمت طلا را تا سطح قابل توجهی افزایش دهد. لذا، توصیه اکید ما به سرمایه گذاران بازار طلا این است که حتما ظرف امشب و فردا حتما اخبار مربوط به تنش های خاورمیانه را رصد نمایند.

کد خبر: ۲۹۹٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha