۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
۱۳ هزار پرونده قضایی در حوزه مسکن کشور| ۴۰ درصد گردش مالی در صنعت ساختمان
نایب رئیس اتاق تعاون در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

۱۳ هزار پرونده قضایی در حوزه مسکن کشور| ۴۰ درصد گردش مالی در صنعت ساختمان

مطیع جهانی، نایب رئیس اتاق تعاون کشور با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد گردش مالی کشور در صنعت ساختمان است گفت: بیش از ۴ هزار تعاونی مسکن فعال داریم و ۱۳ هزار پرونده قضایی در حوزه مسکن کشور تشکیل شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی مطیع جهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت ساختمان به لحاظ دارا بودن جایگاه ویژه در صنعت کشور و محرک اقتصادی می تواند نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا کند گفت: در حوزه ارتقای برگزاری نمایشگاه ساختمان بحث های زیادی مطرح است به طوریکه در صنعت نمایشگاهی امروز جایگاه نمایشگاه ها می تواند در بسیاری از مسائل به جامعه و اقتصاد کشور کمک کند.

او ادامه داد: اهمیت صنعت نمایشگاهی هنوز برای بسیاری از دولتمردان جا نیافتاده است و تصمیمات احساسی که ناشی از سوء مدیریت برخی از مدیران است موجب خلل در برگزاری نمایشگاه ها می شود. امروز بر اساس آخرین آمارهای رسمی نرخ تورم نقطه به نقطه در تیر ماه در حوزه مسکن به ۴۱.۲ درصد رسیده است. بنابراین بالاترین نرخ تورم در حوزه مسکن را شاهد هستیم.

مطیع جهانی با اشاره به اینکه در شامخ ارائه شده از سوی اتاق تعاون عدد ۴۵ دیده می شود که نسبت به سایر حوزه های صنفی دچار یک مشکلاتی است ادامه داد: همه اذعان دارند که هنوز برخی از تصمیمات لحظه ای که در مسیر تولیدکنندگان رخ می دهد مشکلاتی برای تولید ایجاد می شود. مشکل تامین نقدینگی این روزها از اصلی ترین مشکلات صنعت ساختمان است و بی ثباتی قیمت ها و ارز نیز بسیار تاثیرگذار شده است.

نایب رئیس اتاق تعاون کشور اضافه کرد: امروز ۴۰ درصد گردش مالی در صنعت ساختمان انجام می شود. پس مقوله مسکن و صنعت ساختمان نشان می دهد که بسیار حائز اهمیت است و می تواند بر روند تولید در کشور کمک حال باشد. برای تایید این ادعا می توان اینطور عنوان کرد که بالاترین رقم اشتغال به بخش تولیدکنندگان مسکن، مهندسان و کارگران فصلی در صنعت ساختمان باز می گردد. چرخه صنعت ساختمان به هم متصل است.

مطیع جهانی گفت: ۱۹ دوره از ۲۴ دوره برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان توسط اتاق تعاون برگزار شده است، بنابراین هدف اتاق تعاون بالا بردن ارتقای کیفی و کمی نمایشگاه صنعت ساختمان است. امسال ۱۰۰ هزار متر مربع فضای مفید و غیر مفید برای نمایشگاه صنعت ساختمان در نظر گرفته شده است و حدود ۶۷۰ شرکت کننده داخلی و خارجی در این نمایشگاه که از ۸ تا ۱۱ شهریور ماه امسال برگزار می شود حضور خواهند داشت.

نایب رئیس اتاق تعاون کشور با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به اتاق تعاون سپرده شد. این قرارداد میان اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی به امضاء رسید. تاکنون روند ساخت این واحدهای مسکونی روند خوبی بوده است به طوریکه ساخت ۴۳ هزار واحد مسکونی سال گذشته آغاز شده بود تحویل داده شده است. امید است این تعداد واحد مسکونی مورد قرارداد تا ۴ سال آینده به اتمام برسد.

ماهیت تشکیل برخی از تعاونی های مسکن بر اساس نیاز سازمان ها بوده است و ۴۰۰۰ تعاونی مسکن داریم که برخی از آنها بر اساس پروژه هایی که سازمان ها دارند تشکیل شده اند

مطیع جهانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید چه تعداد تعاونی مسکن در کشور در حال فعالیت هستند و آیا تعداد منحل شدن این تعاونی ها را استخراج کرده اید؟ گفت: ماهیت تشکیل برخی از تعاونی های مسکن بر اساس نیاز سازمان ها بوده است. به هر حال ۴۰۰۰ تعاونی مسکن داریم که برخی از آنها بر اساس پروژه هایی که سازمان ها دارند تشکیل شده اند و بعد از اتمام پروژه منحل می شوند.

در حال حاضر آماری که وجود دارد این است که ۲ میلیون واحد مسکونی مهر توسط تعاونی ها احداث شده اند

وی ادامه داد: برخی از شرکت های تعاونی هم هستند که هنوز فعالیت می کنند و در حال حاضر آماری که وجود دارد این است که ۲ میلیون واحد مسکونی مهر توسط تعاونی ها احداث شده اند.

او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از تعاونی های مسکن دارای مشکل بوده و واحدهای مسکونی را به هر دلیلی احداث و تحویل نکرده اند؟ اصلا آماری دارید که چه تعداد از تعاونی های مسکن دارای مشکل حقوقی هستند؟ گفت: ۱۳ هزار پرونده در حوزه مسکن در قوه قضاییه داریم که توسط مراکز داوری تشکیل شده اند.

اتفاقا اتاق تعاون اختلافی با وزارت راه و شهرسازی بر سر برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان ندارد و اختلاف اتاق تعاون با وزارت صمت است

مطیع جهانی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقد هستند که اتاق تعاون نباید برگزار کننده نمایشگاه صنعت ساختمان باشد و اختلاف بر سر چیست؟ گفت: اتفاقا اتاق تعاون اختلافی با وزارت راه و شهرسازی بر سر برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان ندارد و اختلاف اتاق تعاون با وزارت صمت است. وزارت صمت معتقد است که باید نمایشگاه صنعت ساختمان به شهر آفتاب منتقل شود اما زیرساخت های شهر آفتاب جوابگوی چنین نمایشگاهی نیست.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از ۸ تا ۱۱ شهریور ماه امسال در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان برگزار می شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha