۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
جبران ناترازی انرژی با تعاون بین کارآفرینان و مردم میسر است/ نیاز کشور به چرخه‌ تولید انرژی پایدار
مدیر عامل پیشگامان کویر:

جبران ناترازی انرژی با تعاون بین کارآفرینان و مردم میسر است/ نیاز کشور به چرخه‌ تولید انرژی پایدار

یزد- مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر گفت: اگر دولت در راستای تحقق شعار سال و مردمی‌سازی اقتصاد، چرخه انرژی را به بخش غیردولتی واگذار کند به یقین ناترازی‌های انرژی با سرعت بیشتری جبران می شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت پیشگامان استان یزد، محمدرضا رضایی نژاد گفت: با توجه به اینکه متوسط رشد مصرف برق کشور در سال گذشته ۸.۱ درصد و در شرایط اوج ۳ تا ۵ درصد بوده، امسال با ۲۰ درصد افزایش مصرف روبرو شدیم که معادل ۹ هزار مگاوات بوده است که این مهم باعث قطعی‌های پی ‌درپی برق و نارضایتی مردم و کارآفرینان در بخش صنایع شده است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم هزینه‌های نگهداری نیروگاه‌های دولتی در شرایط تحریم و نیز منابع انسانی مازاد موجب بهره‌وری پایین بوده است بنابراین دولت به تنهایی نمی‌تواند چرخه‌ تولید انرژی پایدار را برای کشور و مردم ایجاد کند. حال دولت می‌تواند با اعتماد به کارآفرینان متعهد و متخصص و مشارکت مردم، این تهدید را به فرصتی گرانبها تبدیل کند.

شرایط احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر برای صنایع

مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر اظهار کرد: طبق ابلاغیه‌ کمیسیون صرفه‌جویی انرژی، واحدهای صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات باید حداقل ۵ درصد تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف را طبق قانون از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند و مجازند نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در نقطه‌ای خارج از محل استقرار واحد صنعتی احداث کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین مصرف کننده صنعتی باید بخشی از مصرف خود را با تامین و یا از بورس انرژی در صورت عرضه بر اساس قیمت روز خریداری کند و علاوه بر آن هزینه‌ تجهیزات، شبکه و پست برق را نیز پرداخت کند. در صورت عدم رعایت موارد فوق، وزارتخانه‌های نیرو و نفت مجاز به قطع انرژی این مشترکین در مواقع اضطراری و نیز محاسبه انرژی مازاد مصرفی با بالاترین نرخ تابلوی برق سبز در بورس انرژی هستند.

ضرورت تعامل همگانی در حوزه انرژی

رضایی نژاد گفت: به عنوان پیشنهاد می‌توان با واگذاری بلوک نیروگاهی شرق کشور به بخش غیردولتی از طریق تاسیس شرکت تعاونی تامین نیاز سهامی-سرمایه‌گذار که در آن کارآفرینان به عنوان سهامدار عضو با حداقل ۵۱ درصد سرمایه به صورت نقد و غیر نقد در کنار نقدینگی‌های خرد مردمی با حداکثر ۴۹ درصد سرمایه‌ اسمی و قرض‌الحسنه به راحتی می‌توان اینگونه پروژه‌ها را با تعهد، تخصص و اعتبار کارآفرینان و با مشارکت مردمی به بهره‌وری رساند و نارضایتی موجود را کاهش داد.

وی اضافه کرد: با همکاری دولت برای واگذاری چرخه‌ انرژی به بخش غیردولتی و همچنین تعهد کارآفرینان به دولت از طریق انباشت سرمایه‌ای که دارند و با متمرکز شدن تجهیزات در موقعیتی ثابت و وحدت رویه کارآفرینان می‌توان یک چرخه‌ی تولید انرژی پایدار را برای کل کشور ایجاد کرد که در این شرایط کارخانجات و صنایع می‌توانند از تولید خودتامین مشترک منتفع کرده و مازاد انرژی تولیدی را برای مصارف مردمی و ایجاد آسایش و آرامش آنها استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر تاکید کرد: براساس سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و طبق آیه‌ شریفه‌ی و وتعاونوا عَلَی البِرّ والتَّقوی‌ «و همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید» تنها رمز موفقیت برای تبدیل تهدید به فرصت در راستای جهش تولید، تعاون و همکاری همگانی در این امر خیر است.

کد خبر: ۲۹۹٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha