۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
تولید باتری خودروهای برقی در چین کاهش می یابد| چالش های جدید خودروهای برقی در دنیا
بازار بررسی کرد؛

تولید باتری خودروهای برقی در چین کاهش می یابد| چالش های جدید خودروهای برقی در دنیا

بررسی های بازار نشان می دهد شرکت های تولیدکننده باتری برای پیشگیری از زیان ناشی از کاهش تقاضا باتری با یک دیگر ادغام شدند، بنابراین ساخت باتری خودروهای برقی در چین تا سال ۲۰۳۰ روند کاهشی خواهد داشت.

علی میرزایی؛ بازار: بررسی های رسانه «بازار» حاکی از آن است که طی هفت ماه گذشته سال میلادی جاری، ۱۹ پروژه گیگافاکتوری باتری در چین «لغو» یا به «تعویق» افتاده است. از همین رو سایر سازندگان باتری بزرگ و کوچک در کشور نامبرده نیز دچار چینین وضعیتی شدند؛ بررسی های «بازار» نشان می دهد که عمده این تغییرات به علت ادغام در تاسیسات تولید باتری خودرو در چین ایجاد شده است. وضعیت تولید باتری برای صنایع خودروسازی در چین با سه تغییر اساسی مواجه شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت؛

باتوجه به ادغام تولیدکنندگان باتری در چین، «بازار» پیش بینی می کند که ظرفیت ساخت باتری خودروهای برقی در چین تا سال ۲۰۳۰ روند کاهشی به خود بگیرد

باتری خودروخای برقی در مسیر چالش جدید

شرکت های تولیدکننده باتری برای پیشگیری از زیان ناشی از کاهش تقاضا باتری با یک دیگر ادغام شدند، بیشتر تاسیسات کوچک و بزرگ ساخت باتری در چین به یک مجموعه تبدیل شده است. زیرا کاهش قیمت توام با چالش بازده اقتصادی شرکت ها، تولیدکنندگان باتری این کشور را به سمت توسعه با ادغام سوق داده است. از همین رو «بازار» پیش بینی می کند که ظرفیت ساخت باتری خودروهای برقی در چین تا سال ۲۰۳۰ روند کاهشی به خود بگیرد. علیرغم وجود رشد دو رقمی سابق در چین، بررسی های این رسانه نشان می دهد که نرخ رشد ساخت باتری در اروپا و آمریکا شمالی نیز به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

تولید باتری خودروهای برقی در چین کاهش می یابد| چالش های جدید خودروهای برقی در دنیا

بازار باتری خودروهای برقی چین به عنوان بزرگترین بازار معامله باتری دنیا شناخته می شود، این بازار متشکل از ۵۰ گروه سازنده بزرگ باتری است. این ۵۰ شرکت بزرگ در چین رقابت تنگاتنگی جهت پیشرفت تکنولوژی باتری با یک دیگر دارند، از همین رو متحدالمنافع با قوانین سختگیرانه دولت چین مبارزه می کنند. البته پارامترهای اقتصادی چین بیانگر آن است که تا پایان سال میلادی جاری از تعداد شرکت های مذکور کشور نامبرده، تعداد اندکی باقی بماند. چرا که استراتژی ادغام بسیاری از شرکت های تولید باتری را از چرخه تولید با برند خودشان خارج خواهد کرد.

از همین رو شرکت مشاوره «ای وود مکنزی» در مورد صنعت باتری چین اعلام کرده است؛ فصلی نو و رقابت جدید برای توسعه نوآوری و تکنولوژی در چین شکل گرفته که بزودی می تواند منجربه تغییرات گسترده در صنایع خودروهای برقی شود. علاوه براین دولت چین سعی دارد با وضع مقررات جدید برای رسیدگی به ظرفیت مازاد باتری، چند پروژه بزرگ داخلی و بین المللی این کشور را به شکل دستوری متوقف کند.

صنعت باتری نیز مانند سایر صنایع زنجیره تولید دارد که شامل؛ تامین کنندگان مواداولیه (لیتیوم)، تولیدکنندگان آند و کاتد، تولیدکنندگان باتری می شود. این زنجیره در سال میلادی جاری کاهش سود قابل توجهی را تجربه کردند که منوط به رکود بازار است. رکود بازار مهم باتری خودروهای برقی ناشی از افزایش بی حد تقاضا و پاسخ به آن در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ نسبت داده می شود، اما با کاهش قیمت باتری و افت تقاضا در سال میلادی جاری، سودای باتری سازان چین افت یافت.

تولید باتری خودروهای برقی در چین کاهش می یابد| چالش های جدید خودروهای برقی در دنیا

با کاهش تقاضا فروش خودروهای تمام برقی، توجیه اقتصادی تاسیس کارخانه و فروش این خودروها دشوار تر از گذشته شده است

فروش خودروهای برقی سخت تر شد

پیشتر به یکی از تغییرات مهم ساخت خودرو برقی در چین اشاره کردیم، اما مورد دوم تغییر بازار خودروهای برقی افت فروش این محصولات در چین و بازارهای جهانی است. با کاهش تقاضا فروش خودروهای تمام برقی، توجیه اقتصادی تاسیس کارخانه و فروش این خودروها دشوار تر از گذشته شده است. تغییر سریع فناوری باتری و پیشرفت های قابل توجه خودروهای برقی، منجربه حس عدم اطمینان برای جایگزینی این محصولات با خودروهای سوخت فسیلی شده است.

تولید باتری خودروهای برقی در چین کاهش می یابد| چالش های جدید خودروهای برقی در دنیا

علیرغم تنش های اقتصادی شرق و غرب، افت تقاضا خودروهای برقی و کاهش تولید باتری، روند فروش خودروهای الکتریکی همچنان در دنیا مثبت است

جنگ شرق و غرب بالا گرفت

تنش های ژئوپلیتیک میان شرق و غرب به علت سرمایه گذاری های هنگفت در تولید خودروهای برقی سبب تردید در تولید این محصولات شده است. علیرغم تنش های اقتصادی شرق و غرب، افت تقاضا خودروهای برقی و کاهش تولید باتری، روند فروش خودروهای الکتریکی همچنان در دنیا مثبت است. این درحالی است که گسترش و توسعه خودروهای برقی در دنیا مانند چین نبوده و حتی سرمایه گذاری یا ایجاد زیرساخت برای تولید و مصرف این محصولات پر از چالش است.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha