۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
صنایع کوچک موتور محرک اقتصاد آذربایجان شرقی
یادداشت؛

صنایع کوچک موتور محرک اقتصاد آذربایجان شرقی

تبریز- صنایع کوچک موتور محرک اقتصاد آذربایجان شرقی است، این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: ۲۱مرداد به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است. اهمیت این صنایع در توسعه اقتصادی، کاهش فقر در جامعه و تقویت کارآفرینی و کسب و کارهای خرد بر کسی پوشیده نیست. صنایع کوچک و حتی مشاغل خانگی با ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان جویای کار و زنان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا می کنند.

واقعیت این است که اگر به صنایع کوچک به عنوان موتور محرک توسعه پایدار توجه و توسط دولت حمایت شود می تواند به یکی از عوامل رشد اقتصادی، رونق تولید و افزایش صادرات به شمار آید. استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه صنایع کوچک به منظور پرهیز از آزمون و خطا نکته مهمی است که رعایت آن توسط دولت مور خواهد بود.

در حال حاضر صنایع کوچک با چالش های متعددی مواجه اند.دسترسی محدود به منابع مالی، کمبود نقدینگی،رقابت در بازار، هزینه بالای انرژی، بی ثباتی اقتصادی، نوسانات ارزی،تورم و رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، کمبود مواد اولیه و افزایش هزینه های تولید از جمله مشکلاتی هستند که بنگاه های اقتصادی کوچک را در مقایسه با واحدهای تولیدی بزرگ به مراتب آسیب پذیر کرده است.

از طرف دیگر قوانین بانکی و مالی و نیز مجوزها در کشورمان بر اساس ویژگی های صنایع بزرگ تدوین شده است و قوانین موجود پاسخگوی نیازهای آنها و حل مشکلات صنایع کوچک نیست. هزاران نفر از طریق اشتغال در این واحدها امرار و معاش می کنند. رونق، رکود و یا تعطیلی این واحدها زندگی کارگران واحدهای صنعتی کوچک را تحت الشعاع قرار می دهد.

آذربایجان شرقی چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می شود. بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک در استان فعال هستند به طوری که طبق گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رتبه سوم کشوری را در این زمینه دارد و ده ها هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند. اگر فرض کنیم به ازای هر کارگاه تولیدی به طور متوسط سه نفر مشغول به کار هستند در صورت گسترش و حمایت از این صنایع می توان برای هزاران جوان تحصیل کرده بیکار اشتغالزایی کرد.

۸ درصد صنایع کوچک کشورمان در سطح استان مستقر هستند.صنایعی مثل چرم، نساجی، صنایع غذایی، شیمیایی و محصولات پلاستیکی از جمله صنایع کوچک مستقر در استان و تبریز هستند که زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرده اند و از طرف دیگر به توسعه اقتصادی و رونق تولید کمک شایانی نموده اند.امید است با حمایت بیشتر از این صنایع و حل مشکلات آنان، صنایع کوچک قدم های بزرگی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی آذربایجان شرقی بردارند.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha