۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
آیا ریزش سنگین سال ۲۰۲۱ تکرار خواهد شد؟
تحلیل بازار رمزارزها؛

آیا ریزش سنگین سال ۲۰۲۱ تکرار خواهد شد؟

غلیرغم افزایش قیمت مجدد بیت کوین طی روزهای گذشته، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ریزش سنگین برای بازار ارزهای دیجیتال در راه بوده و سرمایه گذاران باید مراقب حفظ دارایی خود باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت ارزهای دیجیتال در بازار پس از یک ریزش سنگین و محسوس، بار دیگر طی روزهای گذشته در حال افزایش بوده است. در حالیکه ترس از فرو رفتن اقتصاد جهانی به باتلاق رکود، افزایش تنش ها در خاورمیانه و آخرین وضعیت اقتصاد ژاپن و ین به عنوان ارز ملی این کشور از جمله مهمترین عوامل ریزش بازار ارزهای دیجیتال برای هفته گذشته به حساب می آمدند، بسیاری از تحلیلگران همچنان نسبت به آینده بازار طی روزهای آتی نگران بوده و معتقدند که ریزش های سنگین تر در راه است. اما در سوی دیگر، برخی از تحلیلگران معتقدند که ریزش هفته گذشته تنها یک تله خرسی طراحی شده از سوی نهنگ ها برای جمع آوری ارزهای بزرگ بازار با کف قیمت بوده و اکنون به پایان رسیده و هنوز افزایش قیمت ها در اثر کندتر شدن استخراج بیت کوین کافی نیست و اهداف قیمتی یالاتری را پیش بینی می کنند.

اما برای متعاملین و فعالان بازار رمزارزها، روند بازار بسیار حائز اهمیت بوده و باید به این نکته نیز توجه داشت که در شرایط فعلی بازارهای مالی که با ریسک قابل توجهی نیز همراه هستند، حفظ سرمایه تریدرها در اولویت نخست قرار داشته و کسب سود در جایگاه دوم برآوردهای آنها قرار دارد. لذا، برای گشودن هر نوع معامله خرید یا فروش با ریسک کمتر، بهتر است فاکتورهای مهم برای تحلیل تکنیکال بازار را در نظر گرفت و سپس وارد موقعیت های معاملاتی خود شود. اما سوال اینجاست که برای سنجش کم ریسک تر وضعیت بازار اساسا چه فاکتورها و شاخص هایی باید مورد بررسی قرار گیرند؟

اندیکاتورMVRV و درک ارزش واقعی بیت کوین

اندیکاتور MVRV یا Market Value/Realized Value، به معنای نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی ارز است. همچنین می توان گفت شاخص MVRV، نسخه تخصصی تر NVT Ratio است. این اندیکاتور در سال ۲۰۱۸ توسط دیوید پوئل و مراد محموداف براساس داده های بلاک چین بیت کوین ابداع شده است و تا امروز یکی از شاخص های مهم بازار ارزها محسوب می شود. این شاخص درواقع معیار مقایسه ارزش واقعی و مارکت کپ است. در حال حاضر، این شاخص به محدوده زیر MA۳۶۵ روزه نفوذ کرده که نشانگر احتمال ادامه روند ریزشی بازار است. برای درک اهمیت این شاخص، بهتر است بدانیم که پیش از شکل گیری ریزش های سنگین بازار در می ۲۰۲۱، وضعیتی مشابه برای اندیکاتور MVRV رخ داده بود.

آیا ریزش سنگین سال ۲۰۲۱ تکرار خواهد شد؟

در جریان ریزش بزرگ سال ۲۰۲۱، بیت کوین ظرف مدت کوتاهی بیش از ۳۲ درصد ارزش خود را از دست داده و سرمایه گذاران در جریان این ریزش، بیش از ۱.۳۸ میلیارد دلار از دارایی خود را از دست دادند. اتفاقا بر اساس داده های «گسلنود»، عمده ضرر وارد شده این ریزش بازار متوجه سرمایه گذاران کوتاه مدتی بوده که بیت کوین را با قیمتی بالا خریداری کرده بودند. سودهای باز بیت کوین و اتریوم نیز با رسیدن قیمت بیت کوین به کف سه ساله خود، از دست رفته و اکثر موقعیت های لانگ به موقعیت های شورت با ضررهای سنگین تبدیل شد. اکنون نیز شرایط نمودارها و شاخص ها شباهت زیادی به وقایع سال ۲۰۲۱ پیدا کرده که همین امر می تواند به منزله تهدیدی بزرگ علیه سرمایه گذاران بازار رمزارزها به ویژه سرمایه گذاران کوتاه مدت تبدیل شود.

آیا ریزش سنگین سال ۲۰۲۱ تکرار خواهد شد؟

از سوی دیگر، میزان تقاضا برای استیبل کوین های موجود بر روی شبکه اتریوم به بیشترین میزان از تاریخ ۵ آوریل رسیده که این موضوع نیز می تواند نگران کننده باشد.

میزان بیکاری برای ماه جولای در آمریکا به رقم ۴.۳ درصد افزایش یافته که این موضوع می تواند نشانگر آماده شدن اقتصاد آمریکا برای فرو رفتن در رکورد باشد.

داده های «کریپتو کوآنت» نشان می دهند که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار تتر از ماه آوریل تاکنون، از خزانه تتر به صرافی ها منتقل شده است. اما به این نکته نیز باید اشاره کرد که این افزایش تقاضا می تواند از سوی سرمایه گذاران بزرگ سازمانی و به منظور خرید بیت کوین در کف قیمت نیز انجام شده باشد.

آیا ریزش سنگین سال ۲۰۲۱ تکرار خواهد شد؟

اختلاف بر سر نرخ بهره بانکی در آمریکا

در خصوص مولفه های فاندامنتال نیز به نظر می رسد بازار دچار نوعی سردرگمی شده است. مهمترین مولفه تعیین کننده در تحلیل فاندامنتال قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، همچنان مساله نرخ بهره بانکی است که علیرغم افزایش امید سرمایه گذاران برای آغاز روند کاهشی آن از ماه سپتامبر، همچنان شاهد تناقض در سخنان اعضای فدرال رزرو هستیم. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در خصوص شاخص اشتغال، میزان بیکاری برای ماه جولای در آمریکا به رقم ۴.۳ درصد افزایش یافته که این موضوع می تواند نشانگر آماده شدن اقتصاد آمریکا برای فرو رفتن در رکورد باشد. همچنین دو شرکت بزرگ فعال در بازار کامپیوتر و تجهیزات مخابراتی آمریکا یعنی دل و سیسکو از برنامه خود برای تعلیق در مجموع ۱۶۵۰۰ نیروی کار خبر داده اند.

بدیهی است که تا زمان عدم کاهش نرخ تورم آمریکا به ۲ درصد، نمی توان نسبت به آغاز کاهش روند نرخ بهره بانکی امیدوار بود؛

مساله شاخص بیکاری به تنهایی می تواند به عنوان اهرم فشار علیه فدرال رزرو و نسریع کننده آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی ایفای نقش نماید. اما مشکل اینجاست که هنوز برخی از اعضای هیات مدیره فدرال رزرو نسبت به آغاز روند کاهش نرخ بهره اتفاقا نظر ندارند. به عنوان مثال، «جفری اشمید» رئیس فدرال رزرو ایالت کانزاس روز گذشته در گفتگو با شبکه CNBC اعلام کرد که اقتصاد آمریکا هنوز کاملا آماده کاهش نرخ بهره بانکی نبوده و نرخ فعلی تورم نیز همچنان بالای ۲ درصد قرار داشته که نشانگر عدم مهار کامل تورم در آمریکا است. بدیهی است که تا زمان عدم کاهش نرخ تورم آمریکا به ۲ درصد، نمی توان نسبت به آغاز کاهش روند نرخ بهره بانکی امیدوار بود؛ موضوعی که می تواند با توجه به نمودارها و شاخص های مورد بحث در باالا، منجر به ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال طی هقفته های آتی شود.

کد خبر: ۲۹۹٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha