۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
نوبرانه‌های «پردیس» رسید؛ «بُزخری» میوه‌ها توسط دلالان
تولید ۴.۵ هزار تُن میوه در شمال شرق تهران؛

نوبرانه‌های «پردیس» رسید؛ «بُزخری» میوه‌ها توسط دلالان

پردیس- فصل برداشت میوه‌های نوبرانه پردیس در حالی فرا رسیده است، که باغداران معتقدند، علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، عایدی آن‌ها از افزایش قیمت محصول چیزی نزدیک به صفر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان پردیس در شمال شرق تهران واقع‌شده و خاک و آب مناسبی برای زراعت دارد و قسمت‌های عظیمی از باغات و اراضی باغی این شهرستان به کشت میوه‌های نوبرانه و گران‌قیمتی مانند، گیلاس، آلبالو، زردآلو و ... اختصاص دارد، « سیب گلاب» پردیس نیز عطر خاصی دارد و کم‌تر کسی در تهران خواهید یافت، که با عطر این میوه بهشتی خاطره  نداشته باشد، اما سیب گلاب تنها محصول خوشمزه و نوبرانه این شهرستان شمال شرقی تهران نیست، بلکه میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار زیادی در باغات سرسبز و زیبای این شهرستان ییلاقی عمل می‌آید.

پردیس بخش عمده‌ای از محصولات مصرفی باغی تابستان استان تهران را تأمین می‌کند، اما قیمت خرید پایین میوه از باغداران به یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی آنان تبدیل‌شده است

باغداران معتقدند، این قیمت‌های خرید پایین، با هزینه‌های باغداری هم‌خوانی نداشته و سبب می‌شود، تا باغداری در این روزها برای بسیاری از فعالان در این بخش صرف اقتصادی نداشته باشد.

دلالان محصولات ما را « بُزخری» می‌کنند
یکی از باغداران پردیس بابیان این‌که در سال جاری محصولات بیشتری برداشت کرده‌ایم، به خبرنگار بازار گفت: خدا را برای این محصولاتی که به ما ارزانی داشت، شکر می‌کنم، امسال محصولمان خیلی عالی است، گوجه‌سبز، زردآلو، گیلاس، آلبالو، آلو، هلو و سیب گلاب گردو داریم و با استفاده از عملیات به زراعی، سیستم صحیح آبیاری و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تغذیه گیاهان توانستیم، عملکرد باغ را از ۱۲ تُن در سال گذشته به ۲۰ تُن در سال جاری برسانیم.

با خون‌دل فراوان و زحمت زیاد یک محصول را به عرصه می‌رسانیم، اما درنهایت مجبوریم باقیمت ناچیز به دلال بفروشیم

وی که خود را مهدی معرفی کرد، البته ازآنچه « بُزخری» محصولات باغی توسط دلالان می‌نامید، گلایه داشت و در تشریح این گلایه افزود: عدم‌حمایت کافی از کشاورزان سبب دلسردی آن‌ها شده است، تا جایی که بسیاری از این افراد از باغداری دست کشیده‌اند و برخی دیگر در پی یافتن راهی برای تغییر کاربری اراضی خود هستند.

این باغدار گفت: با خون‌دل فراوان و زحمت زیاد یک محصول را به عرصه می‌رسانیم، اما درنهایت مجبوریم باقیمت ناچیز به دلال بفروشیم و سودی که دلال‌ها از دسترنج یک‌ساله باغداران می‌برند، بیشتر از سودی است، نصیب باغدار می‌شود.

کسی برای تولیدکننده اهمیتی قائل نمی‌شود
یکی دیگر از باغداران پردیسی بابیان این‌که سود اصلی را دلال‌ها و واسطه‌ها می‌برند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: باید باغدار و تولیدکننده مطمئن باشد، که پس از تولید محصول وی با بهترین قیمت ممکن خریداری می‌شود، تا انگیزه و توان بیشتری برای باغداری داشته باشند، توان باغدار باید برای توسعه باغ، افزایش کمیت و کیفیت محصول و موارد ازاین‌دست صرف شود.

وی که قانبیلی نام داشت، گفت: اما در حال حاضر باغدار باید به بازار، مشکلات فروش، کسادی خریدوفروش و قیمت پایین محصول فکر کند و در کنار آن برداشت را نیز در نظر بگیرد، اما اگر ما حمایت‌شده و بدانیم، محصولمان به قیمت پایه خرید تضمینی می‌شود، بیش‌ازپیش تولید خواهیم کرد، اما متأسفانه کسی برای تولیدکننده اهمیتی قائل نمی‌شود.

افزایش قیمت ۳ الی ۴ برابری بین باغ و مغازه
باغدار دیگری نیز به خبرنگار بازار گفت: بارش‌های امسال سبب افزایش محصولات شده است و خدا را شکر، آفت‌های کم‌تری در باغ‌ها داشتیم، ولی در بحث قیمت فروش مشکل‌داریم، درحالی‌که قیمت همه‌چیز دو الی سه برابر شده است، اما قیمت فروش ما تغییری نکرده است، این یعنی باغدار باید خسارت دهد و دسترنج یک سال خود را باقیمت پایین عرضه کند.

درحالی‌که گیلاس درجه‌یک دانه‌درشت را از باغدار کیلویی ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان می‌خرند، همین محصول در بازار تجریش و دیگر بازارهای مشابه تهران زیر کیلویی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود

وی ادامه داد: اما جالب اینجا است، که همین میوه‌ها در بازار باقیمت‌های عجیب‌وغریب و نجومی به فروش می‌رسد و سهم باغداران از این افزایش قیمت تقریباً هیچ است و درحالی‌که گیلاس درجه‌یک دانه‌درشت را از باغدار کیلویی ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان می‌خرند، همین محصول در بازار تجریش و دیگر بازارهای مشابه تهران زیر کیلویی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان فروخته نمی‌شود.

این باغدار اضافه کرد: پایین بودن قیمت محصول، نبود مشتری و افزایش هزینه‌های تولید ازجمله مشکلات این بخش است و مسئولان می‌بایست، زمینه خرید تضمینی میوه را فراهم آورند، تا از روی اجبار حاصل دسترنج خود را به واسطه‌های سودجو نفروشیم.

۵۰۰ هکتار باغ میوه در پردیس وجود دارد
این گلایه‌ها در حالی مطرح می‌شود، که مدیر جهاد کشاورزی پردیس در مورد تولیدات باغی این شهرستان به خبرنگار بازار گفت: در این شهرستان ۵۰۰ هکتار باغ میوه وجود دارد و چند روزی است، برداشت نوبرانه های تابستان مانند آلو زرد، آلو شابلون، زردآلو، هلو، شلیل و سیب گلاب از این باغات آغاز شده است.

سید محمد قریشی افزود: در ۲۲۰ هکتار از باغات پردیس درختان میوه هسته‌دار وجود دارد و از اواسط تیرماه برداشت سیب گلاب نوبرانه آغاز شد، که در هر هکتار بالغ‌بر ۲۴ تُن سیب گلاب برداشت شد، که اواخر تیرماه نیز برداشت آلو شابلون و آلو زرد از باغات پردیس آغاز می‌شود.

وی گفت: سالانه چهار هزار و ۵۰۰ تُن میوه از باغات پردیس برداشت می‌شود، که دو هزار و ۹۰۰ تُن از این میوه‌ها هسته‌دار و دانه‌دار است.

امکان عرضه مستقیم در بازار فراهم شود
مدیر جهاد کشاورزی پردیس در مورد قیمت پایین خرید میوه از باغداران نیز گفت: محصولات باغی پردیس بیشتر تازه خوری می‌شود و حداکثر قابلیت نگهداری ۲۰ روزه در سردخانه را دارد و به همین دلیل می‌بایست، در بازار به فروش برسد و همین تعجیل در فروش این میوه‌ها در بازار سبب کاهش قیمت در فصل برداشت می‌شود.

قریشی اضافه کرد: این طبیعی است، که وقتی عرضه افزایش یابد، قیمت خرید کم شود، اما باید مقدماتی فراهم شود، تا امکان عرضه مستقیم باغدار در بازارهای روزانه و فصلی به مصرف‌کننده فراهم شود.

باغداری و برداشت محصولات باکیفیت و مرغوب در پردیس روندی صعودی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود، در سال‌های آینده شاهد خبرهای بهتری از باغات پردیس باشیم، اما قیمت پایین خرید میوه از باغداران، آن‌هم در فصل برداشت، قصه تلخی است، که هرساله تکرار می‌شود.

باید منتظر ماند و دید، تا کی این قصه تلخ و بی‌تدبیری مسئولان در حمایت از کشاورزان تداوم خواهد یافت.

کد خبر: ۲۹٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha