۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
اتباع غیر مجاز دلیل رشد اجاره بهای مسکن| نقش دلالان در افزایش قیمت
«بازار» گزارش می دهد

اتباع غیر مجاز دلیل رشد اجاره بهای مسکن| نقش دلالان در افزایش قیمت

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که دلالان مسکن تاثیر بسزایی در افزایش قیمت داشته اند و متاسفانه برای مقابله با آنان راه حلی اجرایی نشده و یک دلیل افزایش اجاره خانه ها در تابستان اتباع غیر مجاز هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش های غیر رسمی نشان می دهد که بازار اجاره مسکن در تیرماه امسال از سقف کاذب اجاره‌بها عبور کرده و میانگین ۴۳.۲ درصد را پشت سر گذاشت. اگر چه دولت مصوب کرده بود از تابستان امسال اجاره‌بها در قراردادها حداکثر ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد اما برخی از املاکی ها معتقد هستند که در تابستان امسال هنوز هم شاهد رشد نرخ اجاره بها بودیم.

قیمت دستوری نه تنها پاسخ نداده است بلکه کمبود فایل و عرضه مسکن در بازار موجب شده تا تقاضا از عرضه فاصله بیشتری گرفته و اجار بها بیش از پیش افزایش یابد

برخی از مشاوران املاک نیز معتقد هستند که قیمت دستوری نه تنها پاسخ نداده است بلکه کمبود فایل و عرضه مسکن در بازار موجب شده تا تقاضا از عرضه فاصله بیشتری گرفته و اجار بها بیش از پیش افزایش یابد.

فعالان بازار مسکن می گویند: ساز و کار بازار مسکن اما مانع توجه معاملات به نرخ دستوری شد. تورم تند اجاره مسکن به خاطر تورم عمومی بالا و جهش‌های پیشین قیمت مسکن است. از همین رو برای کاهش آن باید تکلیف این دو فاکتور روشن شود. با این حال به دلیل آنکه نرخ مصوب دولتی از روی تورم عمومی و به اندازه نصف آن در نظر گرفته شده با واقعیت بازار اجاره و تورم اجاره فاصله چشمگیر دارد و قابل پذیرش نیست.

شاهد نارضایتی گسترده مستاجران از وضعیت کنونی مسکن هستیم به طوری که از شنیدن احوالات این قشر مظلوم به روحیات ما خدشه وارد می شود

جهانبخش مالکی عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار با بیان اینکه موضوع مسکن در برهه کنونی تبدیل به یک موضوع مهم برای اقشار فرودست جامعه تبدیل شده است گفت: ما شاهد نارضایتی گسترده مستاجران از وضعیت کنونی مسکن هستیم به طوری که از شنیدن احوالات این قشر مظلوم به روحیات ما خدشه وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راه حلی جامع برای یکی از کلیدی ترین موضوعات رفاهی جامعه باشیم گفت: یکی از اصلی ترین راه حل هایی که تمام کارشناسان اقتصادی بر آن اتفاق نظر دارند تولید مسکن است.

مالکی افزود: اگر به اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ که مصادف بود با ماه مبارک رمضان رجوع کنیم خواهیم دید که مقام معظم رهبری بیاناتی فرمودند که حوزه مسکن از جمله حوزه های کارآفرین در کشور می باشد، تولید مسکن صنایع زیادی را به خدمت می گیرد و به کار می اندازد اما تا به همین امروز مسئولین مربوطه در اجرایی کردن منویات رهبری آنچنان که شایسته این ملت باشد عمل نکرده اند.

او با بیان اینکه این اظهارات حرف دل تمام مردم بود که همگی بر تولید مسکن اتفاق نظر داریم گفت: در زمان دولت شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی در حوزه مسکن دست به اقدامات بزرگی زده شد و اکنون امید من بیش از پیش می باشد که در دولت توانمند پزشکیان مبحث تولید مسکن با جدیت بیشتری نسبت به گذشته در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حال اگر نگاهی به اصل ۳ و اصل ۳۱ و اصل ۴۳ قانون اساسی نگاهی بیاندازیم موتجه خواهیم شد که مسئولان هر از گاهی به قانون اساسی مراجعه نمایند شاید هوشیارتر شوند. چرا که تمام محتوا مبنی بر این می باشد که هر شخصی در هر جایگاهی باید به مسکن دسترسی داشته باشد، این بدان معناست که حق مسکن و سرپناه از نیاز های اساسی بشریت از ابتدای زیست تا به همین امروز بوده و هست و خواهد بود که بسیار مدبرانه در قانون اساسی ما این موضوع به عنوان یک اصل برای حقوق ملت در نظر گرفته شده است.

از دیدگاه تمامی همکاران مشاور املاک در تمام مناطق تهران، حجم بسیار زیادی از گرانی مسکن مربوط به اجاره خانه ها توسط اتباع غیر مجاز است

مالکی تاکید کرد: باید سد راه مشکلات گرانی مسکن شویم که از دیدگاه تمامی همکارانم در تمام مناطق تهران، حجم بسیار زیادی از گرانی مسکن مربوط به اجاره خانه ها توسط اتباع غیر مجاز است، آنها چندین خانواده میشوند و یک خانه دربست را اجاره میکنند و مزاحمت های بیشماری برای ساکنین کوچه و همسایگان بوجود می آورند.

عضو اتحادیه مشاوران املاک افزود: اولین پیامد و بزرگترین پیامد حضور اتباع این می باشد که برای آحاد جامعه خانه کمیاب میشود البته امید است درایت بی مانند مجلس شورای اسلامی که قانون دیوارکشی بر مرزهای شرقی کشور و اخراج اتباع غیرمجاز را به تصویب رسانده و در دستگاه های ذی ربط در حال اجرایی شدن است بزودی نهایی و به اتمام برسد.

دلالان حوزه مسکن تاثیر بسزایی در افزایش قیمت ها داشته اند و هنوز متاسفانه برای مقابله با آنان راه حلی مناسب اجرایی نشده است

وی خاطر نشان کرد: موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد در خصوص بحث دلالان حوزه مسکن میباشد که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت ها داشته اند و هنوز متاسفانه برای مقابله با آنان راه حلی مناسب اجرایی نشده است. امید است یک بار برای همیشه معضل مسکن به پایان برسد. البته به معنای حقیقی به آینده مسکن در سال های پیش رو بسیار خوشبین هستیم و امید است مشاوران املاک یک بار برای همیشه نگاهی ملی به مسکن داشته باشیم و از نگاه های منفعت طلبانه شخصی پرهیز کنیم.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هموطن IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
      0 0
      جمع اوری اتباع و شناسایی دلالان تو دستور کار باشه.