۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
ماشین سازان در دام گرانی آهن آلات و فولاد؛ با ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنیم
بازار بررسی می کند؛

ماشین سازان در دام گرانی آهن آلات و فولاد؛ با ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کنیم

درحالیکه تولید ماشین آلات صنعتی در دنیا رو به رشد است ماشین سازان داخلی از گران تمام شدن تولید خبر میدهند و میگویند: اگر فولاد و اهن آلات ارزانتر به دست تولیدکننده برسد میتوان دستگاه را ارزانتر ساخت.

بازار؛ گروه صنعت: ماشین سازان کشور نیز مانند دیگر بخش های با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستند و بازار آنها نیز به نوعی مثل سابق نیست. این شرایط در حالی حادتر شده است که قیمت آهن آلات و فولاد نیز دائم در نوسان است اگرچه صنعت فولاد کشور نیز طی هفته های اخیر به دلیل قطعی برق و دیگر مشکلات کمتر از توان خود تولید دارد و آنها نیز مدعی هستند بازار خوبی ندارند، با این وجود ماشین سازان نسبت به نوسانات غیرمنطقی آهن الات و فولاد گلایه مند هستند. به این معنا یکی از علت های گرانی های اخیر ماشین آلات را گرانی اهن و آلات و ورق های فولادی مصرفی خود می دانند.

با ۲۰تا ۳۰درصد ظرفیت کارمی کنیم

علی نظری یکی از ماشین سازان کشور است که معتقد است واحدهای تولیدی با ۲۰ تا ۳۰درصد ظرفیت خود کار می کنند چرا مه تقاضایی در بازار نیست. وی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: وضعیت بازار ماشین سازان مثل هر سال نیست در حالی که یک زمانی رشد صنعت شیب بالایی داشت اما الان بسیاری واحدها با ۲۰-۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و به تبع سفارش ماشین الات هم کمتر خواهد شد و تولیدات ما نیز کم شده است.

نظری افزود: از سوی دیگر واحدهای تولیدی سرمایه در گردش ندارند و امکان خرید و یا بازسازی خطوط تولید خود را ندارد و در چنین شرایطی انتظار می رود بانکها به تولید کنندگان کمک کنند اما شاهد هستیم که تولید رها شده است.

یک ماشین ساز: تعداد زیادی ماشین ساز صنعتی در کشور هست و بنابراین اگر فولاد و اهن آلات ارزانتر به دست تولید کننده برسد قطعا می توان دستگاه را ارزان درآورد.،جالب است بدانید حتی فولاد ما ۳۰-۴۰ درصد گرانتر از چین است لذا ماشین ساز چینی دستگاه را ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از ما تولید می کند

وی در خصوص ممنوعیت واردات ماشین آلات نیز گفت» در شرایطی که ماشین آلات در کشور تولید می شود ضرورتی برای واردات وجود ندارد اما در مورد برخی ماشین آلات می بینیم که هزینه های ساخت بسیار بالا است و لاجرم واردات به صرفه تر است. در واقع به قدری قیمت فولاد گران شده است که دستگاهی که از اهن الات بیشتری برای ساخت آن باید استفاده کرد را نمی توان با هزینه معقولی ساخت و به اجبار می بینیم از کشور چین غالبا واردات صورت می گیرد و ارز از کشور خارج می شود. در حالیکه تعداد زیادی ماشین ساز صنعتی در کشور هست و بنابراین اگر فولاد و اهن آلات ارزانتر به دست تولید کننده برسد قطعا می توان دستگاه را ارزان درآورد. جالب است بدانید حتی فولاد ما ۳۰-۴۰ درصد گرانتر از چین است لذا ماشین ساز چینی دستگاه را ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از ما تولید می کند.

به دلیل نوسان قیمت فولاد و آهن آلات سیاست کاری خود را تغییر داده ایم

این ماشین ساز کشور در پاسخ به این سوال که قیمت آهن آلات و فولاد نسبت به سال قبل چقدر نوسان داشته است گفت: نوسان ها بسیار زیاد بوده به طوری که ما سیاست کاری خود را تغییر دادیم؛ به این معنا که الان به صورت پروژه ای کار انجام می دهیم چون اگر قرارداد داشته باشیم نمی توانیم به مشتری اعلام کنیم قیمت بالا رفته و مجبور هستیم از جیب بدهیم. بنابراین این نوسان قیمت مواد اولیه و به تبع نوسان قیمت محصول نهایی همه را آزار می دهد و اگر دولت قصد دارد کمکی به صنعت کند این راه آن نیست و تنها نابودی صنعت را در پی دارد.

وی در خصوص نگاه دولت به صنعت گفت: بنده معتقدم که دولت در نهایت تسلیم خواهد شد و مجبور است به صنعت داخل توجه کند چون وقتی صنعت داخل راه بیفتد هم اشغالزایی می شود هم از خروج ارز جلوگیری می شود. به عبارت دیگر نگاه دولت لاجرم باید عوض شود و وقتی دولت به این باور برسد مطمئنا کمک خود را به واحدهای صنعتی شروع می کند و شرایط بهتر می شود.

شایان ذکر است طبق آمارهای جهانی پیش بینی می شود که تولید در بازار ماشین آلات و تجهیزات صنعتی تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲.۱ تریلیون دلار برسد و تعداد کارکنان فعالی در این بخش به بیش از ۱۴.۱۲میلیون نفر در سراسر دنیا برسد.

کد خبر: ۲۹۹٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha