۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
ترس از پاسخ ایران اقتصاد اسرائیل را در مسیر رکود عمیق قرار داد
کالکالیست:

ترس از پاسخ ایران اقتصاد اسرائیل را در مسیر رکود عمیق قرار داد

روزنامه اقتصادی رژیم صهیونیستی تاکید کرد ترس حاکم از پاسخ احتمالی ایران به ترور هنیه بر بخش‌های اقتصادی اسرائیل سایه انداخته و اقتصاد این رژیم را در سایه جنگ در مسیر رکود عمیق قرار داده است.

به گزارش بازار، «در انتظار پاسخ ایران می‌توان شمارش معکوس را برای آشفتگی‌های اقتصادی پیش روی اسرائیل آغاز کرد» این را روزنامه اقتصادی کالکالیست در گزارشی درباره رکود عمیق در اقتصاد رژیم صهیونیستی آورده است.

در این گزارش آمده است: ترس بر همه بخش‌های اقتصادی اسرائیل حاکم و خطر رکود عمیق در اسرائیل ملموس شده است، آن هم در شرایطی که کاهش نرخ بهره واقعا امکان پذیر نیست، زیرا دستان امیر یارون رئیس بانک مرکزی اسرائیل برای این کار بسته است».

کالکالیست آورده است: در حالی که همه منتظر پاسخ ایران هستیم، بحث‌ها در مورد رکود تقریباً قطعی در اقتصاد ایالات متحده مطرح شده است؛ اقتصاد آمریکا نه تنها مشتری اصلی فناوری‌های پیشرفته اسرائیل است که موتور اصلی رشد اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، بلکه شرکت‌های فناوری در اسرائیل نیز از آمریکا آمده‌اند؛ بنابراین، رکود در آمریکا می‌تواند ضربه شدیدی به اقتصاد اسرائیل وارد کند، به ویژه در شرایطی که اقتصاد اسرائیل از کسری شدید بودجه و از بی ثباتی امنیتی رنج می برد و خود شاهد کاهش رشد است.

این وبگاه اسرائیلی افزود: در دست روسای بانک‌ها در اقتصادهایی که به سمت رکود می‌روند، ابزار قدرتمندی برای کاهش نرخ بهره وجود دارد..این کار هفته گذشته در انگلیس انجام شد و به زودی در ایالات متحده اتفاق خواهد افتاد(اقدام برای کاهش نرخ بهره) اینگونه است که اقتصاد متزلزلشان دوباره جان می گیرد.

بی برنامگی نتانیاهو و اسموتریچ برای بودجه ۲۰۲۵ اسرائیل، اوضاع را خراب‌تر کرده

اما به گفته کالکالیست این گزینه در اسرائیل وجود ندارد. سیاست نامنظم بودجه، صرف نظر از نبود سیاست‌ها نزد وزیر دارایی بزالل اسموتریچ و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، منجر به تورم بالا، بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش مداوم ارزش شکل شده است؛ بنابراین کاهش نرخ بهره در این شرایط واقعا امکان‌پذیر نیست و این خطر که اسرائیل نیز در مسیر رکود عمیق قرار گیرد، محسوس شده است.

این وبگاه توضیح می‌دهد که شاخص نیکی در بورس تل آویو در این هفته ۱۲ درصد سقوط کرد و شاخص‌های پیشرو در ایالات متحده که افت ۶ درصدی آینده را نشان می‌دهند (پس از کاهش حدود ۱۰ درصدی در هفته گذشته)، نشان می دهد که چه طوفانی در بازارها به راه افتاده است.کالکالیست افزود: اقتصاددانان از حمله ایران و تاثیر آن بر اقتصاد اسرائیل و همچنین قرار گرفتن بازارهای جهانی در یک چرخه منفی به هراس افتاده‌اند.

به نوشته کالکالیست«بازارهای جهانی شاید بتوانند پس از یک روز ریزش خود را بازیابند، اما در اسرائیل معیارها برای رشد اقتصادی هنوز نامعلوم است و این هفته متوجه شدیم که ترس عملا وجود دارد. چند عدد دیگر غیر از بورس و ارزش شکل هم در جهت منفی است و می‌توان شمارش معکوس را برای آشفتگی‌های اقتصادی پیش روی اسرائیل آغاز کرد».

کد خبر: ۲۹۸٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha