۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
شهرک‌های صنعتی قم؛ بهشت سرمایه‌گذاران| صنعتگران در انتظار افتتاح فرودگاه
بازار گزارش می‌دهد؛

شهرک‌های صنعتی قم؛ بهشت سرمایه‌گذاران| صنعتگران در انتظار افتتاح فرودگاه

قم- شرکت شهرک‌های صنعتی قم با توجه به ظرفیت‌های ویژه اقتصادی و حضور در بازارهای جهانی بهشتی برای سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی است.

هیفاء پردل؛ بازار: استان کوچکی مانند قم علاوه بر اینکه در بعد گردشگری جایگاه مهمی دارد، با وجود ۸ شهرک مهم صنعتی که هرکدام جایگاه مهمی در حوزه تولید و صنعت دارند، قم را به یکی از استان‌های مهم صنعتی کشور تبدیل کرده است. ناگفته نماند این شهرک‌ها زیر نظر «شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم» اداره می‌شود، شرکتی که جزو سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود.

قم با دارا بودن ۷ شهرک صنعتی شکوهیه، سلفچگان، محمودآباد، شهاب، دستجرد، الغدیر و فناوری اطلاعات و از سویی چهار ناحیه صنعتی خورآباد، ظغرد، سیرو و دستجرد و همچنین دو شهرک دولتی پارس گستر نیزار و سیاره سبز، بهشتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است چرا در این هر کدام از این شهرک‌ها ظرفیت‌ها و مزیت‌های مهمی در زمینه سرمایه‌گذاری است.

شهرک‌های صنعتی قم؛ بهشت سرمایه‌گذاران| صنعتگران در انتظار افتتاح فرودگاه

تدوین نقشه راهی برای مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم که به مناسبت روز خبرنگار و ۲۱ مرداد روز صنایع کوچک در حاشیه نشستی که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: ۹۸ درصد صنایع استان قم کوچک و متوسط هستند و نیاز دارند تا هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های صنعتی قم با در نظر گرفتن این ویژگی مد نظر باشد بر همین اساس با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان راهنمای سرمایه‌گذاری در این بخش تدوین شده است تا راهنمای خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد و بتوانند فرصت‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری را مطالعه و بررسی کنند.

وحید آشتیانی افزود: شهرک الغدیر با ۸۶۰ هکتار آماده واگذاری برای سرمایه‌گذاران است ما درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری داریم هم‌چنین شهرک آی تی برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی آماده واگذاری است.

آشتیانی: فرودگاه قم اگر تعیین تکلیف شود می‌تواند نقش مهمی در صادرات کالا داشته باشد؛ این فرودگاه نه تنها در حمل و نقل کالا بلکه در توسعه گردشگری نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت

ٰبه گفته وی، در شهرک‌های صنعتی استان قم بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی به تولید انواع محصولات فعالیت دارند و زمینه اشتغال ۴۱ هزار نفر را فراهم کرده‌اند هر کدام از این شهرک‌ها جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند چرا که شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف همچون موقعیت ویژه در نزدیکی بازارهای بزرگ کشور و برخورداری از امکانات زیرساختی مناسب، با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب و کارهای تولیدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: با توجه به تعهد ایجاد فرصت‌های شغلی در این شهرک‌ها برای سال ۱۴۰۲ که ۵ هزار نفر بوده طبق پایش صورت گرفته در ابتدای سال ۱۴۰۳ تعهد اشتغال بیش از ۵ هزار و ۱۷۱ مورد بوده است.


۹۸ درصد صنایع استان کوچک و متوسط هستند

آشتیانی گفت: در سال‌های اخیر با حمایت این شرکت، شهرک‌های صنعتی قم عملکرد خوبی داشتند. در این شهرک‌ها انواع محصولات در هر کدام از واحدهای تولیدی مستقر تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی نیز عرصه می‌شود؛ در حوزه صادرات نیز بازارهای خوبی وجود دارد که زمینه ارزآوری را برای کشور فراهم کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار در ارتباط با نقش فرودگاه در صنعت بیان کرد: فرودگاه قم اگر تعیین تکلیف شود می‌تواند نقش مهمی در صادرات کالا داشته باشد و ما از مسئولان می‌خواهیم نسبت به تعیین تکلیف این پروژه پیگیری لازم را انجام دهند؛ این فرودگاه نه تنها در حمل و نقل کالا بلکه در توسعه گردشگری نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت.

همچنین به مناسبت روز خبرنگار تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌هایی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است برگزار و خبرنگاران با هرکدام از این پروژه‌ها آشنا شدند.

شهرک‌های صنعتی قم؛ بهشت سرمایه‌گذاران| صنعتگران در انتظار افتتاح فرودگاه

تصفیه خانه‌ای برای مدیریت بحران بی آبی

خبرنگاران در این تور رسانه‌ای در ابتدا از تصفیه خانه نوین شهرک شکوهیه بازدید کردند تصفیه خانه‌ای که با بازچرخانی آب پساب آب فضای سبز شهرک شکوهیه را تأمین می‌کند این تصفیه خانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده است.

معاون امور فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در جریان این بازدید گفت: با هدف حفظ محیط زیست و مدیریت آب با توجه به بحران آبی استان شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم را بر آن داشت تا با گرفتن مجوز احداث تصفیه خانه نوین با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز را احداث کند.

آمره: نیروگاه تأمین برق در مقیاس کوچک شهرک محمودآباد با مشارکت و سرمایه بخش خصوصی احداث شده و می‌توان گفت نمونه بارزی از تحقق مشارکت مردم است

نبی الله آمره در ادامه افزود: با توجه به این که در شهرک صنعتی شکوهیه صنایعی مانند صنایع فلزی؛ ماشین‌سازی و الکترونیک و هم‌چنین شیمیایی و محصولات غیر فلزی و نساجی و پوشاک وجود دارد نیازمند زیرساخت‌هایی در حوزه زیست محیطی است؛ در حال حاضر دو مدول اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز. مدول سوم آن با ظرفیت یک هزار متر مکعب بر شبانه روز با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی با خرید تجهیزات آن با حضور مسئولان در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.


نیروگاه برق در مقیاس کوچک محمودآباد، نمونه بارزی از تحقق مشارکت مردمی

در ادامه بازدید خبرنگاران قم از نیروگاه مهم تأمین برق در مقیاس کوچک شهرک محمودآباد بازدید کردند؛ این نیروگاه نیز با مشارکت و سرمایه بخش خصوصی احداث شده و می‌توان گفت نمونه بارزی از تحقق مشارکت مردم است. در زمانی که کشور با ناترازی شدید برق روبرو است احداث چنین نیروگاه‌هایی می‌تواند برق صنایع را تأمین و محدودیت برق در واحدهای صنعتی را کاهش دهد.

نیروگاه مقیاس کوچک ۲۸ مگاواتی در شهرک صنعتی محمودآباد و متصل به پست محمودآباد قم بوده و اینک به طور کامل مورد بهره‌برداری و با حداکثر ظرفیت در مدار تولید قرار گرفته است. این نیروگاه با سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی در این شهرک صنعتی احداث شده و شامل ۱۴ مولد دو مگاواتی است که با راندمان ۴۴.۴ درصد و بالاتر از متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی شبکه اقدام به تولید برق می‌کند.

شهرک‌های صنعتی قم؛ بهشت سرمایه‌گذاران| صنعتگران در انتظار افتتاح فرودگاه

این نیروگاه در نوع خود بی‌نظیر است چرا که با دستان مهندسان ایرانی ساخته شده؛ اگر دولت از سرمایه‌گذاران در تولید برق حمایت کند می‌توان ناترازی‌هایی که بحرانی برای کشور به شمار می‌رود را کاهش داد. در زمانی که تأمین برق شهرک‌های صنعتی در مقطع فعلی از نیازهای اساسی است و دغدغه مهم صنایع تأمین برق است سرمایه‌گذاری در این بخش فرصت بسیار مهم و طلایی به شمار می‌رود.

همچنین نیروگاه ۲۵ مگاواتی در تولید با ظرفیت کامل، قادر به تأمین بخش عمده‌ای از برق شهرک صنعتی محمودآباد است احداث واحدهای تولید پراکنده ضمن کاهش تلفات شبکه، بهبود پروفایل ولتاژ و افزایش قابلیت اطمینان سیستم به نحو قابل توجهی هزینه تمام شده برق تولیدی از سوی شبکه را به دلایل مشخصی مانند عدم احداث یک پست تبدیل ولتاژ و خطوط انتقال فشار قوی را کاهش خواهد داد.

این نیروگاه مهم در تولید برق با کیفیت بالا و هم‌چنین ظرفیت‌هایی در کاهش تلفات و آزادسازی ظرفیت خطوط انتقال انرژی و هم‌چنین نزدیکی به خطوط گاز و بازار مصرف را دارد. این نیروگاه با ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع عرصه و ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع اعیانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیون و ۳۰۱ هزار ۲۹۶ ریال و ظرفیت اشتغال‌زایی بیش از ۲۵ نفر احداث شده است.

گفتنی است در این تور رسانه‌ای از کلینیک صنعت واقع در شهرک شکوهیه بازدید شد؛ این کلینیک برای عارضه‌یابی و ارائه خدمات مشاوره به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و همچنین نظارت بر پروژه‌های صنعتی فعالیت دارد و چندین واحد تولیدی را از رکود و ورشکستی نجات و آنها را احیا و به مدار تولید بازگردانده است.

کد خبر: ۲۹۸٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha