۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است
بازار گزارش می‌دهد؛

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

بصره- رفت بُن بست تجارت آبادان در گروی راه‌اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق به عنوان یک معبر جدید بین‌المللی است.

محمود نواصر؛ خبرنگار اعزامی بازار به بصره عراق: آبادان از گذشته شهری با ماهیت اقتصادی بوده است و به واسطه ورود صنایع نفتی از جمله پالایشگاه به دروازه ورود مدرنیته نیز شهرت یافته است. آبادان در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد و یکی از نقاط قوت این شهر وجود سه راه مواصلاتی هوایی، جاده‌ای و دریایی است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی این شهر دارد.

این شهر با کشورهای عراق و کویت همسایه است و یک ظرفیت ویژه برای مبادلات تجاری و گردشگری با این دو کشور دارد به همین دلیل ضرورت دارد بر روی توسعه راه‌های مواصلاتی بیشتر برنامه ریزی شود.

یکی از بنادر مهم عراق که متأسفانه خط آبی بین آن و آبادان قرار ندارد، بندر الواصلیه در استان بصره است. بصره که در حال حاضر پایتخت اقتصادی عراق است فرصتی ویژه برای ایران تلقی می‌شود. وجود خط آبی بین شهر آبادان با بندر الواصلیه بصره عراق یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی و گردشگری است.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

بندر الواصلیه کجاست؟

بندر الواصلیه استان بصره عراق در توابع شهر سیبه قرار دارد. برای رسیدن به این بندر از مسیر شلمچه باید از تنومه، بصره، کُرنیش و شهر سیبه عبور کرد. جاده منتهی به بندر الواصلیه مملو از خودروهای حمل مصالح ساختمانی بوده و از ساخت و سازهای مجاورت خیابان سرعت بالای توسعه کاملاً مشخص است.

بُعد زمانی از بصره تا بندر الواصلیه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۵ دقیقه است. جاده‌های شهر سیبه منتهی به بندر الواصلیه دارای پوشش طبیعی درختان نخل و نهرهای متعدد است. بندر الواصلیه عراق از دست دولت خارج و به بخش خصوصی عراق واگذار شده است.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از قابلیت‌های ایجاد شده در بندر آبادان با هدف تسریع در امر صادرات و توسعه گردشگری سبب بهبود شرایط اقتصادی در این منطقه می‌شود. رقابت تجاری در عراق به ویژه استان بصره با سرعت در حال شکل‌گیری است و لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا شرایط برای حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی در بازار عراق بهتر شود.

عراق این روزها تبدیل به یک بازار بسیار مناسب برای بازرگانان و تاجران ایرانی شده و ظرفیت‌های بی شماری برای توسعه این امر در این کشور وجود دارد امری که هر چند در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته ولی ظرفیت‌های آن به صورت کامل پوشش داده نشده است

عراق این روزها تبدیل به یک بازار بسیار مناسب برای بازرگانان و تاجران ایرانی شده و ظرفیت‌های بی شماری برای توسعه این امر در این کشور وجود دارد امری که هر چند در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته ولی ظرفیت‌های آن به صورت کامل پوشش داده نشده است.

صادرات و واردات و جا به جایی مسافر بین دو کشور یکی از این زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و مراودات است که به خصوص شهرهای مرزی با عراق را می‌تواند به رونق برساند. عراقی‌ها نیز علاقه‌مند هستند با حضور در شهرهای مرزی ایران مایحتاج خود را شخصاً خریداری کنند.

این شرایط ویژه باعث شد تا هیئتی از جمهوری اسلامی ایران متشکل از «سیدمحمد مولوی» نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار آبادان، مدیرکل گمرک آبادان، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان و نماینده کنسولگری ایران در بصره عراق از آخرین مراحل تکمیل بندر الواصلیه بازدید کنند.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

تکمیل زیرساخت‌های بندر الواصلیه

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به عنوان هیئت جمهوری اسلامی ایران برای انجام آخرین مذاکرات و بازدید از وضعیت آماده‌سازی بندر سیبه در استان بصره کشور عراق حضور یافتیم.

وی توضیح داد: فرماندار ویژه آبادان، مدیرکل گمرک آبادان، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان و نماینده کنسولگری ایران در بصره، اعضای هیئت جمهوری اسلامی ایران بودند.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق اعلام طرف عراقی، بندر سیبه بصره عراق از نظر زیرساختی آماده شده است و فقط مجوزهای آن مانده است.

مولوی عنوان کرد: مشاهدات ما از بندر الواصلیه نشان می‌دهد که این بندر نسبت به سفر قبلی که داشتیم پیشرفت چشمگیری داشته است.

سیدمحمد مولوی: ظرفیت همکاری دانشگاه‌ها، حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایران در استان بصره، جذب گردشگران عراقی برای توریسم سلامت و گردشگری خرید و افزایش صادرات به عراق از دیگر موضوعاتی است که با راه‌اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه محقق می‌شود

وی ادامه داد: ظرفیت همکاری دانشگاه‌ها، حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایران در استان بصره، جذب گردشگران عراقی برای توریسم سلامت و گردشگری خرید و افزایش صادرات به عراق از دیگر موضوعاتی است که با راه‌اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه محقق می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی خط آبی آبادان- بندر الواصلیه عراق را موجب توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: بندر آبادان-الواصلیه بصره عراق با هدف افزایش تجارت و بازرگانی، گردشگری، تاکسی آبی و تقویت ترانزیت دریایی در جنوب غرب ایران راه‌اندازی می‌شود.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

آمادگی کامل گمرگ آبادان برای خط آبی آبادان-الواصلیه

مدیرکل گمرک آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به شعال سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، معتقدیم باید به تولید و ارزآوری کمک شود که یکی از این موضوعات صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق است.

وحید پورحشمت با اشاره به راه‌اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه، تاکید کرد: راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان-الواصلیه بصره کشور عراق سبب توسعه اقتصادی شهرستان آبادان می‌شود و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به آمادگی این گمرک برای ارائه خدمات به خط آبی آبادان-الواصلیه، عنوان کرد: به طور حتم با مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های متولی در زمینه زیرساخت‌ها، یک رویداد مهم اقتصادی مطلوب در شهرستان آبادان رقم می‌خورد.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

پیگیری برای دریافت مجوز

همچنین مالک بندر الواصلیه عراق در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: امکانات فراهم شده است فقط برخی مجوزها تاکنون اخذ نشده که در حال پیگیری هستیم.

جاسم احمد افزود: بندر الواصلیه برای راه‌اندازی خط آبی به شهر آبادان کاملاً آماده شده و اندکی زیرساخت‌ها در موضوع جاده دسترسی مانده که با سرعت بسیار بالا در حال تکمیل است.

جاسم احمد: ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مسافر را دارد

وی با بیان اینکه کشتی مسافری بندر الواصلیه-آبادان از هم اکنون آماده است، توضیح داد: ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مسافر را دارد.

رفع بُن بست تجارت آبادان در گروی راه اندازی خط آبی آبادان-الواصلیه عراق است

مالک بندر الواصلیه عراق عنوان کرد: از «سیدمحمد مولوی»، نماینده مجلس شورای اسلامی کشور ایران به دلیل حضور مستمر و پیگیری‌های فراوان سپاسگزاریم و وی نقش مهمی در به سرانجام رسیدن این طرح بین‌المللی داشت.

به طور حتم با راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان-الواصلیه عراق شاهد رونق کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری خواهیم بود.

فعالان اقتصادی چشم انتظار هستند تا هر چه سریع‌تر این مسیر جدید آبی که سبب توسعه صادرات و گردشگری می‌شود وارد مرحله عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha