۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
بیشترین و کمترین وام‌ گیرندگان استان های کشور

بیشترین و کمترین وام‌ گیرندگان استان های کشور

بانک مرکزی به تازگی جدیدترین آمار و ارقام از مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان خردادماه را از طریق وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد.

به گزارش بازار، به‌روزرسانی این داده‌ها حاکی از آن هستند که رقم مانده تسهیلات بانکی در پایان خردادماه به حدود هشت هزار و ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در پایان بهار امسال، بیش از ۱۰ هزار و ۴۷۹ هزار میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها وجود داشت.

افزون بر آن، رقم این سپرده‌ها پس از کسر سپرده‌های قانونی یا به عبارت دیگر، آن بخش از سپرده‌ها که بانک‌ها موظف به ذخیره آن هستند و نمی‌توانند برای وام‌دهی از آن استفاده کنند، به ۹ هزار و ۵۵۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

یکی از نسبت‌های مهم بانکی که با استفاده از این داده‌ها قابل محاسبه است، نسبت تسهیلات به سپرده هاپس از کسر سپرده قانونی است.

نسبتی که نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های بانک‌های کشور، پس از کسر سپرده قانونی در قالب تسهیلات بانکی در اختیار وام‌گیرندگان بانک قرار گرفته است.

افت ۰.۷ واحد درصدی نسبت تسهیلات به سپرده ها

بر اساس داده‌هایی که بانک مرکزی ایران منتشر کرده، نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی در خردادماه امسال، با افت ۰.۷ واحد درصدی در مقایسه با اردیبهشت‌ماه مواجه شده و رقم ۸۴.۱ درصد را به ثبت رسانده است.

این در حالیست که این نسبت در خردادماه سال گذشته معادل ۸۴ درصد رقم خورده بود.

نسبت تسهیلات به سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی، بر اساس استانداردهای جهانی باید رقمی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد باشد.

اگر این نسبت بالاتر از استاندارد ذکر شده باشد، نشان می‌دهد که بانک‌ها بیش از اندازه تسهیلات پرداخت می‌کنند.

و اگر پایین‌تر از حد باشد، حاکی از آن است که شبکه بانکی، نقش تامین مالی خود را به میزان کافی ایفا نمی‌کند.

بانک‌های خراسان شمالی ۱.۵ برابر سپرده‌ها، وام دادند

از آنجا که بانک مرکزی آمار مانده تسهیلات و سپرده‌ها را به تفکیک استان‌های کشور منتشر کرده‌ است، می‌توان نسبت تسهیلات به سپرده ها را نیز در هر استان محاسبه کرد.

با استناد به این محاسبات، ۱۸ استان کشور در این نسبت، رقمی بالاتر از میانگین کشوری ثبت کرده‌اند که در میان آنها، استان خراسان شمالی با رقم ۱۵۲.۳ درصدی، بالاترین رقم را ثبت کرده است.

دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با نسبت تسهیلات به سپرده ها ۱۳۱.۹ درصد و ۱۲۶.۲ درصدی نیز در رده‌های بعدی بیشترین ارقام ثبت شده برای این نسبت قرار گرفتند.

در سوی دیگر اما کمترین نسبت تسهیلات به سپرده ها در مناطق آزاد و با رقم ۴۸.۴ درصد ثبت شد.

در میان ۱۳ استانی که در این نسبت، شاهد رقمی کمتر از میانگین کشوری بودند نیز سه استان البرز، فارس و گیلان، با اعداد به ترتیب ۵۴.۲ درصد، ۵۹.۵ درصد و ۶۳.۹ درصدی، کمترین رقم را ثبت کردند.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha