۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
المپیک برای کنار گذاشتن حامی مالی ۱۰۰ ساله خود، کوکاکولا، تحت فشار است!

المپیک برای کنار گذاشتن حامی مالی ۱۰۰ ساله خود، کوکاکولا، تحت فشار است!

«کوکاکولا» از سال ۱۹۲۸ حامی بازی‌های المپیک بوده است. سال گذشته این شرکت بیش از هر برند دیگری از جمله شرکت‌های تولید پوشاک ورزشی مانند «نایک»، حامی ورزشی بود.

به گزارش بازار، دو کارشناس بهداشت روز چهارشنبه از برگزارکنندگان المپیک خواستند که روابط خود را با کوکاکولا قطع کنند. آنها گفتند که قرارداد حمایت مالی کلان، به این شرکت آمریکایی اجازه می‌دهد تا نوشیدنی‌های شیرین ناسالم خود را «ورزش‌شویی» کند. ورزش‌شویی (sportswashing) اصطلاحی است برای توصیف عملکرد گروهی که از ورزش برای بهبود شهرت خود استفاده می‌کند.

با این‌حال، کمیته بین‌المللی المپیک گفت که به همکاری خود با کوکاکولا بسیار افتخار می‌کند و این شرکت نوشیدنی‌های بدون قند نیز ارائه می‌دهد.

درخواست کارشناسان بهداشت در کنار انتقاد فعالان محیط زیست بود که درمورد میزان بطری‌های پلاستیکی مورد استفاده برای خدمت‌رسانی به هواداران در بازی‌های پاریس است. رویدادهای پایتخت فرانسه همراه با تبلیغات نوشابه‌های گازدار و فراگیر کوکاکولا است که نزدیک به صد سال حامی مالی المپیک بوده است.

اما به گفته «تریش کوتر» و «ساندرا مولین» از گروه جهانی سلامت Vital Strategies، این نوشیدنی‌های شیرین ارزش غذایی کمی دارند یا اصلاً ارزش غذایی ندارند و تبلیغ چنین محصولات ناسالمی در ورزش جایی ندارد.

آنها در تفسیری در مجله BMJ Global Health نوشتند که نوشیدنی‌های شیرین، محرک کلیدی طیفی از مشکلات سلامتی جدی هستند که مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی. آنها افزودند که محصولات کوکاکولا به آلودگی با پلاستیک، انتشار گازهای گلخانه‌ای و اسراف آب کمک می‌کنند.

نویسندگان نوشتند: «جنبش المپیک با ادامه همکاری خود با کوکاکولا، در تشدید اپیدمی جهانی تغذیه نامناسب، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی شریک است. زمان آن فرا رسیده‌ است که کمیته بین‌المللی المپیک روابط خود را با کوکاکولا به نفع ورزشکاران، تماشاگران و کره زمین قطع کند.»

رویکرد مسئولان

کمیته بین‌المللی المپیک از شراکت خود با شرکت نوشابه دفاع کرد. «آن سوفی وومارد»، مدیر عامل تلویزیون و خدمات بازاریابی IOC، در یک کنفرانس مطبوعاتی روزانه گفت: «ما به ۱۰۰ سال همکاری با شرکت کوکاکولا فوق‌العاده افتخار می‌کنیم. از دیدگاه IOC، کوکا رویکردی مسئولانه برای حمایت از خانواده‌های ورزشکاران و هواداران دارد و نقش آن در ارائه بازی‌ها جدایی‌ناپذیر است.»

کوکاکولا نیز در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که در بازی‌های پاریس آب، چای، قهوه و آبمیوه نیز ارائه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: «به‌عنوان یک شرکت نوشیدنی، ما از توصیه‌های محدودیت قند افزوده به ۱۰ درصد کالری روزانه و تطبیق مداوم دامنه محصولات خود با کاهش قند افزوده‌شده و معرفی محصولات نوآورانه برای پاسخگویی به ذائقه‌های درحال تکامل حمایت می‌کنیم.»

در سال ۲۰۲۰، غول غذا و نوشیدنی ایالات متحده، قراردادی مشترک به ارزش ۳ میلیارد دلار برای تمدید حمایت مالی خود از المپیک حداقل تا سال ۲۰۳۲ امضا کرد. کوتر و مولین خاطرنشان کردند که سال گذشته کوکاکولا بیش از هر برند دیگری حمایت‌های ورزشی داشت. آنها نوشتند: «این استراتژی برای ورزش‌شویی یک محصول ناسالم به اوج خود می‌رسد.»

سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است که بر نوشیدنی‌های شیرین مالیات دهند.

دادخواستی که قبل از بازی‌ها راه‌اندازی شده‌ است با تیتر «سودای بزرگ را از ورزش خارج کنید» بیش از ۱۰۹۰۰۰ امضا دارد و توسط طیف وسیعی از سازمان‌های بهداشت عمومی از جمله فدراسیون جهانی چاقی حمایت شده‌ است.

بطری‌های پلاستیکی کوکاکولا

سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست نیز از میزان پلاستیک استفاده شده‌ برای سرو نوشیدنی در بازی‌های پاریس انتقاد کرده‌اند.

شرکت کوکاکولا در ماه مه اعلام کرد که تقریباً ۱۰ میلیون از ۱۸ میلیون نوشیدنی در بازی‌های المپیک بدون پلاستیک یکبار مصرف خواهد بود.

بطری‌های فانتا، اسپرایت و کوکاکولا در فنجان‌های قابل استفاده مجدد در مکان‌های المپیک سرو می‌شوند، رویه‌ای که برخی می‌گویند با وعده المپیک برای سبزترین بازی‌ها در تاریخ مغایرت دارد.

حدود ۷۰۰ آبنما برای محدود کردن‌ استفاده از پلاستیک مستقر شده‌ است. کوکاکولا روز چهارشنبه گفت، در جاهایی که نصب فواره‌ها امکان پذیر نیست، نوشیدنی‌ها از شیشه یا بطری‌های پلاستیکی بازیافتی در فنجان‌های قابل استفاده مجدد ارائه شده‌ توسط کمیته سازماندهی سرو می‌شود.

این شرکت گفت: «مقیاس و پیچیدگی بازی‌ها فرصتی منحصر به‌فرد برای آزمایش و یادگیری درمورد توزیع بسته‌بندی فراهم می‌کند. ما مشتاقانه منتظر جمع‌آوری تجربه جدید از پاریس ۲۰۲۴ هستیم.»

برگزارکنندگان گفتند که بازی‌های پاریس امسال همچنان باید به هدف کاهش ۵۰ درصدی پلاستیک یک‌بار مصرف در مقایسه با بازی‌های لندن ۲۰۱۲ دست یابد.

کد خبر: ۲۹۸٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha