۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
گنبدآهنین اسرائیل قادر به دفع حمله ایران نیست
وال‌استریت ژورنال:

گنبدآهنین اسرائیل قادر به دفع حمله ایران نیست

رسانه آمریکایی با انتشار یادداشتی به بررسی مشکلات بزرگ فراروی سیستم رهگیری اسرائیل در صورت دریافت پاسخ از جبهه‌های مختلف مقاومت به ترور رهبران اسماعیل هنیه و فواد شکر پرداخت.

به گزارش بازار، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار یادداشتی به بررسی توانمندی‌های جبهه‌های مقاومت که تهدیدی برای غلبه بر سیستم‌های رهگیری اسرائیل است، پرداخت.

این روزنامه نوشت که ایران مجهز به پهپادها و موشک‌های بالستیکی است که سامانه گنبد آهنین اسرائیل برای رهگیری آن‌ها طراحی نشده، حزب‌الله نیز مجهز به زرادخانه‌ای است که شامل ده‌ها هزار گلوله خمپاره، راکت‌ها و موشک‌های متنوع از جمله موشک‌های نقطه‌زن است.

وال استریت ژورنال در ادامه به سوالی که به عنوان تیتر یادداشت گزارش خود انتخاب کرده، پاسخ داد: «چرا اسرائیل برای خنثی کردن هرگونه حمله ایران به چیزی بیش از گنبد آهنین نیاز دارد؟».این در حالی است که «اسرائیل» برای «حمله هماهنگ شده از سوی ایران و متحدانش» آماده می‌شود و این بزرگترین آزمایش برای سامانه چندلایه پدافند هوایی آن است.

به نوشته این رسانه آمریکایی بر اساس این باور که «ایران و حزب‌الله موضوع متفاوتی هستند»، اسرائیل و ایالات متحده یک سیستم رهگیری هوایی بزرگ‌تر را تشکیل دادند که بر توانایی‌های نیروی هوایی اسرائیل، آمریکا و دیگر نیروهای هوایی و سامانه‌های کشورهای همسایه تکیه داشت و حتی برای سرنگونی موشک‌های بالستیک ایران به کشورهای عربی متکی بود. اما این‌بار مسؤولان آمریکایی بسیار نگران هستند که پاسخ ایران ممکن است با حملات همزمان حزب الله در لبنان و سایر نقاط در یمن و عراق همراه شود تا سیستم‌های رهگیری اسرائیل را سردرگم کنند.

این روزنامه آمریکایی با توجه به سایر مشکلات مورد انتظار برای مقابله با رگبار گسترده موشک‌هایی که از چند جبهه شلیک خواهند شد، نوشت که سامانه‌های پدافند هوایی باید به سرعت چندین هدف مهاجم را با هدف ساقط کردن آنها طبقه‌بندی کنند و همه اینها باید در زمان کنونی اتفاق بیفتد.

بر اساس این یادداشت که ترجمه عربی آن در وبگاه شبکه المیادین بازنشر شد، نقطه ضعف اصلی سیستم رهگیری اسرائیل، توانایی پهپادها در فرار از سیستم‌های راداری به دلیل توانایی آنها در پرواز در ارتفاع پایین _ به ویژه اگر به صورت چند اسکادران نفوذ کنند_ است.

وال‌استریت اعتراف کرد که پهپادهایی که ژوئیه گذشته تل‌آویو را هدف قرار دادندف موفق به فرار از «پدافند اسرائیل» شدند. از سوی دیگر، حزب‌الله نیز نشان داده که می‌تواند از پهپادهای شناسایی که نقشه‌برداری از شمال فلسطین اشغالی، از جمله سایت‌های حساس نظامی اسرائیل را انجام داده‌اند، استفاده کند.

پیشتر نیز بلومبرگ با اشاره به احتمال حمله هوایی جدید از سوی ایران، حزب‌الله و یمن، از تهدیدات فراروی اسرائیل و سامانه‌های پدافند هوایی آن خبر داده و نوشته بود که سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل در حال حاضر «در حال آزمایش» هستند، به‌ویژه از زمانی که حزب‌الله و یمن «استفاده از حملات تهاجمی و انتحاری را تشدید کرده‌» و توانایی خود از فرار از پدافند پیشرفته به نمایش گذاشته‌اند.

کد خبر: ۲۹۸٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha