۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
سقوط و زوال پترودلار؛ سرانجام هژمونی مالی پولی ایالات متحده

سقوط و زوال پترودلار؛ سرانجام هژمونی مالی پولی ایالات متحده

گرچه دهه‌هاست عربستان سعودی قیمت‌گذاری نفت صادراتی خود را به دلار آمریکا انجام می‌دهد، اخیراً رهبران این کشور در حال بررسیِ تغییرِ فرایند هستند. این مسئله چه معنایی برای هژمونی مالی ایالات متحده دارد؟

به گزارش بازار، کارلا نورلوف در مقاله ای به بررسی تاثیرات حذف پترودلار بر هژمونی پولی و مالی ایالات متحده آمریکا پرداخته است. بریده هایی از این مقاله را می خوانیم.

اگرچه «پترو دلارها» صرفاً به قیمت‌گذاری نفت به دلار اطلاق می‌شود، اما گاهی این اصطلاح اهمیت گسترده‌تری پیدا می‌کند. زیرا درآمد حاصل از مازاد نفت صادراتی نیز به دلار پرداخت، از طریق خرید اوراق‌قرضه خزانه‌داری ایالات متحده بازیافت شده و در نتیجه به تأمین مالی کسری تجاری ایالات متحده کمک می‌کند.

قرارداد ۱۹۷۴ با ایجاد کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی و نظامی، عصر جدیدی از همکاری‌های نزدیک میان این دو کشور را آغاز کرد. متن این قرارداد به تلاش ایالات متحده برای تشویق عربستان سعودی برای تولید نفت در مقادیر مورد نیاز اشاره دارد تا پاسخگوی تقاضای جهانی با قیمت‌های پایین‌تر باشد.

این امر نیز بر کسی پوشیده نیست که ولیعهد سعودی محمد بن سلمان و مقامات آمریکایی بر سر یک پیمان دفاعی جامع‌تر با پیامدهای ژئوپلیتیکی گسترده‌تر مذاکره خواهند داشت. هدف از این توافق جامع‌تر رسمیت بخشیدن به تعهد دفاعی متقابل، اعطای دسترسی آمریکا به خاک عربستان، ممنوعیت ایجاد پایگاه‌های نظامی چین در عربستان سعودی، عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل و حمایت از برنامه هسته-ای غیرنظامی عربستان است. طرفین قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در حال مذاکره بر سر این معاهده بودند، لذا بسیاری از سیاستگذاران ارشد ایالات متحده مفاد مربوط به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل را انگیزه حمله حماس به اسرائیل می‌دانند.

عربستان سعودی ممکن است سعی کند از تهدید صدور صورت‌حساب نفتی به ارزهای جایگزین به‌عنوان اهرمی برای تضمین رسیدن به یک توافق بهتر با ایالات متحده سود جوید یا برای پیشبرد هدف خود مبنی بر راه‌حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین استفاده کند.حتی اگر پادشاهی سعودی به جای اینکه بیشتر اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را نگهداری کند به «دلارهای یورویی» روی آورد، باز هم وضع تحریم‌های ثانویه می‌تواند متولیان خارجی دلار در خارج از ایالات متحده را مجبور کند تا این دارایی‌ها را مسدود یا به‌طرز دیگری محدود کنند. بنابراین سعودی‌ها نمی‌توانند خطر محدودیتی که دلار آمریکا دارد را به طور کامل نادیده بگیرند.

اگر چه وابستگی به دلار در حال حاضر برای ثبات و امنیت اقتصادی مفید است، اما عربستان سعودی را بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد؛ جایی که هر تغییر عمده در استراتژی قیمت‌گذاری نفت می‌تواند اثرات چشمگیری داشته باشد. اگر عربستان سعودی تصمیم بگیرد تا نفت خود را با ارزهای دیگری غیر از دلار قیمت‌گذاری کند تأثیر آنی منفی بر هژمونی دلار خواهد داشت که به دلیل تغییر سهم این ارز در بازار جهانی نفت خواهد بود. بااین‌وجود پیامدها گسترده‌تر خواهند بود. فاصله‌گرفتن از دلار می‌تواند بر سایر بازارهای کالا، بر ثبات مالی جهانی و همچنین پویایی‌های توافق‌های تجاری بین‌المللی تأثیر بگذارد. اگر روسیه، عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان (به‌غیراز ایالات متحده) همگی از پترودلار فاصله گیرند، آنگاه عواقب آن غیرقابل‌پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۸٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha