۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
سازمان ملی استاندارد مانع از پکینگ باتری شود| آیا مپنا و سایر شرکت ها آزمایشگاه ایمنی باتری دارند؟
یک کارشناس صنعت باتری در گفت و گو با بازار؛

سازمان ملی استاندارد مانع از پکینگ باتری شود| آیا مپنا و سایر شرکت ها آزمایشگاه ایمنی باتری دارند؟

ترابی کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی به بازار گفت: سازمان ملی استاندارد باید مانع از پکینگ باتری توسط شرکت های داخلی فعال در این زمینه به علت فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری شود.

امید محمدی؛ بازار: تولید و مونتاژ خودروهای برقی در کشور با فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری می‌ تواند زمینه ساز ایجاد بحران برای «برند برقی سازی» شود. باتوجه به اینکه برقی سازی حمل و نقل باید اصولی و از «چاه تا چرخ» انجام شود، بروز هر نوع حادثه حتی کوچک برای باتری وسایل نقلیه می تواند دیدگاه مشتریان به این محصولات پاک را تخریب و سبب عدم اعتماد به خودروهای برقی به عنوان تکنولوژی جدید شود. در صورت بروز چنین مساله ای خودروهای برقی به سرنوشت خودروهای گازسوز دچار خواهند شد.

با توجه به اینکه گروه مپنا و برخی از شرکت ها قراردادهای با خودروسازان جهت تامین باتری دارند، آیا آزمایشگاه ایمنی باتری احداث کردند؟ آیا تا زمان اخذ استانداردهای بین المللی و داخلی توسط گروه مپنا برای تامین باتری و سایر قطعات خودروهای برقی براساس قرارداد این گروه با یک خودروساز بخش خصوصی، چنین آزمایشگاهی ایجاد می شود؟

فقدان این آزمایشگاه در کشور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال با فرشاد ترابی کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی به گفت و گو پرداختیم؛

* فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری می تواند چه خطراتی ایجاد و چه آسیبی به برند برقی سازی وارد کند؟

ایمنی در تکنولوژی های جدید (خودروهای برقی) که وارد بازار می شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که تاکنون مشکلات این تکنولوژی جدید در کشور مشخص نشده و متاسفانه قابلیت انفجار دارد. در کارنامه صنعت خودرو ورود خودروهای انژکتوری از برند پژو به بازار در دهه ۸۰ خورشیدی که آتش می گرفتند با انفجار مخازن گاز خودروهای سی ان جی وجود دارد که خاطره خوشی به علت عدم رعایت ایمنی و استانداردها برای مشتریان به جا نگذاشت.

با چنین سابقه ای، برخی از شرکت ها در کشور اقدام به پکینگ باتری وسایل نقلیه برقی می کنند که هیچ نوع تست استاندارد امنیتی برای محصولات شان انجام نمی دهند. لازم به ذکر است که اگر در ارتعاشات ناشی از حرکت وسایل نقلیه یا تصادفات، اگر اتصال کوتاه در باتری لیتیوم این وسایل رخ دهد، منفجر می شود.

در پکینگ باتری لیتیوم موتورسیکلت ها بارها بحران اتصال کوتاه را مشاهده کردم، باتری لیتیوم این وسایل نقلیه استوانه ای با روکش پلاستیک است؛ سازندگان تصوری از سایش این روکش در ارتعاشات ندارند. همین مساله سبب بروز آتش سوزی باتری های مذکور می شود.

* برخی از شرکت های مونتاژ کننده خودروهای برقی مدعی عمر مفید و گارانتی ۷ ساله باتری ها هستند، این مساله تاثیری در شرایط ایمنی باتری دارد؟

خیر، اگر عمر مفید یک باتری لیتیومی ۱۰ سال نیز باشد، اگر در زمان پکینگ استانداردها رعایت نشده باشد، می تواند در کوتاه مدت زمینه ساز بروز حادثه شود.

اگر شرکت بزرگی که سابقه تولید «نیروگاه» دارد، اقدام به تامین باتری برای خودروسازان کند، تولید کنندگان خودرو حتی به فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری این سازنده فکر نخواهند کرد

* بارها مدیران ارشد وزارت صمت و بازیگران صنعت خودرو اعلام کردند که مزیت کشور، پکینگ باتری های لیتیومی است و ظرفیت های نیز براین اساس ایجاد شده، رفتار خودروسازان با شرکت های فعال در این زمینه باید چگونه باشد؟

همانطور که پیشتر اشاره داشتم، فقدان آزمایشگاه تست ایمنی باتری در زمان پکینگ باتری وسایل نقلیه برقی به شدت خطرناک است. متاسفانه شرکت های بزرگی که اقدام به پک این نوع باتری ها می کنند، شرایطی برای تست مذکور ندارند.

اگر یک شرکت نوپا در حوزه پکینگ باتری اقدام به عرضه محصول به خودروسازان کند، با بی مهری تولیدکنندگان خودرو در خرید مواجه می شود. اما شرکت بزرگی که سابقه تولید «نیروگاه» دارد، اقدام به تامین باتری برای خودروسازان کند، تولید کنندگان خودرو حتی به فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری این سازنده فکر نخواهند کرد.

سازمان ملی استاندارد مانع از پکینگ باتری شود| آیا مپنا و سایر شرکت ها آزمایشگاه ایمنی باتری دارند؟

* سازمان ملی استاندارد به عنوان ارزیاب کیفی و ایمنی محصولات تولیدی باید چه اقدامی جهت الزام به احداث آزمایشگاه ایمنی باتری انجام دهد؟

سازمان ملی استاندارد باید مانع از پکینگ باتری توسط شرکت های داخلی فعال در این زمینه به علت فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری شود، اگر شرکتی موفق به دریافت استاندارد مذکور شد، باید مجوز فعالیت پکینگ را دریافت کند. اگر فرض کنیم یک شرکت داخلی بخواهد باتری پک شده را به کشوری مانند کانادا صادر کند، باید استاندارد UL را برای محصولش دریافت کرده باشد. این استاندارد بسیار کاربردی و مهم در استفاده باتری است.

خودروساز یا تامین کننده قطعات تصور دارند که اگر «سل باتری» استاندارد باشد، پکینگ آن در کشور هم استاندارد خواهد بود

* یک شرکت فعال در زمینه خودروهای برقی مدعی دریافت استاندارد از شرکت اصلی تامین کننده باتری در خارج کشور است، این دیدگاه می تواند بیانگر تضمین ایمنی باشد؟

خیر، خودروساز یا تامین کننده قطعات تصور دارند که اگر «سل باتری» استاندارد باشد، پکینگ آن در کشور هم استاندارد خواهد بود. این درحالی است که در سه مرحله ساخت باتری های لیتیومی یعنی؛ سطح سلول ها، سطح پک و سطح سیستم باید استاندارد ایمنی باتری اخذ شود.

تایید صلاحیت استاندارد ایمنی باتری باید توسط یک شرکت ثالث به جای خودروسازان و تامین کنندگان صادر شود

* آزمایشگاه ایمنی باتری در کشور باید توسط شرکت های تامین کننده قطعات خودروهای برقی یا خودروسازان ایجاد شود؟

آزمایشگاه ایمنی باتری باید توسط یک شرکت بی طرف ایجاد شود، ولی درصورتی که شرکت فعال در پکینگ باتری نیز چنین بستری در واحد تولیدی خود داشته باشد، ایمنی محصولات تولیدی اش افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است تایید صلاحیت استاندارد ایمنی باتری باید توسط یک شرکت ثالث به جای خودروسازان و تامین کنندگان صادر شود.

در پایان باید اشاره داشت که این رسانه آماده دریافت پاسخ و نظرات شرکت های فعال در امر تامین و پکینگ باتری لیتیوم وسایل نقلیه برقی است.

کد خبر: ۲۹۷٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha