۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
عدم توانایی در پوشش دار کردن بذر پنبه با کود| بذور جدید متناسب با تغییرات اقلیمی تولید می شوند 
مدیر فنی شرکت پیشگامان کشت پایدار مطرح کرد؛

عدم توانایی در پوشش دار کردن بذر پنبه با کود| بذور جدید متناسب با تغییرات اقلیمی تولید می شوند 

گرگان- میرکریمی، مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار گفت: صنعت پنبه در کشور هنوز به مرحله ای نرسیده است که بتوان بذرها را همزمان با کود و قارچ کش پوشش دار کرد.

پدرام میر کریمی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تمامی ارقام پنبه مورد استفاده در استان از تولیدات داخلی هستند، اظهار کرد: از میان تمام بذرهای کشت شده در استان، پرمصرف ترین بذرها ارقام گلستان، حکمت و ساجدی است.

مدیر عامل شرکت پیشگامان کشت پایدار با بیان اینکه کشاورزان تمایل بیشتری به استفاده از ارقام وارداتی دارند، افزود: در استان گلستان از ارقام وارداتی مانند مای، b.a ۱۰۱۰، آمریکن ژنتیک و رقم گلدن وست نیز کشت می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل سطح عملکرد بهتر بذرهای وارداتی و مقاومت بیشتر این بذرها نسبت به کم آبی، کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت این ارقام دارند.

وی تاکید کرد: بذرهای وارداتی هر دوره در دو چین برداشت می‌شوند اما برداشت بذرهای داخلی تا سه چین ادامه دارد بنابراین به دلیل رسیدگی بهتر بذرهای وارداتی کشاورزان تمایل کمتری به کشت بذرهای داخلی دارند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تحقیقات پنبه کشور چندین بذر را اصلاح کرده که از لحاظ ژنتیکی و کیفیت به بذرهای وارداتی نزدیک هستند، ادامه داد: این بذرها در مرحله آخر ارزش گذاری قرار دارند که پس از اتمام این مرحله احتمالا در سال بعد به بازار عرضه می‌شوند.

میزان مصرف بذرهای بدون کرک کمتر است

مدیر عامل شرکت پیشگامان کشت پایدار یادآور شد: میزان مصرف بذرهای بدون کرک در هکتار از بذرهای کرک دار کمتر است، همچنین سرعت جوانه زنی آنها هم بیشتر است در نتیجه پوسیدگی بذر کاهش می یابد.

میر کریمی با تاکید بر اینکه بذرهای پوشش دار دو نوع هستند، توضیح داد: نوع اول با کود و قارچ کش و نوع دوم فقط با قارچ کش پوشش دار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این صنعت در کشور هنوز به مرحله ای نرسیده است که بتوان بذرها را با کود و قارچ کش پوشش دار کرد، گفت: درحال حاضر در ایران فقط بدزهای با پوشش قارچ کش به کشاورزان ارائه داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت پیشگامان کشت پایدار افزود: بذرهای استاندارد، استاندارد های بین‌المللی یا منطقه ای دارند، به عنوان مثال بذرهای استان گلستان مختص آب و هوا و شرایط محیطی این استان هستند و نمی‌توان آنها را در اقلیم آب و هوایی متفاوتی کشت کرد.

وی با بیان اینکه اکوسیستم زمین تغییر کرده گفت: با گرم تر شدن هوای زمین کشت محصولات زراعی تحت تاثیر قرار گرفته است، زمان کشت و برداشت آن ها تغییر کرده که باید متناسب با این تغییرات بذر جدید تولید شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط محیطی تولید بذر جدید حدود هفت سال زمان می برد اما درحال حاضر موسسه تحقیقات پنبه در شرایطی قرار دارد که می‌تواند در آینده با توجه به تغییرات اکوسیستم زمین بذرهای مناسب و با کیفیت تولید کند.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha