۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
نوآوری در تولید ارقام پنبه| دوره کشت کوتاه و هزینه‌ها کاهش می‌یابد 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

نوآوری در تولید ارقام پنبه| دوره کشت کوتاه و هزینه‌ها کاهش می‌یابد 

گرگان- مرکز تحقیقات با تولید ارقام جدید پنبه معتقد است که این بذور دوره کشت را کوتاه‌تر کرده، به آبیاری کمتری نیاز دارد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پنبه یکی از محصولات مهم و راهبردی بخش کشاورزی است که نقش مهمی در ارزآوری و اشتغال‌زایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی ایفا می‌کند. در سال‌های گذشته، بی‌توجهی در سطح کلان به کشت این محصول آن را به حاشیه رانده است.

روزگاری منطقه گرگان و دشت، بهترین پنبه کشور را تولید می‌کردند و سرزمین طلای سفید نام داشت. نوع بذر پنبه یکی از مهمترین فاکتورهایی است که ممکن است باعث شود به روزگار طلایی کشت این محصول بازگردیم.

بذور پنبه بسته به زمان رشد آن شامل بذر های دیررَس، میانرَس و زودرَس می شود، در ۲۰ سال گذشته کشاورزان از بذرهای دیررس استفاده می کردند که کاشت این ارقام مصرف آب را افزایش می داد و کشاورز هزینه های بیشتری را متحمل می شد.

با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی، در چند سال اخیر موسسه تحقیقات پنبه کشور با نوآوری و خلاقیت به بذری دست یافته که دوره کشت را از ۲۰۰ روز به ۱۳۰ روز کاهش داده است.

البته برخی پیشکسوتان صنعت پنبه معتقدند امروز پنبه گلستان دچار تداخل ژن شده و بر این باور هستند که بذوری که در سال های گذشته در این استان کشت می شد جزو بهترین بذرهای دنیا بوده است. به اعتقاد بزرگان این صنعت، بی صاحب بودن پنبه باعث شد که این محصول از بین برود.

حال در این رابطه با «قربان قربانی نصر آباد» رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور به گفت و گو پرداختیم. وی معتقد است که بذور جدید علاوه بر اینکه دفعات آبیاری را کاهش داده، هزینه های کشت این محصول را نیز پایین آورده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* موسسه تحقیقات پنبه کشور برای بازگشت پنبه چه اقداماتی انجام داده است؟

از اهداف موسسه تحقیقات پنبه کشور اصلاح و معرفی ارقام جدیدی از پنبه است که از نظر کیفیت و کمیت، برای کشاورزان بهره وری بالایی داشته باشد.

در حال حاضر چهارده رقم تجاری پنبه در کل کشور موجود است که دو رقم جدید هم امسال اضافه می شود و در مجموع حدود ۱۶ رقم تجاری پنبه وجود دارد

بر همین اساس در حال حاضر چهارده رقم تجاری پنبه در کل کشور موجود است که دو رقم جدید هم امسال اضافه می شود و در مجموع حدود ۱۶ رقم تجاری پنبه وجود دارد.

بذر اولیه ارقام جدید پنبه در موسسه تحقیقات پنبه کشور تولید و برای تکثیر و توزیع بین کشاورزان به شرکت های خصوصی در داخل و خارج از استان واگذار می شود. بذرهای تولید شده در این شرکت ها با نظارت موسسه سطح و گواهی وزن برچسب گذاری می شوند.

* بذر بدون کرک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بذوری که سالهای گذشته در کشور کشت می شدند کرک دار بودند اما در دو سال اخیر بذر هایی مورد تایید قرار می گیرند که بدون کرک باشند یعنی اصطلاحا به بذر دلینته معروف هستند.

نوآوری در تولید ارقام پنبه| دوره کشت کوتاه و هزینه‌ها کاهش می‌یابد 

مصرف بذر کرک دار حدود ۴۰ کیلوگرم در هکتار بوده اما بذر دلینته حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم در هکتار است.

بذری که دلینته می شود به دلیل اینکه کرک ندارد سریعتر رشد کرده و همچنین پوشش دهی و ضدعفونی در آن بهتر انجام می شود. نمونه بذوری که عموما ضدعفونی شده و پوشش دار هستند به شرکت های توزیع کننده تحویل می شود.

در سال جاری بذرها را به صورت ضدعفونی شده و برخی از شرکتها به صورت پوشش دار تحویل کشاورزان دادند، بنابراین تمام بذر هایی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد بذر استاندارد است.

* توصیه شما به کشاورزان چیست؟

با توجه به اینکه بذرها ناخالصی دارند توصیه ما به کشاورزان این است که حتما آن را از مراکز دولتی و مورد قبول تهیه کنند. شرکت های پیمانکاری استان گلستان چهار رقم پنبه، گلستان، حکمت، تابان و لطیف تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

با کشت انواع جدید این پنبه ها حدود ۱۳۰ روز می توان زمین را برای کشت بعدی آماده کرد و برداشت به طور کامل تمام می شود

* تفاوت بذر پنبه سال های گذشته با سال های اخیر چیست؟

سال های گذشته انواعی از پنبه کاشت می شدند که ارقام دیررس بودند اما در حال حاضر ارقام جدیدی معرفی شدند که عمدتا ارقام زودرس هستند حتی برخی از این ارقام مناسب برداشت مکانیزه و برداشت با کمباین هستند به همین دلیل زمان برداشت پنبه حدود ۶۰ روز کاهش یافته است.

با کشت انواع جدید این پنبه ها حدود ۱۳۰ روز می توان زمین را برای کشت بعدی آماده کرد و برداشت به طور کامل تمام می شود.

نوآوری در تولید ارقام پنبه| دوره کشت کوتاه و هزینه‌ها کاهش می‌یابد 

با توجه به اینکه اقلیم کشور ما نیمه خشک و خشک است و در تمام استان ها با مشکل کم آبی مواجه هستیم، با کاشت ارقام جدید پنبه حداقل یک تا دو نوبت در مصرف آب صرفه جویی می شود، توصیه ما برای کشاورزان این است که از سیستم آبیاری های جدید در کشاورزی استفاده کنند تا بهره وری آب با توسعه سیستم های جدید آبیاری دو برابر شود.

دوره رشد پنبه در سال هال ی قبل ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز بود اما اکنون با ارقام جدید زمان رشد به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز رسیده است.

وقتی که دوره رشد پنبه کوتاه می شود به تبع برخی هزینه ها کاهش پیدا می کند و همچنین در مصرف آب صرفه جویی می شود.

در چند سال اخیر مزارع نوآور در استان های پنبه خیز ایجاد کرده ایم که با کاشت ارقام جدید پنبه در این مزارع برای کشاورزان کلاس های آموزشی برگزار شد تا این افراد از نزدیک با یافته های تحقیقاتی پنبه آشنا شوند.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha