۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
روند احتمالی شاخص کل و هم وزن بازار بورس
بورس در هفته ای که گذشت

روند احتمالی شاخص کل و هم وزن بازار بورس

طی یک هفته اخیر، شاخص کل بورس به میزان ۲.۵ درصد و شاخص هم وزن نیز به میزان ۳.۱ درصد کاهش را تجربه کرده اند که در حال نزدیک شدن به حمایت های حساسی در کوتاه مدت هستند.

هادی بهرامی؛ بازار: همانطور که میدانید بازار بورس محلی برای جمع آوری، گردش و هدایت نقدینگی به سمت و سوی کسب و کار و فعالیت های اقتصادی است که با نوسانات مثبت سهام میتوان به اثرگذاری سودسازی شرکت ها بر بازدهی سرمایه سهامداران کمک کرد؛ اما متاسفانه زیان پرتفوی سهامداران به دنبال افت قیمت سهام شرکت ها روز به روز در حال افزایش است و این نشان میدهد فعلا هیچ حمایتی از بورس وجود ندارد. در ادامه به گزارش و تحلیل تحرکات بازار میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری تصمیمات مالی خود را بگیرند.

در هفته های اخیر شاهد بودیم که با تزریق مقداری نقدینگی به سهم های شاخص ساز سعی در افزایش جزئی و یا حداقل ثابت نگه داشتن شاخص کل را دارند؛ اما پرتفوی سهامداران همچنان در ضرر و زیان بیش از ۴۰ درصد گیر کرده است! این روز ها سرمایه گذاران بورس دیگر به سیگنال خرید کانال های تلگرامی و اساتید با دلایل P/E پایین، دلاری محور و این موارد توجهی نمیکنند و ترجیح میدهند به سمت بازاری بروند که بازدهی مناسب با نرخ تورم داشته باشد. برای مردم مهم نیست که کدام بازار مولد سرمایه گذاری و یا قلب اقتصاد است، بلکه بازدهی و میزان ریسک در اولویت قرار دارد؛ زیرا نرخ تورم افسار گسیخته است و زیان ناشی از افت قیمت ها را در اثر گذر زمان دو چندان میکند.

طی یک هفته اخیر، شاخص کل بورس به میزان ۲.۵ درصد و شاخص هم وزن نیز به میزان ۳.۱ درصد کاهش را تجربه کرده اند که در حال نزدیک شدن به حمایت های حساسی در کوتاه مدت هستند. در هفته های اخیر شاهد بودیم که با تزریق مقداری نقدینگی به سهم های شاخص ساز سعی در افزایش جزئی و یا حداقل ثابت نگه داشتن شاخص کل را دارند؛ اما پرتفوی سهامداران همچنان در ضرر و زیان بیش از ۴۰ درصد گیر کرده است!


صورت وضعیت بازار
طی یک هفته اخیر، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲.۵ درصدی مواجه شده که از محدوده ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار واحد به ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحد رسیده است. شاخص هم وزن نیز، از محدوده ۶۹۶ هزار و ۵۰۰ واحد به میزان ۳.۱ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر در محدوده ۶۵۷ هزار و ۷۲۶ واحد قرار دارد. شاخص فرابورس هم با کاهش ۲.۷ درصدی از محدوده ۲۲ هزار و ۳۳۰ واحد به محدوده ۲۱ هزار و ۳۳۹ واحد رسیده است و این نشان میدهد کلیه شاخص ها به صورت همزمان افت بیش از ۲ درصد را طی یک هفته اخیر تجربه کردند.

نام شاخص

۶ مرداد ۱۴۰۳

۱۰ مرداد ۱۴۰۳

درصد تغییرات

شاخص کل

۲,۱۷۸,۰۰۰

۲,۰۶۸,۰۰۰

۲.۵

شاخص هم وزن

۶۹۶,۳۳۰

۶۵۷,۷۲۶

۳.۱

شاخص فرابورس

۲۲,۳۳۰

۲۱,۳۳۹

۲.۷












جریانات نقدینگی بازار
ارزش معاملات خرد به مبلغ ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان میباشد که ۲۸۱ میلیارد تومان در جهت صف فروش و ۱۱ میلیارد تومان نیز در جهت صف خرید قرار گرفته است. ارزش معاملات صندوق های درآمد ثابت به مبلغ ۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان، صندوق های سهامی ۱۵۲۵ میلیارد تومان، صندوق های طلا و زعفران ۱۲۲۳ میلیارد تومان و آپشن اختیار معاملات ۱۰۵ میلیارد تومان میباشد که به نظریه ریسک گریزی سرمایه گذاران و ترس حاکم بر بازار قوت میبخشد. طی آخرین روز معاملاتی یعنی چهارشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۳، خالص خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۲۱۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نشانگر ترس و ریسک گریزی سهامدار میباشد و اگر بازار به همین روند نزولی-فرسایشی خود ادامه دهد، نقدینگی زیادی از بازار بورس خارج و به سمت بازار های موازی خواهد رفت.

ارزش معاملات خرد به مبلغ ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان میباشد که ۲۸۱ میلیارد تومان در جهت صف فروش و ۱۱ میلیارد تومان نیز در جهت صف خرید قرار گرفته است. ارزش معاملات صندوق های درآمد ثابت به مبلغ ۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان، صندوق های سهامی ۱۵۲۵ میلیارد تومان، صندوق های طلا و زعفران ۱۲۲۳ میلیارد تومان و آپشن اختیار معاملات ۱۰۵ میلیارد تومان میباشد که به نظریه ریسک گریزی سرمایه گذاران و ترس حاکم بر بازار قوت میبخشد.


پرتراکنش های بازار
طی آخرین روز معاملاتی به تعداد ۵۸۰ نماد منفی و ۲۵ نماد مثبت معامله شدند که سهام ذوب، وبملت، فولاد، خودرو، فملی، شپنا و شستا پر تراکنش ترین های بازار بودند. صنایع خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی به ترتیب با مبلغ ۵۱۵، ۴۰۶ و ۳۹۱ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند که خودرویی ها به مبلغ ۲۷۶ میلیارد تومان، شیمیایی ها ۱۶۰ میلیارد تومان و فلزات اساسی ها نیز ۱۴۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول را تجربه کرد. سهام فملی به میزان ۵۲۵۰ واحد، فولاد ۴۹۹۴ واحد، فارس ۲۱۹۵ واحد، شپنا ۲۰۸۴ واحد، تاپیکو ۱۶۰۴ واحد، وبملت ۱۵۳۸ واحد و در نهایت، شستا به میزان ۱۵۳۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.


میزان بازدهی بازارها
طی یک هفته اخیر، بازار بورس اوراق بهادار به میزان ۴.۹ درصد و بازار فرابورس ۴.۴ درصد بازدهی منفی داشتند که زیان سرمایه گذاران بدون در نظر گرفتن شاخص سازی سهام شرکت های بزرگ بازار، افزایش یافته است. در مقابل، دلار به میزان ۴ درصد، سکه ۴.۱ درصد و اونس جهانی طلا ۳.۲ درصد بازدهی مثبت را به ثبت رساندند و میتوان چنین برداشت کرد که به اتفاقات سیاسی-نظامی در کوتاه مدت واکنش سریع نشان داده اند. میزان بازدهی دارایی ها (شاخص ROA) در شرکت ها نیز به پایین ترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است و این موضوع میتواند بر کیفیت عملکرد و سودسازی شرکت ها تاثیر منفی بگذارد.

نام شاخص

حمایت | واحد

مقاومت | واحد

روند احتمالی

شاخص کل

۲,۰۴۵,۰۰۰

۲,۲۲۷,۰۰۰

نزولی

شاخص هم وزن

۶۵۳,۰۰۰

۷۱۰,۰۰۰

رنج مثبت








تحلیل تکنیکال شاخص ها
شاخص کل بورس طی سه هفته اخیر به میزان ۷ درصد کاهش یافته و از محدوده ۲ میلیون و ۲۲۷ هزار واحد به ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحد رسیده است که همزمان، شاخص هم وزن نیز با افت ۳ درصدی در محدوده ۶۵۷ هزار واحد قرار دارد. شاخص اوسیلاتور rsi به دنبال کاهش شاخص های بورس ریزشی بوده و به محدوده ۴۰ رسیده است که با کف اشباع شده فروش فاصله زیادی ندارد؛ اما ممکن است قیمت را به سمت حمایت های پایین تر هل بدهد و خود را نیز به نواحی زیر ۳۰ برساند. شاخص کل بورس طی چند روز اخیر، حمایت استاتیک مینور ۲ میلیون و ۷۲ هزار واحد را از دست داد و ریزش بیشتر تا حمایت ماژور ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحد محتمل میباشد. حمایت مهم شاخص هم وزن نیز محدوده ۶۵۳ هزار واحد است که طبیعتا باید حفظ شود تا به صعود امیدوار باشیم.

روند احتمالی شاخص کل و هم وزن بازار بورس


تحلیل تحرکات اخیر بورس
همانطور که قبلا گفته شد، این روز ها بازار بورس وضعیت بسیار بدی دارد و از هر طرف به بن بست خورده است که هر چه سریع تر باید تدابیری اندیشیده شود و یا حداقل هیچ کسی هیچ تدبیری نیندیشد تا بازار به راه خود ادامه دهد. یک روز دامنه نوسان ۲ درصد میشود، روز دیگر نرخ ها کم و زیاد میشود، یک روز تنش ها منجر به ریزش ناگهانی و شدید میشود و بسیاری از دلایلی که باعث خرابی اوضاع شده و پرتفوی سهامداران بیش از پیش دچار زیان سنگین شده است. در سخن حرف از اهمیت بازار مولد و قلب اقتصاد میزنند ولی در عمل، هیچگونه نظارت، پاسخگویی و حمایتی در بازار و نهاد ها دیده نمیشود و همین موارد باعث شده تا بازار کم رمق و زیان ده باشد.

کد خبر: ۲۹۷٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha